Omavalvontaohjelman kuvaus
Tässä osiossa kuvataan Metropolia Ammattikorkeakoulun HyMy-kylässä tuotettavien yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen omavalvontaohjelma.
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy (Y-tunnus 2094551-1) tuottaa yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja HyMy-kylässä (Myllypurontie 1, 00920 Helsinki). Toimipisteen asiakaspalvelun puhelinnumero on 040-334 5629 tai 040-653 1722. Terveydenhuollon palveluista vastaa erikoislääkäri, dosentti Annette Kainu ja hammaslääketieteen palveluista HLL Hannele Tiira.
Metropolian arvot ovat: kestävää tulevaisuutta vastuullisesti, ratkaisukeskeisesti, uudistuvalla osaamisella ja inhimillisellä otteella. Lue lisää: Metropolian arvoperusta.
Arvoista johdetut eettiset periaatteet määrittelevät toiminnallemme yhteiset pelisäännöt, joiden mukaan jokaisen metropolialaisen tulee toimia. Lue lisää: Eettiset toimintaperiaatteet.
Ammattikorkeakoulun tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin sekä tutkimuksiin, taiteellisiin ja sivistyksellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin ja tukea opiskelijan ammatillista kasvua.
Ammattikorkeakoulun tehtävänä on lisäksi harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta uudistavaa soveltavaa tutkimustoimintaa, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä taiteellista toimintaa. Tehtäviään hoitaessaan ammattikorkeakoulun tulee tarjota mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen. (Ammattikorkeakoululaki 28.12.2018/1368)
HyMy-kylä on Metropolia Ammattikorkeakoulun monialainen oppimis- ja kehittämisympäristö, jossa eri alojen opiskelijat suorittavat tutkintoon kuuluvia opintojaan. HyMy-kylän toimintaa sekä palveluja kehitetään yhdessä eri alojen opiskelijoiden, opettajien, hanke- ja tutkimusasiantuntijoiden, opetusasiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
HyMy-kylän palvelujen ja toiminnan yhteiskehittämistä sekä arvopohjan muodostumista ohjaavat Metropolian Tulevaisuuskestävä terveys ja hyvinvointi-innovaatiokeskittymän toimintaperiaatteet:
- ihmisten kohtaaminen kokonaisvaltaisesti, yksilöllisesti ja eettisesti
- tasa-arvoisen osallisuuden edistäminen
- syrjäytymisen ja eriarvoistumisen ehkäiseminen.
HyMy-kylän arki perustuu monialaiseen yhdessä kehittämiseen, -opiskeluun ja -toimintaan, jossa jaetaan tietoa, osaamista ja asiantuntijuutta yli koulutus- ja tieteenalojen. Sekä opiskelijan että asiakkaan ja yhteistyökumppanin rooli on oppimisympäristön toiminnan ja palvelujen kehittämisessä merkittävä. Tämä ihmislähtöinen kehittäjäkumppanuus pyritään rakentamaan konkreettiseksi osaksi HyMy-kylän arjen toimintaa. Keskeisten käsitteiden ja yhteisen ymmärryksen muodostama arvopohja jalkautuu HyMy-kylän arkeen konkreettisina toimintamalleina, käytännön toimina ja pelisääntöinä. HyMy-kylän oppimisympäristön toimintakulttuuri ja arvopohja vahvistavat tasavertaista toimijuutta, oman elämän asiantuntijuutta, osallisuuden tunnetta sekä rajoja ylittävää työskentelyä. Se tukee myös jokaisen toimijan vapautta tehdä valintoja.
Arvopohja kiteytyy HyMy-kylän palvelulupauksessa:
Huipputason asiakaskokemus
- hyvinvointisi ja terveytesi edistäminen ovat kaiken keskiössä
- saat joustavat ratkaisut ja palvelut samasta paikasta yksilöllisesti ja kiireettömästi
- opetusasiakkaana tuet tulevien ammattilaisten osaamisen kehittymistä
- olet meille oman arkesi asiantuntija
HyMy-kylän toiminnan ja palvelujen kehittäminen on jatkuvaa ja kokonaisuutta pyritään arvioimaan systemaattisesti ja säännöllisesti sekä tasavertaisesti eri osapuolien näkökulmia kuullen ja huomioiden.
