Hyvinvoinnin edistäminen (ylempi AMK)

Tutkintonimike
Sosionomi (ylempi AMK) ja geronomi (ylempi AMK)
Laajuus
90 opintopistettä
Kesto
1,5 - 2 vuotta
Opiskelupaikka
Opiskelumuoto
Opetuskieli
Suomi
Hinta
Maksuton

Opiskelu

Kenelle koulutus soveltuu?

Hyvinvoinnin edistämisen ylempi ammattikorkeakoulututkinto on tarkoitettu niille hakukelpoisen pohjakoulutuksen omaaville ammattilaisille, jotka haluavat laajentaa sosiaalialan kehittämis- ja johtamisosaamistaan sosiaalialan ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa. Hakijoilta vaaditaan myös tutkinnon suorittamisen jälkeen kertynyt vähintään kahden vuoden työkokemus. Tarkemmat hakukelpoisuusvaatimukset ovat hakuohjeissa.

Metropoliassa koulutamme sosiaalialan ja hyvinvoinnin laaja-alaisia asiantuntijoita, jotka osaavat uudistaa ja johtaa asiakastyötä sekä kehittää sosiaalialan toimintakäytäntöjä ja palveluja yhteistyössä asiakkaiden, monialaisten verkostojen sekä yhteisöjen kanssa kaupunkiympäristössä.

Tutkinto-ohjelma kehittää alaa ja osaamista tutkittuun tietoon ja kokemukseen perustuen yhteistyössä sosiaalisen hyvinvoinnin osaamisalueen neuvottelukunnan sekä sosiaalialan valtakunnallisen ammattikorkeakouluverkoston kanssa. Toimimme myös Metropolia Master´s verkoston ylempien tutkintojen koulutuksen ja kumppanuuksien kehittämisyhteistyössä.

Koulutuksen tavoitteet

Hyvinvoinnin edistäminen (ylempi AMK) -tutkinto tuottaa sosiaalialan erityisasiantuntijoita, joilla on laaja ja syvällinen ymmärrys sosiaalialan yhteiskunnallisesta tehtävästä sekä valmiudet vastata alan vaativiin kehittämis- ja yhteistyöhaasteisiin. Tutkinto vahvistaa opiskelijan johtamisvalmiuksia ja esihenkilötaitoja.

Hyvinvoinnin edistämisen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet voivat työskennellä hyvin erilaisissa työtehtävissä, kuten sosiaalialan eri palvelualojen erityisasiantuntijoina, suunnittelijoina, projektipäälliköinä tai esihenkilöinä. Tutkinnon suorittaneet ovat sijoittuneet erittäin hyvin osaamistaan vastaaviin tehtäviin erilaisiin organisaatioihin.

Opintojen sisältö ja rakenne

Opiskeltavat opintokokonaisuudet ovat:

  • Kehittyvä ja tutkiva sosiaalialan asiantuntijuus (25 op)
    • Muuttuva sosiaalinen todellisuus (5 op)
    • Tutkimuksellisen kehittämisen perusta (5 op)
    • Arvot, etiikka ja kestävä yhteiskunta (5 op)
    • Menetelmälliset valinnat tutkimuksellisessa kehittämisessä (5 op)
    • Ihmislähtöinen asiakaspalvelun uudistaminen (5 op)
  • Uudistava johtaminen (30 op)
    • Johtamisen teoriat, haasteet ja lähestymistavat (5 op)
    • Ihmisten ja työyhteisöjen johtaminen (5 op)
    • Strateginen johtaminen ja kestävä arvontuotanto (5 op)
    • Sote-alan asiantuntijaviestintä ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen (5 op)
    • Innovatiivinen ja yhteiskunnallisesti vaikuttava johtaminen ja kehittämistyö (5 op)
    • Vaikuttavuuden ja tehokkuuden johtaminen ja arviointi (5 op)
  • Opinnäytetyö ja tutkimuksellinen kehittämisosaaminen (30 op)
    • Opinnäytetyön ideointi (5 op)
    • Opinnäytetyön suunnitelma (10 op)
    • Opinnäytetyön toteutus (10 op)
    • Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen (5 op)
  • Opiskelijan vapaasti valitsemat opinnot (5 op)

Tutustu Hyvinvoinnin edistämisen ylemmän AMK-tutkinnon opetussuunnitelmaan Opinto-oppaassa.

