Avoin oppiminen, opetus ja oppimateriaali Metropoliassa

Tausta

Metropolia on allekirjoittanut kansallisen Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksen 2020–2025. Sen taustalla vaikuttavat Euroopan komission julkaisu Practical Guidelines on Open Education for Academics: modernising higher education via open educational practices (2019) sekä UNESCOn Avoimien oppimateriaalien suositus. Linjausten myötä Metropolia on sitoutunut luomaan ja kehittämään avointa toimintakulttuuria, avointa julkaisemista, avoimia aineistoja sekä avointa oppimista.

Avoin oppiminen

Avoimella oppimisella (Open Education) Metropoliassa pyritään:

  • mahdollistamaan oppimaan pääsyä ja laajennetaan osallistumista suuremmille yleisöille ja kohderyhmille (esimerkiksi MOOC-kurssit)
  • madaltamaan oppimisen esteitä ja lisäämään saavutettavuutta, esteettömyyttä, tarjontaa ja oppijakeskeisyyttä
  • tarjoamaan oppimismahdollisuuksia eri ikäisille, sukupuolesta, terveydentilasta, kulttuurista, kielestä tai asuinpaikasta riippumatta
  • käyttämään erilaisia pedagogisia ja teknisiä ratkaisuja, jotka mahdollistavat omatoimisen, oppijalähtöisen, ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen
  • monipuolistamaan opetuksen, oppimisen, tiedon luomisen, yhteiskehittämisen ja jakamisen mahdollisuuksia opiskelijoiden, tutkijoiden, yhteiskunnan sekä opetus- ja muun henkilökunnan välillä (näin mahdollistetaan vertaisoppiminen)
  • osallistamaan opiskelijat oppimispolkujensa suunnitteluun
  • tukemaan oppimista digitaalista teknologiaa hyödyntäen
  • hyödyntämään avoimia oppimiskäytänteitä (esim. opetuksen yhteiskehittäminen, avoimet arviointimenetelmät).

Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt

Avoimilla oppimis- ja opetuskäytännöillä (Open Educational Practices) tarkoitamme Metropoliassa toimintatapoja, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Näitä toimintatapoja ovat muun muassa:

  • vertaisoppiminen ja opetuksen kehittäminen opiskelijoiden, tutkijoiden, opetushenkilökunnan ja muun yhteiskunnan välillä
  • opiskelijoiden osallistaminen oppimispolkujensa suunnitteluun ml. oppilaitoksen ulkopuolella hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
  • opetustarjonnan avaaminen laajalle yleisölle (esim. MOOC-opintojaksot)
  • opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvien aineistojen jakaminen ja jatkohyödyntäminen (esim. opetussuunni¬telmat, arviointimenetelmät, ohjeistukset, kokemukset opettamisen toteutuksesta ja oppimisesta)
  • avointen oppimateriaalien käyttö, jatkokehitys ja yhteiskehittely (esim. videot, podcastit, kirjalliset materiaalit).

Avoimet oppimateriaalit

Avoimilla oppimateriaaleilla Metropoliassa tarkoitetaan opetus-, oppi- ja tutkimusmateriaaleja, jotka ovat:

  • lisensoitu avoimella lisenssillä. Ne antavat muille oikeuden päästä materiaaliin käsiksi maksutta, muokata ja jakaa niitä eteenpäin tai käyttää ja soveltaa niitä uusissa yhteyksissä
  • kaikkien saatavilla olevia oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen tarkoitettuja aineistoja (Avointen oppimateriaalien kirjasto)
  • julkaisuprosessin läpäissyttä ja/tai kustannustoimitettua oppimateriaalijulkaisua.

Lisätietoa

Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021–2025. Osalinjaukset 1 (Oppimateriaalien avoin saatavuus) ja 2 (Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt) Vastuullisen tieteen julkaisusarja 16:2022. (Vastuullisen tieteen julkaisusarja, Tieteellisten seurain valtuuskunta)

Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021–2025: Osalinjaus 1 – Oppimateriaalien avoin saatavuus | Tieteellisten seurain valtuuskunta

Oppimisen avoimuuden suosituksia 2021 | Tieteellisten seurain valtuuskunta

Oppimisen ja oppimateriaalien sekä tutkimusjulkaisujen avoimuus. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021–2025: Opinnäytetöiden avoimuuden osalinjaus | Tieteellisten seurain valtuuskunta

Sinua voisi kiinnostaa myös

Pedagogiset linjaukset

Metropoliassa oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäristön ja toisten ihmisten kanssa. Oppija nähdään aktiivisena toimijana sekä tavoitteellisena tiedon käsittelijänä ja tuottajana.