Tehtävän esitystapa ja -tekniikka on määritelty tehtävänannossa. Tehtävästä palautetaan digitaalinen kuvatiedosto. Mikäli teet tehtävän paperille tai pienoismallina, käytä kameraa tai skanneria muuttaaksesi lopputuloksen digitaaliseen muotoon.
Ennakkotehtävän kuvaus
Olet suunnittelemassa animaatioelokuvaa, ja tehtäväsi on tehdä kolmen kuvan kuvakäsikirjoitus yhdestä elokuvan kohtauksesta. Animaatioelokuvan hahmot muistuttavat hedelmiä - joillakin on tunnistettavia piirteitä yhdestä hedelmästä ja joidenkin ulkomuodossa yhdistyy useampi hedelmä. Saat itse suunnitella kohtauksessa esiintyvät hahmot.
Animaatioelokuvan tarinassa hedelmien maailma on täynnä vaaroja. Hedelmä voi joutua tallatuksi, räjähtää ylikypsänä, tulla pilkotuksi hedelmäsalaattiin tai mikä pahinta, päätyä smoothieksi. Vaaroja voivat aiheuttaa olosuhteet, ihmisenkaltaiset hahmot tai muut asiat. Vaarojen aiheuttajia kuvataan tarinassa vain viitteellisesti. Jos siis tarinassa on ihmishahmoja, niitä ei näy kuvassa kokonaisina tai siten, että niiden kasvot ovat näkyvissä.
Kohtauksessa, jota olet suunnittelemassa, lähtökohta on se, että hedelmähahmo yrittää varoittaa toista hedelmähahmoa vaarasta tai yrittää estää toista hahmoa päätymästä vaaralliseen tilanteeseen. Voit itse kehitellä tarinaa eteenpäin tästä lähtötilanteesta.
Ennakkotehtävän toteutustapa
Esitä kolmen ruudun kuvakäsikirjoituksessa, miten animaatioelokuvan kohtauksen tarina etenee vaiheittain. Kerro kuvasarjassa ainakin viitteellisellä tasolla myös se, miltä kohtauksen ympäristö näyttää. Esitä kuvasarja käyttäen vain kuvia, älä käytä tekstejä. Yhden kuvakäsikirjoituksen ruudun leveyden suhde korkeuteen on 16:9. Esimerkki 1: jos ruudun leveys on 16 cm, sen korkeus on 9 cm. Esimerkki 2: jos ruudun leveys on 1920 pikseliä, sen korkeus on 1080 pikseliä.
Esitä kuvakäsikirjoituksen ruudut siten, että niistä selviää työskentelysi eri vaiheet. Esitä ensimmäinen ruutu luonnostasoisena, toinen hieman pidemmälle työstettynä ja viimeinen kuva valmiina.
Jos työskentelet perinteisillä välineillä, luonnostasoinen kuva voi olla esimerkiksi lyijykynäluonnos ja valmis kuva väritetty. Jos piirrät digitaalisesti, luonnoskuva voi olla esimerkiksi alustava viivapiirros ja valmis väritetty kuva. Jos työskentelet jollakin 3D-ohjelmalla, luonnostasoinen kuva voi olla ruutukaappaus ohjelman 3D-näkymästä työskentelyn alkuvaiheessa ja valmis kuva valaistu ja renderöity. Keskimmäinen kuva on kaikilla toteutustavoilla viimeistelyn tasoltaan jotakin ensimmäisen ja viimeisen kuvan väliltä.
Esitystekniikka on vapaa. Voit käyttää mitä tahansa sinulle tuttua keinoa, kuten piirtämistä, maalaamista, digitaalista maalaamista, 3D-mallinnusta, digitaalista veistämistä, pienoismallien valokuvaamista tai eri tekniikoiden yhdistelyä samassa kuvasarjassa. Ota huomioon se, että tässä tehtävässä esitetään myös työskentelyn luonnosvaiheita, eli muista tallentaa työskentelysi eri työvaiheita.
Ennakkotehtävän palautus
Palauta tehtävästä yksi pystysuuntainen kuvatiedosto, jonka kuva-alan koko on korkeudeltaan vähintään 2700 pikseliä ja leveydeltään vähintään 1600 pikseliä. Asettele tähän pystysuuntaiseen kuvatiedostoon kuvakäsikirjoituksen kolme kuvaruutua allekkain. Kuvakäsikirjoituksen tapahtumajärjestyksessä ensimmäinen ja työstöltään luonnostasoinen kuvaruutu tulee ylimmäksi, tapahtumajärjestyksessä keskimmäinen ja työstöltään keskitasoinen kuvaruutu keskimmäiseksi ja tapahtumajärjestyksessä viimeinen ja työstöltään valmis kuvaruutu alimmaksi.
Voit asetella kuvaruudut aivan kiinni toisiinsa tai halutessasi jättää niiden väliin pienen raon. Kuvatiedoston maksimikoko on 20 MB. Kuvatiedoston tallennusmuodon pitää olla jokin näistä kolmesta: jpg, png tai pdf. Nimeä kuvatiedosto tämän mallin mukaisesti: Sukunimi_Etunimi
Ennakkotehtävän arviointikriteerit
Tehtävän arviointikriteerit ovat visuaalisen kerronnan sujuvuus, hahmojen muotoilu ja persoonallisuus, kuvasarjan selkeys, hahmojen ja ympäristön kolmiulotteinen esittäminen, toiminnan kuvaaminen, työskentelyn vaiheiden kuvaaminen ja valitun esitystekniikan hallinta.