HyMy-kylän senioripalveluissa Metropolia Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijat kohtaavat sinut kiireettömästi ja asiantuntevasti. Palveluista vastaavat ohjaavat opettajamme, jotka ovat terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisia. Etsimme yhdessä ratkaisuja elämäntilanteeseesi ja järjestämme monenlaista toimintaa. Tule hakemaan tukea ja virkistystä omaan arkeesi!
Geronomiopiskelijoiden yksilövastaanotot
Kaipaatko kiireetöntä keskustelua elämäntilanteeseesi liittyen? Haluatko tietoa ikääntymisestä tai muistiin liittyvistä asioista? Pohdituttaako omaishoitajuus tai tunnetko itsesi yksinäiseksi? Tarvitsetko liikuntaan tai ravitsemukseen liittyviä suosituksia? Haluatko keskustella vanhenemiseen varautumisesta ja laittaa paperiasiat kuntoon? Meille voit tulla minkä tahansa mieltäsi askarruttavan, hyvinvointiin, terveyteen tai palveluihin liittyvän asian kanssa. Tapaamisen sisältö muodostuu Sinun tarpeistasi ja toiveistasi.
Yksilövastaanotto
Vastaanotolla geronomiopiskelija kartoittaa elämäntilannettasi ja saat yksilöllistä ohjausta sekä neuvontaa. Voit halutessasi tulla tapaamiseen kerran tai useammin, tarpeesi mukaan.
Yksilövastaanottoja on keskiviikkoisin ja perjantaisin tammikuun lopulta toukokuun alkuun.
Yksilötapaamisen kesto on kerrallaan 1,5 h. Varaa aika verkkoajanvarauksemme kautta, kasvotusten tai soittamalla asiakaspalveluumme. Voit tulla vastaanotolle yksin tai yhdessä läheisesi kanssa. Vastaanotot ovat maksuttomia.
Mitä geronomi tekee?
Geronomi on ikääntymisen, seniorityön ja vanhuspalvelujen asiantuntija.
Geronomi edistää ikääntyneiden ihmisten hyvinvointia, sosiaalista osallisuutta, terveyttä ja toimintakykyä. Geronomi ymmärtää yksilöllisen elämänkulun, perheen ja lähiyhteisön merkityksen ja huomioi seniorin voimavarat ja tuentarpeet erilaisissa elämäntilanteissa. Geronomin sydämen asiana ja toiminnan tavoitteena on aina seniorin paras mahdollinen elämänlaatu.
HyMy-kylän liikkuvat senioripalvelut: Toimintaa viidellä eri pisteellä Helsingissä
Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat tarjoavat vaihtelevin teemoin toimintaa ja tietoa yhdistäviä tuokioita senioreille. Hyvinvointia ja terveyttä edistävien tuokioiden teemana voi olla aivoterveys, ravitsemus, liikunta tai jotain ihan muuta opiskelijoiden osaamisalan ja senioreiden toiveiden mukaan. Tarjoamme pisteillä myös palveluneuvontaa ja -ohjausta.
Tervetuloa mukaan virkistymään yhdessä muiden kanssa ja tutustumaan uusiin ihmisiin! Tuokiot ovat maksuttomia.
Tarkemman aikataulun ja HyMy-kylän liikkuvan senioripalvelun pisteet löydät tästä linkistä.
Kohtaamiskahvila monikulttuurisille omaishoitoperheille ja ikäihmisille
Kohtaamiskahvilassa pääset kuulemaan ja keskustelemaan elintapojen vaikutuksesta aivoterveyteen ja muistiin. Vietä virkistävä hetki monikulttuurisessa ryhmässä!
Keskustemme selkosuomeksi ravitsemuksesta, apuvälineistä ja kehon hyvinvoinnista. Tarjolla on myös ajankohtaista tietoa Helsingin kaupungin palvelupolusta. Kahvilassa on mahdollisuus jutella juuri sinulle tärkeistä asioista kahvikupin äärellä.
Katso kevään kohtaamiskahviloiden tarkemmat aikataulut tästä.
Yhteistyössä mukana:
JADE Toimintakeskus
Sinun parhaaksesi
HyMy-kylässä tärkein tavoitteemme on tuottaa laadukkaita hyvinvointi- ja terveyspalveluja kiireettömästi, yksilöllinen tilanteesi huomioiden.
Sinun on hyvä tietää, että
- HyMy-kylässä toimit asiakkaana oppimistilanteessa, jossa opiskelijamme harjoittelevat ohjaavan opettajan valvonnassa ammatillisten taitojensa lisäksi mm. ihmislähtöistä asiakastilanteessa toimimista. Kaikista palveluistamme vastaavat ohjaavat opettajamme, jotka ovat terveydenhuollon ammattilaisia.
- opiskelijan sinulle tekemän tutkimus- ja kuntoutumissuunnitelman tarkastaa ja hyväksyy aina ohjaava opettaja, joka on terveydenhuollon ammattilainen.
- käyntisi aikana mukana saattaa olla vastaavan opiskelijan lisäksi hänen opiskelijakollegoitaan seuraamassa tilannetta.
- käyntisi aikana mukana saattaa olla useampi opiskelija seuraamassa tilannetta.
Palautteesi on meille tärkeä
Tavoitteenamme on tarjota sinulle asiantuntevaa, kiireetöntä, joustavaa ja yksilöllistä palvelua. Palautteesi on meille tärkeää toiminnan ja palvelujen kehittämisen kannalta. Anna meille palautetta, jotta osaamme kehittää toimintaamme. Vastaa asiakaspalautekyselyyn e-lomakkeella.
Sosiaali- ja potilasasiavastaava
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien toiminta järjestetään julkisena palveluna 1.1.2024 alkaen. Sosiaali- ja potilasasiavastaava
- neuvoo ja ohjaa sosiaalihuollon asiakaslain, potilaslain sekä varhaiskasvatuslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- neuvoo ja tarvittaessa avustaa asiakasta, potilasta tai tämän laillista edustajaa muistutuksen tekemisessä
- neuvoo miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus tai muu asiakkaan tai potilaan terveydenhuollon, sosiaalihuollon tai varhaiskasvatuksen oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
- tiedottaa asiakkaan ja potilaan oikeuksista
- kokoaa tietoa asiakkaiden ja potilaiden yhteydenotoista sekä seuraa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä
- toimii muutenkin asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
Lisätietoa sosiaali- ja potilasasiavastaava palvelusta saa internetsivuilta osoitteesta www.hel.fi/sosiaali-ja-potilasasiavastaava
Vakuutus
Metropolia Ammattikorkeakoululla on potilasvakuutus, joka korvaa potilasvahinkolain piiriin kuuluvat potilasvahingot. Metropolialla on lisäksi yleinen vastuuvakuutus opetustoiminnan vahinkotapahtumia varten. Vastuuvakuutuksen ehdot ovat nähtävissä HyMy-kylässä.
Omavalvontaohjelma
Asiakas- ja henkilörekisteri
Metropolia Ammattikorkeakoulun HyMy-kylän opetusasiakas- ja henkilörekisteri