XR Design, muotoilija (AMK)

Suomenkielinen XR-design-ohjelma on mukana joustavissa hauissa ja siirtohauissa, uusi englanninkielinen XR Design -ohjelma yhteishaussa.

Tutkintonimike
Muotoilija (AMK)
Laajuus
240 opintopistettä
Kesto
4 vuotta
Opiskelupaikka
Opiskelumuoto
Opetuskieli
Englanti
Hinta
Maksuton

Opiskelu

XR Design-opiskelijana opit luomaan innovatiivisia sisältöjä virtuaali- ja laajennetun todellisuuden ympäristöihin. Opit suunnittelemaan tiloja, konsepteja ja esineitä, jotka toteutat virtuaaliympäristöön työkaluinasi 3D-mallinnusohjelmat ja pelimoottorit.

XR-sisällöntuotannon taidot

Työkaluihin syvennytään laajoilla opintojaksoilla, joilla opitaan tärkeimmät XR-sisällöntuotannon taidot

  • sovellusten konseptointi
  • tila- ja esinemuotoilun perusteet
  • 3D-mallinnus ja -animointi
  • 3D-mallien valaisu ja teksturointi
  • 3D-mallien tuonti pelimoottoreihin
  • interaktiivisuuden luominen ohjelmoinnin avulla
  • käyttöliittymien suunnittelu virtuaali- ja laajennetun todellisuuden sovelluksiin
  • julkaisujen tekeminen virtuaali- ja laajennetun todellisuuden laitteille
  • pikseli- ja vektorigrafiikka
  • liikegrafiikka
  • 360 video

Ryhmätyöskentelyä ja työelämäprojekteja

XR Design -opinnoissa keskeistä on oppiminen erilaisia käytännön harjoitustöitä tekemällä.

XR-tuotannot syntyvät yleensä usean eri alueen erikoisosaajien yhteistyönä. Opintojen aikana työskennellään työelämän toimintatapoja simuloivissa tuotantoryhmissä. Intensiivinen työskentelymalli edellyttää opiskelijalta sitoutumista kokopäiväiseen opiskeluun.

XR Design -opiskelijat tekevät opintojensa aikana isoja projekteja, joissa tutustutaan ja syvennytään XR-tuotannon erityisalueisiin. Opiskelun loppuvaiheessa projekteja tehdään usein yhteistyössä työelämän edustajien kanssa.

Opintojen rakenne

Muotoilija (AMK) -tutkinto koostuu perusopinnoista, ammattiopinnoista, työharjoittelusta, opinnäytetyöstä sekä vapaavalintaisista opinnoista.

Muotoilun koulutuksen yhteiset perusopinnot tukevat ammattiopintoja. Perusopintoihin kuuluu esimerkiksi

  • kieli- ja viestintäopintoja,
  • opiskeluun orientoitumista,
  • yritystoimintaa ja markkinointia sekä
  • muotoilun ja yhteiskunnan suhteiden tarkastelua.

Ammattiopinnoissa paneudutaan XR-tuotannon työvälineisiin ja tuotantoprosesseihin syvällisesti. Perinteisten visuaalisen viestinnän taitojen opinnot tukevat XR-osaamisen kehittymistä.

Tutkintoon sisältyy puolen vuoden opintojen laajuinen työharjoittelu. Harjoittelussa opiskelijat pääsevät soveltamaan oppimaansa aidossa työympäristössä.

Opintojen lopuksi tehtävä opinnäytetyö on opiskelijan osoitus omasta osaamisestaan. Opinnäytetyö koostuu jotakin XR-tuotannon osa-aluetta käsittelevästä projektista ja kirjallisesta tutkielmasta.

Vapaavalintaisilla opinnoilla opiskelijat voivat täydentää ja syventää osaamistaan.

XR Designin opetussuunnitelma Opinto-opas-sivustolla.

Monipuoliset työllistymismahdollisuudet

XR-teknologia on kehittyvä tulevaisuuden ala, jossa syntyy uusia työmahdollisuuksia:

  • suunnitelmien havainnollistaminen rakentamisessa, teollisuudessa ja muotoilussa
  • 3D-pelit ja 3D-simulaattorit
  • virtuaalilavasteet elokuvissa ja televisiossa
  • terveysteknologian XR-sovellukset
  • tieteen havainnollistaminen

Työpaikka voi löytyä vaikkapa

  • peli- tai viihdeteollisuudesta
  • TV- ja elokuvatuotannoista
  • suunnittelutoimistoista
  • markkinointi- ja mainosalalta
  • opetusmateriaalin tuotannosta tai
  • tieteen havainnollistamisesta ja tutkimuksesta.

Kysy lisää XR-opinnoista

Opintojen aloitus

Opintojen aloitus Metropoliassa

Tervetuloa opiskelemaan tutkintoa Metropoliaan!

Tutkinto-opintojen aloittamisessa on muutamia vaiheita, jotka kannattaa tehdä jo ennen opiskelun alkua. Lue alta kaikki Metropolian tutkinto-opiskelijoita koskevat ohjeet sekä omaa ryhmääsi koskevat ohjeet. Ryhmäkohtaiset ohjeet julkaistaan lähempänä opintojen aloitusta.