Opintojen toteutustapa

Opetus toteutetaan verkko-opetutuksena, johon sisältyy esimerkiksi työelämälähtöisiä tehtäviä, opinto- ja kirjallisuuspiirejä, seminaareja ja alan asiantuntijoiden luentoja. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin 2-3 päivää kuukaudessa.

Opinnot voi toteuttaa työn ohessa ja ne voi suorittaa 1,5 vuodessa, mutta yleisimmin opinnot kestävät 2 vuotta. Lähiopetus ajoittuu kolmelle lukukaudelle. Löydät lisätietoa sivulla olevista opiskelijoiden tarinoista mm. tutkinnon suorittamisen vaikutuksista työuran kehitykselle. Valmistumisaste tutkinnossa on erittäin hyvä.

Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sosiaalisen hyvinvoinnin ammatillista työtä. Opinnäytetyön voi liittää opiskelijan omaan työhön. Se voi olla myös osa Metropolian ja sen sidosryhmien toimeksiantoja sekä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Työelämäyhteistyö tutkinnossa

Työelämä on opintojen keskeinen oppimis- ja kehittämisympäristö. Opiskelijan oppimistehtävät kytkeytyvät usein oman työyhteisön kehittämistarpeisiin. Opiskelijat voivat osallistua myös sosiaalialan eri palvelualueiden tutkimuksellisiin kehittämishankkeisiin. Parhaimmillaan opiskelijan, työyhteisön ja oppilaitoksen osaaminen kehittyy oppimistehtävien myötä.

Tutkintoon kuuluva opinnäytetyö perustuu työelämän ajankohtaisen kehittämisidean tai -ongelman määrittelylle ja toteutetaan yhdessä työelämän kanssa. Opinnäytetyö voi liittyä opiskelijan oman työorganisaation kehittämistarpeeseen tai oppilaitoksen ja sen sidosryhmien tutkimus- ja kehittämishankkeiden tarpeisiin.

Opinnäytetyöt ovat opiskelijan henkilökohtaisen ammatillisen osaamisen syventämisen ohella merkittävä tapa tuottaa tietoa työelämään ja työyhteisöille. Ylemmän AMK -tutkinnon opinnäytetyön laajuus on 30 op, eli kolmasosa tutkinnon opinnoista.

Opinnäytetyön aiheen opiskelija valitsee heti opintojen alussa syyskuussa. Opinnäytetyöprosessi on noin 1,5 – 2 vuoden pituinen:

1. lukukautena laaditaan aiheen ja tutkimuskohteen kuvaus ja teoriapohja
2. lukukautena opinnäytetyön toteutussuunnitelma, tutkimuslupahakemus sekä käynnistetään aineiston keruu ja sen analysointi
3-4. lukukauden aikana opinnäytetyö ja sen raportti valmistuu.

Otamme mielellämme vastaan työelämältä toimeksiantoja ja yhteistyötarjouksia tutkinto-ohjelmamme opinnäytetöihin. Aloitteita voi jättää koko ajan, mieluiten viimeistään kunkin vuoden elokuun loppuun mennessä. Työelämän opinnäytetyön aloitteesta tulisi käydä ilmi: aihe / työn kohde, aikataulu, yhteistyökumppanit sekä yhteystiedot.

Kysy tutkintovastaavalta Hyvinvoinnin edistämisen YAMK-opinnoista!