Jokaisella HyMy-kylässä tuotettavalla sosiaali- ja terveydenhuollon palvelulla on kyseisen ammattiryhmän kokenut sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen, joka vastaa palvelun organisoinnista ja johtamisesta yhdessä vastaavan lääkärin ja hammaslääkärin kanssa. Omavalvontasuunnitelma on laadittu ja se päivitetään vähintään vuosittain vastaavan lääkärin ohjauksessa, palvelukohtaisten vastuuhenkilöiden yhteisenä työnä. Omavalvontasuunnitelma on osa toimintayksikön perehdytysmateriaalia, johon jokainen HyMy-kylään tuleva sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen tai harjoittelua suorittamaan tuleva opiskelija perehtyy ennen harjoittelujaksoaan. Omavalvontasuunnitelman päivitys käsitellään vähintään kerran vuodessa HyMy-kylän palveluvastaavien vuosittaisessa aloituskokouksessa sekä laajennetussa johtotiimissä. Omavalvontasuunnitelman vahvistaa HyMy-kylän johtotiimi. Omavalvontasuunnitelman yhteenveto julkaistaan HyMy-kylän verkkosivuilla.
HyMy-kylän sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa työskentelee bioanalyytikkoja, geronomeja, fysioterapeutteja, jalkaterapeutteja, kätilöitä, optometristejä, osteopaatteja, sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, toimintaterapeutteja ja vastaava lääkäri. Suunhoidon klinikassa työskentelee hammaslääkäri ja suuhygienistejä. Lisäksi HyMy-kylässä työskentelevät toimintaa koordinoiva päällikkö, koulutussuunnittelija, apuvälineteknikkoja, biomekaniikan asiantuntija ja välinehuoltajia.
HyMy-kylässä tuotetaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja osana oppimistoimintaa. Oppimistilanteessa paikalla on palvelua tuottavan opiskelijan lisäksi aina ohjaava opettaja ja vastaanottoa seuraavat opiskelijat (1-2 opiskelijaa). Yhdellä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisella voi olla vastuullaan samanaikaisesti enintään kolme (3) opetusvastaanottoa. Palvelua tuotetaan suomeksi ja englanniksi. Lapsia hoitavilta ammattilaisilta tarkistetaan rikosrekisteriseloste erillisen prosessin mukaisesti.
HyMy-kylään opintojaan suorittamaan tulevien opiskelijoiden ja työskentelevien ammattilaisten perehdytykseen on käytössä verkkokurssi, joka tulee suorittaa hyväksytysti ennen työskentelyn aloittamista. Perehdytykseen kuuluu myös perehdytys käytössä olevaan sähköiseen potilastietojärjestelmään, sähköisiin palveluihin, tietoturvaohjeisiin, lääkehoitosuunnitelmaan ja tartuntatauti- ja rokoteohjeistukseen. Puolivuosittain tapahtuvat opiskelijoiden ja henkilökunnan Kick off -tapahtumat lukukauden alussa orientoivat myös toimimaan HyMy-kylässä. Tutkinnoilla on lisäksi omia harjoittelu- tai opintojaksonsa aloittavien opiskelijaryhmien orientaatiopäiviä.
Henkilöstön perehdytyksessä noudatetaan Metropolian perehdyttämissuunnitelmaa. Esihenkilö vastaa perehdytysprosessista, jossa jokaiselle nimetään tehtävään soveltuva perehdyttäjä. Jokainen henkilöstöön kuuluva käy vuosittain kehityskeskustelun, jossa täydennyskoulutustarvetta arvioidaan ja suunnitellaan sekä ammattitaitoa ja sen kehittymistä seurataan. Osaamisen johtaminen tapahtuu esihenkilöiden ja johdon toimesta. Työhyvinvointia seurataan Metropoliassa työterveydenhuollon ja esihenkilöiden toimesta. Toteutusta seurataan mm. työhyvinvointitutkimusten kautta. Henkilöstö on käynyt läpi turvallisuuskoulutuksen, johon kuuluu mm. ensiapukoulutusta. Alakohtaisesti osallistutaan lääkelupakoulutukseen, säteilyturvallisuuskoulutukseen sekä muihin alakohtaisiin täydennyskoulutuksiin ja oman alan osaamista ylläpitävään toimintaan (työvierailut, työkierto).
