Oppijana Metropoliassa
Pedagogisissa linjauksissa korostuu työelämälähtöisyys, yhteisöllisyys ja oppijalähtöisyys. Oppija nähdään aktiivisena toimijana sekä tavoitteellisena tiedon käsittelijänä ja tuottajana. Opettajan rooli on oppimisen mahdollistaja ja ohjaaja. Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäristön ja toisten ihmisten kanssa. Ilmiöitä tutkitaan ja ratkaistaan toimintaa reflektoiden yhdessä ja itsenäisesti. Ilmiölähtöisen opetuksen ja oppimisen lähtökohtana ovat työelämän tai yhteiskunnan todelliset ilmiöt. Ilmiöiden käsittelyyn tarvitaan teoreettisen ja käytännön osaamisen yhdistämistä yli tieteen- ja koulutusalojen rajojen.
Tulevaisuuden työelämän asiantuntijat
Metropoliassa hankittu osaaminen antaa opiskelijalle valmiudet toimia työelämässä asiantuntijana ja kehittäjänä. Valmistuttuaan hän osaa kohdata, käsitellä ja ratkaista työelämän ja yhteiskunnan ongelmia ennakoimattomissa tilanteissa ihmiskeskeisesti teknologiaa ja digitalisaation mahdollisuuksia hyödyntäen. Oppiminen tapahtuu moderneissa ja innovatiivisissa oppimisympäristöissä yhteistyössä työelämän sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan soveltavan tutkimuksen kanssa. Oppimisen joustavissa ratkaisuissa mahdollistetaan oppiminen työssä, projekteissa ja hankkeissa. Opetus, oppiminen ja TKI-toiminta yhdessä työelämän kanssa muodostavat oppimisen ekosysteemin, jonka keskiössä on oppija.
Oppijalähtöisyys
Oppijalähtöisessä lähestymistavassa lähtökohtana on oppijan aikaisempi osaaminen ja kokemukset. Näiden kautta oppija tulkitsee ja analysoi näkemyksiään ja kokemuksiaan ja muodostaa näin uusia näkökulmia käsiteltävästä ilmiöstä. Keskeisessä asemassa ovat opiskelijan oppimistavoitteet sekä motivaation tukeminen ohjauksessa ja opetuksessa. Tavoitteena on opiskelijan ammatillinen kasvu ja ammatti-identiteetin muodostuminen.
Jatkuva kehittäminen ja arviointi
Pedagogisten linjausten toteutumista ja opetuksen laatua kehitetään jatkuvan kehittämisen (PDCA) mukaisesti. Opiskelijoiden ja sidosryhmien osallistaminen pedagogiseen kehittämiseen, esimerkiksi erilaisten palautekäytäntöjen ja vuorovaikutteisen palautekulttuurin kautta, on tärkeä osa koulutuksen laadun kehittämistä.