Tehtävän esitystapa ja -tekniikka on määritelty tehtävänannossa. Tehtävästä palautetaan digitaalinen kuvatiedosto. Mikäli teet tehtävän paperille tai pienoismallina, käytä kameraa tai skanneria muuttaaksesi lopputuloksen digitaaliseen muotoon.
Ennakkotehtävä
Olet suunnittelemassa peliä, jonka päähenkilö suorittaa erilaisia tehtäviä kolmiulotteisessa ympäristössä käyttäen apunaan esinettä, jota pitää kädessään. Tehtäväsi on tuottaa kuvia tästä pelin päähenkilöstä sekä esineestä, jolla on pelin etenemisessä tärkeä merkitys.
Koska inspiraatiota on aina helpointa etsiä läheltä, suunnittelet päähenkilön niin, että sillä on joitakin tunnistettavia ulkoisia piirteitä sinusta itsestäsi. Päähenkilön käyttämän esineen esikuvaksi taas otat jonkin arkisen esineen omasta ympäristöstäsi.
Pelin visuaalisen tyylin voit suunnitella haluamallasi tavalla. Päähenkilön ulkomuodossa pitää kuitenkin näkyä suunnittelun lähtökohta eli jotkin tunnistettavat piirteet sinusta. Samoin päähenkilön käyttämän esineen ulkomuodossa pitää näkyä, että se perustuu johonkin tunnistettavaan arkisen ympäristön esineeseen.
Esitä 3-4 ruudun sarjana yhdessä kuvatiedostossa, miltä näyttää, kun pelin päähenkilö etenee pelissä pitäen kädessään suunnittelemaasi esinettä ja suorittaa jotakin pelin kannalta olennaista tehtävää. Näytä kuvasarjassa, miltä päähenkilö näyttää erilaisissa asennoissa ja erilaisista kuvakulmista katsottuna, sekä se, miten päähenkilö käyttää esinettä pitäen sitä koko ajan kädessään. Kerro kuvasarjassa ainakin viitteellisellä tasolla myös se, miltä pelin ympäristö näyttää.
Esitä kuvasarjan ruudut siten, että niistä selviää työskentelysi eri vaiheet. Esitä ensimmäinen ruutu luonnostasoisena ja viimeinen valmiiksi työstettynä. Välikuvat voivat valintasi mukaan esittää jotakin työvaihetta luonnoksen ja valmiin väliltä.
Jos työskentelet perinteisillä välineillä, luonnostasoinen kuva voi olla esimerkiksi lyijykynäluonnos ja valmis väritetty, ja jos piirrät digitaalisesti, luonnoskuva voi olla esimerkiksi alustava viivapiirros ja valmis väritetty kuva. Jos työskentelet jollakin 3D-ohjelmalla, luonnostasoinen kuva voi olla ruutukaappaus ohjelman 3D-näkymästä työskentelyn alkuvaiheessa ja valmis kuva valaistu ja renderöity.
Esitä kuvasarja käyttäen vain kuvia, älä käytä tekstejä. Esitystekniikka on vapaa. Voit käyttää mitä tahansa sinulle tuttua keinoa, kuten piirtämistä, maalaamista, digitaalista maalaamista, 3D-mallinnusta, digitaalista veistämistä, pienoismallien valokuvaamista tai eri tekniikoiden yhdistelyä samassa kuvasarjassa. Ota huomioon se, että tässä tehtävässä esitetään myös työskentelyn luonnosvaiheita, eli muista dokumentoida työskentelyäsi eri työvaiheissa.
Palauta tehtävästä yksi kuvatiedosto, jonka kuva-alan koko on vähintään 2400 x 1600 pikseliä. Kuva voi olla pysty- tai vaakakuva tai muodoltaan neliö. Kuvatiedoston maksimikoko on 20 MB. Kuvatiedoston tallennusmuodon pitää olla jokin näistä kolmesta: jpg, png tai pdf. Nimeä kuvatiedosto tämän mallin mukaisesti: Sukunimi_Etunimi
Tehtävän arviointikriteerit ovat visuaalisen kerronnan sujuvuus, hahmon ja esineen muotoilu ja persoonallisuus, kuvasarjan selkeys ja sommittelu, hahmon, esineen ja ympäristön kolmiulotteinen esittäminen, toiminnan kuvaaminen, työskentelyn vaiheiden kuvaaminen ja valitun esitystekniikan hallinta.