Metropolia muutti vastavalmistuneelle Myllypuron kampukselle vuoden 2020 alusta. Sosiaali- ja terveysalan eri ammattien opiskelua varten on kampukselle alusta saakka suunniteltu erikoistiloja, jotka mallintavat vastaavia ammattilaisten toimitiloja. Suunnittelun pohjana on ollut mm. terveydenhuollon toimintayksiköiltä vaadittavat tila- ja laitevaatimukset, joten niissä on mm. asianmukainen ilmanvaihto, imu sekä sisäilmansuodattimet (HEPA). Tilat ovat valvotut, esteettömät ja niihin kuljetaan sähköisin kulkukortein. Lääkehuoltotiloissa on asianmukaiset murto- ja palosuojaukset. Lääkkeitä säilytetään lukollisissa tiloissa lukituissa lääkekaapeissa.
HyMy-kylällä on oma Hygieniasuunnitelma ja Jätesuunnitelma. Opiskelija siivoaa ja desinfioi käyttämänsä vastaanottotilan ja laitteet asiakastilanteen jälkeen noudattaen ohjeistettua terveydenhuollon vaatimaa aseptista toimintaa. Kaikki tilat siivotaan päivittäin kampuksella Metropolian siivoussopimuksen mukaisesti. Vaarallisten jätteiden, pistosvaaran muodostavan särmäjätteen ja biologisen jätteen keräys on erikseen ohjeistettu.
Asiakastyössä käytettävät laitteet ovat hyväkuntoisia ja pääosin uusittu uudelle kampukselle vuonna 2020. Kaikki laitteet ovat laiterekisterissä ja niiden turvamääräyksiä ja käyttöohjeistuksia noudatetaan. Laitteistoille tehdään säännölliset huollot, joilla varmistetaan laitteen toimivuus ja turvallisuus asiakastyössä. Mikäli jonkin laitteen kohdalla huomataan toimintahäiriö, poistetaan tämän laite käytöstä, huolletaan ja korjautetaan ja samalla varmistetaan laitteen toimivuus sekä turvallisuus ennen palauttamista käyttöön.
1.1.2024 alkaen Helsingin kaupunki järjestää sosiaali- ja potilasasiavastaavien toiminnan julkisessa ja yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Sosiaali- ja potilasasiavastaava
- neuvoo ja ohjaa sosiaalihuollon asiakaslain, potilaslain sekä varhaiskasvatuslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- neuvoo ja tarvittaessa avustaa asiakasta, potilasta tai tämän laillista edustajaa muistutuksen tekemisessä
- neuvoo miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus tai muu asiakkaan tai potilaan terveydenhuollon, sosiaalihuollon tai varhaiskasvatuksen oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
- tiedottaa asiakkaan ja potilaan oikeuksista
- kokoaa tietoa asiakkaiden ja potilaiden yhteydenotoista sekä seuraa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä
- toimii muutenkin asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
Sosiaali- ja potilasasiavastaavaan voi olla yhteydessä, jos asiakas tai potilas on tyytymätön hoitoon, kohteluun tai palveluun sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä varhaiskasvatuksessa tai tarvitsee neuvoja oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa tai varhaiskasvatuksessa.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavaan voivat olla yhteydessä myös asiakkaiden ja potilaiden omaiset ja muut läheiset sekä yhteistyötahot.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavan tehtävä on neuvova ja ohjaava. Sosiaali- ja potilasasiavastaava ei tee päätöksiä eikä ota kantaa lääketieteelliseen hoitoon.
Palvelu on maksutonta.
Asiakasneuvonta on maanantaista torstaihin klo 9–11.00 puhelinnumerossa 09 3104 3355
Suojattua sähköpostia voi lähettää linkistä https://securemail.hel.fi
Sähköpostiosoite on sosiaali.potilasasiavastaava [at] hel.fi (sosiaali[dot]potilasasiavastaava[at]hel[dot]fi)
Postiosoite on PL 6060, 00099 Helsingin kaupunki
Henkilökohtaisesta tapaamisesta sovitaan aina etukäteen.