Kouluttajatiimi

Niina PietiläNiina Pietilä
Lehtori, VTL, sosiaalityöntekijä
p. 040 334 1241
niina.pietila [at] metropolia.fi (niina[dot]pietila[at]metropolia[dot]fi)

Jyrki Konkka.Jyrki Konkka
Yliopettaja, Dos., VTT: tutkimus- ja kehitystyö, metodologia, etiikka, opinnäytetöiden ohjaus
p. 050 363 0945
jyrki.konkka [at] metropolia.fi (jyrki[dot]konkka[at]metropolia[dot]fi)

Lauri Narinen.Lauri Narinen
Lehtori: sosiologia, taloustieteet, yritystoiminta, johtaminen, innovaatio-opinnot ja onnellisuustutkimus
p. 041 526 8589
lauri.narinen [at] metropolia.fi (lauri[dot]narinen[at]metropolia[dot]fi)

Miia Ojanen.Miia Ojanen
Lehtori, YTT: Yhteiskuntatieteelliset aineet, tutkimus- ja kehittämistyö, tutkimusmenetelmät
p. 040 139 8224
miia.ojanen [at] metropolia.fi (miia[dot]ojanen[at]metropolia[dot]fi)

Katja IhamäkiKatja Ihamäki
Lehtori, VTT, FM, yhteiskuntatieteilijä ja kiinnostunut sosiaalialan sekä kulttuurisen lähestymistavan käytöstä ennalta ehkäisevässä työssä.
p. 040 168 2801
katja.ihamaki [at] metropolia.fi (katja[dot]ihamaki[at]metropolia[dot]fi)

Saila NevanenSaila Nevanen
Yliopettaja, KT, FM, työnohjaaja
p. 040 641 8061
saila.nevanen [at] metropolia.fi (saila[dot]nevanen[at]metropolia[dot]fi)

Eija Raatikainen.Eija Raatikainen
Yliopettaja, KT, sosiaalityöntekijä: Kasvatustieteelliset, yhteiskuntatieteelliset ja psykologiset aineet
p. 040 641 8113
eija.raatikainen [at] metropolia.fi (eija[dot]raatikainen[at]metropolia[dot]fi)

Katriina Rantala-NenonenKatriina Rantala-Nenonen
Lehtori, YTM: Yhteiskuntatieteelliset aineet
p. 040 641 8303
katriina.rantala-nenonen [at] metropolia.fi (katriina[dot]rantala-nenonen[at]metropolia[dot]fi)

Opintojen aloitus

Opintojen aloitus Metropoliassa

Tervetuloa opiskelemaan tutkintoa Metropoliaan!

Tutkinto-opintojen aloittamisessa on muutamia vaiheita, jotka kannattaa tehdä jo ennen opiskelun alkua. Lue alta kaikki Metropolian tutkinto-opiskelijoita koskevat ohjeet sekä omaa ryhmääsi koskevat ohjeet. Ryhmäkohtaiset ohjeet julkaistaan lähempänä opintojen aloitusta.

Sosiaalialan ylemmän AMK-tutkinnon opintojen aloitus

Onnea opiskelupaikastasi ja tervetuloa!

Opinnot alkavat maanantaina 26.8.2024 klo 9.00 opintojen orientaatiolla Myllypuron kampuksella osoitteessa Myllypurontie 1, 00920 Helsinki. Kokoonnumme D-rakennuksen ala-aulaan, jossa ovat myös aulapalvelut. Päivä päättyy klo 16.

Ota mukaasi kortti, esimerkiksi kirjastokortti tai matkakortti (huom. ei sirullista korttia kuten pankkikortti), jonka voit aktivoida päivän aikana kulkukortiksi kampuksella. 