Lisätietoa sosiaali- ja potilasasiavastaava palvelusta saa internetsivuilta osoitteesta https://www.hel.fi/sosiaali-ja-potilasasiavastaava
HyMy-kylän toiminnassa lääkehoito perustuu ja toteutuu erillisen Lääkehoitosuunnitelman mukaisesti. Lääkehoitosuunnitelma on osa Terveydenhuoltolain 8 §:ssä säädettyä laatu- ja potilasturvallisuus-suunnitelmaa.
Lääkehoitosuunnitelma on keskeinen osa lääkehoitoon osallistuvien henkilöiden perehdytystä sekä lääkehoidon laadun ja turvallisuuden varmistamista. Metropolian HyMy-kylän terveyden ja sairaanhoidon palvelujen Lääkehoitosuunnitelma on päivitetty vastaamaan Turvallinen lääkehoito: Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen vuoden 2021 julkaisua ja yhteinen kaikille tuotetuille palveluille. Lääkehoitosuunnitelman ajantasaisuus tarkastetaan vuosittain ja sitä päivitetään tarvittaessa. Lääkehoitosuunnitelman toteutuksen seuranta tapahtuu osana HyMy-kylän laadun seurantaa.
Potilaan käyttämät lääkkeet ja luontaistuotteet kysytään esitietolomakkeella ja ne tarkistetaan hoitokäynnin yhteydessä. Asiakastilanteissa pyritään käyttöön liittyvät vaara- tai poikkeamatilanteet ennaltaehkäisemään. Opiskelija käy esitiedot ja esitutkimuksen tiedot läpi ohjaavan opettajan kanssa, jonka perusteella tehdään päätös lääkeaineiden käytöstä. Henkilökunta ja opiskelijat käyttävät SFINX-tietokantaa lääkkeiden yhteisvaikutusten tarkistamiseen. Käytetyt lääkkeet tai päätös pidättäytyä lääkeaineiden käytöstä kirjataan sähköiseen potilastietojärjestelmään. Lääkeainekohtaisesti on määritetty lääkkeet, joiden käytöstä diagnostisissa tai hoidollisissa toimenpiteissä annetaan potilaalle lääkeainetta ja sen haitta- tai sivuvaikutuksia koskeva kirjallinen tiedoksianto. Ohjeissa on myös jatkohoito-ohjeet ja yhteystiedot mahdollisia ongelmatilanteita varten.
Mahdollisista lääkehoitoon liittyvistä poikkeamista ja läheltä piti -tilanteista tehdään kirjaus sähköiseen potilastietojärjestelmään ja soveltuvasti Metropolian sisäinen vaaratilanneilmoitus ja haittavaikutusilmoitus Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimealle. Opetusvastaanotosta vastaava terveydenhuollon ammattilainen vastaa kirjauksista ja asianmukaisista ilmoituksista. Lääkehoitopoikkeamasta informoidaan aina viivytyksettä potilasta.
Opiskelijat saavat riittävät valmiudet turvalliseen työskentelyyn, työtapoihin sekä tilojen ja laitteiden käyttöön osana teoreettisia opintojaan. Tapaturmia ehkäistään riittävällä perehtymisellä, oikealla työskentelytekniikalla ja jatkuvalla toiminnan laadunarvioinnilla. Metropolian turvallisuus- ja pelastussuunnitelma koskee kaikkia kampuksella olevia henkilöitä.
HyMy-kylän toimintoja varten on tehty Lääkehoitosuunnitelma, sekä suunhoidon opetusklinikalle säteilyn turvalliseen käyttöön liittyvät laadunvarmistusohjeet. Hygieniasuunnitelman mukaista toimintaa seurataan auditoimalla (mm. opiskelijoille tehtävät osaamisen näytöt), hoitoon liittyvien infektioiden tilastoinnilla, käsihuuhdekulutusseurannalla ja suojakäsineiden kulutusseurannalla. Instrumenttien puhdistuksessa käytetään suositeltuja pesu-, desinfektio- sekä sterilointitehon valvontamenetelmiä. Toiminnoissa, joissa pistotapaturma on mahdollinen, on erillinen ohjeistus perehdytysmateriaaleissa.
Todetut tai epäillyt lääkkeiden tai terveydenhuollon laitteiden käyttöön liittyneet haittavaikutukset ilmoitetaan Fimealle, erityisesti vakavat ja/tai odottamattomat, sekä kaikki uusien lääkkeiden haitat. Säteilyturvallisuuteen liittyvät poikkeamat ilmoitetaan Säteilyturvakeskukselle.
Vaaratilanne ja läheltä piti -tilanteet ilmoitetaan Metropolian intrassa koko henkilökunnan ja kaikkien opiskelijoiden käytettävissä olevassa Helpdesk-palveluportaalissa. Palveluun kirjaudutaan omin tunnuksin. Turvallisuusilmoitusten luku ja käsittelyoikeus on kampusten turvallisuusvastaavilla, työsuojeluvaltuutetuilla, työsuojelupäälliköllä ja turvallisuuspäälliköllä. He käyvät päivittäin tarkistamassa saapuneet ilmoitukset. Tapauksen käsittelyn eri vaiheista lähtee tieto ilmoittajalle ja häneltä voidaan tarvittaessa pyytää lisätietoja. Tietoturvaa koskevia epäiltyjä tai todettuja poikkeamia koskien menetellään tietoturvaohjeistuksen mukaan säädetyissä aikarajoissa.
Asiakaspalautteita kerätään aktiivisesti kaikkien palvelutapahtumien yhteydessä. Asiakas ja hänen läheisensä voivat antaa palautetta HyMy-kylän palautelomakkeella (sähköisesti ja paperilla). Lisäksi asiakas voi antaa suoraa palautetta tekijälle eli opiskelijalle ja ohjaajalle suullisesti paikalla, sekä asiakaspalvelupisteessä. Palautteen anto on mahdollista myös puhelimitse, sähköpostilla ja kirjallisesti. Palautteen jälkeen asiakkaalle vastataan mahdollisimman pian ja ryhdytään tarvittaessa vaadittaviin toimenpiteisiin. Kaikki palautteet käsitellään ja asiakaspalautteista tehdään koosteraportti, joka julkaistaan HyMy-kylän verkkosivuilla.
Henkilötietojen käsittely perustuu rekisteröidyltä saatuun suostumukseen ja käsittely lakiin yksityisestä terveydenhuollosta. Tiedot saadaan suoraan asiakkailta.
Terveydenhuollon palveluissa on käytössä sähköinen asiakas- ja potilasrekisterijärjestelmä (Vitec Acute, WinHit ja ProMeda) ja sähköinen asiointipalvelu (mCare, Oiva Health Oy). Suun terveydessä on käytössä myös Helsingin kaupungin asiakkaille erillinen sähköinen potilastietojärjestelmä (Apotti). Henkilötietojen lakiin perustuvassa käsittelyssä säilytysaika on joko 12 vuotta potilaan kuolemasta tai jos siitä ei ole tietoa, 120 vuotta potilaan syntymästä. Säilytysaika perustuu STM:n asetukseen potilasasiakirjoista ja sen liitteisiin. Potilastietojärjestelmät ovat Kanta-yhteydessä ja kaikki kirjaukset viedään Kantaan terveydenhuollon ammattilaisen vahvistamana. Potilas näkee häntä koskevan kirjauksen OmaKanta-palvelusta.
Sosiaalihuollon palvelujen kirjaaminen toteutuu paperisilla asiakirjoilla, jotka säilytetään lukollisessa kaapissa, joka sijaitsee lukollisessa tilassa. Kaikki tilat ovat myös sähköisen kuluvalvonnan piirissä. Opiskelijoiden kulkuoikeudet opetusvastaanottojen tiloissa aktivoidaan harjoittelua varten vastaanottopäiviksi.
Asiakkaalta kysytään erikseen suostumus tietojen, joista on poistettu henkilö- ja tunnistetiedot, käyttämisestä HyMy-kylän toimintojen kehittämiseen ja tutkimiseen, markkinointilupa ja lupa ottaa yhteyttä mahdollisiin tutkimusprojekteihin liittyen. Suostumuksen näihin rekistereihin kuulumisesta voi perua missä tahansa vaiheessa ja henkilön tiedot voidaan hänen pyynnöstään poistaa.
Lue tarkemmin henkilötietojen käsittelystä Rekisteriselosteesta. Metropolian tietosuojavastaavan yhteystieto on tietosuojavastaava [at] metropolia.fi (tietosuojavastaava[at]metropolia[dot]fi)
Asiakkaat ja potilaat osallistuvat HyMy-kylän palvelujen kehittämiseen yhdessä palvelualojen vastaavien ja toiminnan organisoinnista vastaavan johdon kanssa.
Asiakas ja hänen läheisensä voivat antaa palautetta Hymy-kylän palautelomakkeella, suullisesti asiakastilanteessa sekä asiakaspalvelupisteessä ja käynnin jälkeen myös puhelimitse, sähköpostilla tai kirjallisesti. Kun asiakkaan palaute tulee Metropolian yleisten nettisivujen kautta, viestintä lähettää sen sähköpostitse kyseiseen opetusyksikköön opetuksesta vastaavalle henkilölle.
Koska palautetta kerätään aktiivisesti eri tilanteissa, osa palautteesta on yleisluonteista eikä edellytä jatkotoimenpiteitä. Varsinainen sisällöllinen tai palvelun organisointiin liittyvä palaute käsitellään asianosaisten henkilöiden ja tutkinnon vastuuhenkilöiden toimesta. Tarvittaessa käsittelyyn osallistuvat HyMy-kylän palvelutoiminnan vetäjä, vastaava lääkäri tai hammaslääkäri ja mahdollisesti myös johtotiimi ja Metropolian juristi. Käsittelyn pohjalta päätetyt korjaustoimet kirjataan soveltuvasti sekä tutkintokohtaisten kokousten muistioihin, että HyMy-kylän toimijoiden yhteisiin muistioihin. Toimintaohjeita ja käytänteitä muutetaan tarvittaessa näiden päätösten pohjalta ja tieto muutoksista jaetaan kaikille HyMy-kylän toimintaan osallistuville opiskelijoille ja henkilökunnan jäsenille. Laajennettu HyMy-kylän johtotiimi myös käsittelee tulleet palautteet ja hyväksyy näistä tehdyt yhteenvedot julkaistaviksi.
Palautteen jälkeen asiakkaalle vastataan aina mahdollisimman pian ja ryhdytään tarvittaessa korjaaviin toimenpiteisiin myös potilaan hoitotapahtumaan liittyen. Potilas voi tehdä myös hoitoon liittyen muistutuksen hoitoyksikköön kirjallisesti. Muistutukset käsitellään palautteina ja potilas saa käsittelystä kirjallisen vastauksen vastaavalta lääkäriltä tai hammaslääkäriltä noin kuukauden sisällä. Vastauksessa kerrotaan potilaalle myös korjaavista toimenpiteistä, joihin muistutus on antanut aihetta, ja mikäli potilas on tyytymätön tehtyyn ratkaisuun, mahdollisuudesta tehdä asiasta kantelu Aluehallintovirastoon.
Omavalvonnan ajantasaisuuden ja asianmukaisuuden arviointi on HyMy-kylän vastaavan lääkärin vastuulla ja hän raportoi toiminnasta HyMy-kylän johtotiimille. Omavalvontaohjelman toteuttamista prosessina arvioidaan neljännesvuosittain palautteiden yhteenvetojen arvioinnin ja julkaisun yhteydessä ja arvioitaessa vuosittain omavalvontaohjelman ajantasaisuutta. Arviointiin osallistuvat palvelualojen vastaavat, tutkintojen asiakastyötä tekevät ja muut opettajat, HyMy-kylän muu henkilöstö ja HyMy-kylän johtotiimi. Mikäli prosessissa todetaan kehittämistarpeita, sitä päivitetään soveltuvasti ja muutosten vaikuttavuus arvioidaan joko seuraavalla tarkistuskerralla tai erikseen päätettävällä tavalla todetusta ongelmasta ja kehittämistarpeesta riippuen.