Ensimmäisten opiskelupäivien 26.-28.8. ohjelma

Maanantai 26.8.2024

  • klo 9–16 Orientaatio opintoihin

Tiistai 27.8.2023

  • klo 9–12 Ammatillinen kasvu ja uraohjaus sekä opinnäytetyöpaja
  • 13–16 Muuttuva sosiaalinen todellisuus -opintojakso ja Ihmisten ja työyhteisöjen johtaminen -opintojakso

Keskiviikko 28.8.2023

  • klo 9–12 Tutkimuksellisen kehittämisen perusta –opintojakso
  • 13–16 Johtamisen teoriat, haasteet ja lähestymistavat opintojakso

Syksyn muut lähiopetuspäivät ovat

  • 25.-26.9.
  • 30.-31.10.
  • 11.11.
  • 21.-22.11.
  • 9.-10.12.

HUOM! Opetuksen aikatauluihin voi tulla vielä pieniä muutoksia.

Opetusta on pääosin klo 9–16. Opetus on suunniteltu toteutettavaksi lähiopetuksena Myllypuron kampuksella. Voit myös tarkistaa ryhmäsi aikataulun menemällä Lukkarikoneeseen ja etsimällä Ryhmä -kohdasta ryhmäsi tunnuksella S0924S6.

Perehdy alla olevaan tehtävään ja valmistele ohjeiden mukaisesti

Tehtävä - Ammatillinen kasvu

Tehtävä liittyy ammatilliseen kasvuun ja opintojen alussa käytäviin HOPS-keskusteluun. Lähetä tehtävä 24.8.2024 mennessä sähköpostitse katriina.rantala-nenonen [at] metropolia.fi (katriina[dot]rantala-nenonen[at]metropolia[dot]fi) ja Anna-Reetta.Kyllonen [at] metropolia.fi (Anna-Reetta[dot]Kyllonen[at]metropolia[dot]fi)

Tämä tehtävä on kaksiosainen. Tehtävän ensimmäisessä osassa keskityt kuvaamaan sinulla jo olemassa olevaa osaamista ja taitoja. Toisessa osiossa pääset visioimaan tulevaa ja miettimään minkälaista reittiä pitkin suuntaat sitä kohti. Kirjoittamaasi tehtävää hyödynnetään HOPS-keskustelussa, jonka käyt ohjaavan opettajan kanssa.

Osa 1: Kirjoita esittely itsestäsi niin, että sen keskiössä on oma osaamisesi. Kuvaa matkaasi tähän hetkeen. Voit kertoa esittelyssä mistä osaamisesi koostuu, minkälaisia ammatillisia käännekohtia ja oivalluksia matkallasi on ollut, millaisia vahvuuksia ja kehittymistarpeita sinulla on. Kerro myös missä työskentelet tällä hetkellä ja mitä osaamistasi ja vahvuuksiasi voit siellä hyödyntää. Opiskeluissa ja työelämässä kertyneen osaamisen lisäksi voit myös tuoda esiin osaamista ja taitoja, joita olet saanut muissa toimintaympäristöissä esimerkiksi vapaa-ajallasi. Muista myös otsikoida kirjoituksesi.

Osa 2: Tulevaisuuden muistelu: Tässä tehtävässä pääset hyppäämään aikaan, jolloin YAMK-opinnot on jo tehty ja olet valmistunut. Kirjoita kuvaus siitä alla olevia kysymyksiä hyödyntäen. Mielikuvituksesi hyödyntämisen lisäksi tutustu Sosiaalialan YAMK-tutkinnon opintosuunnitelmaan (Metropolia - Opinto-opas - Sosionomi YAMK) huom. otsikoiden alla on lisätietoa).

On kulunut vuosi valmistumisestasi sosiaalialan YAMK-tutkinnosta. Minkälaista työelämäsi on nyt? Mikä sinua erityisesti ilahduttaa? Mikä on muuttunut opintojen aloittamisen ajankohtaan eli loppukesään 2024 verrattuna? Minkälaisia suunnitelmia sinulla on ammatillisen tulevaisuutesi suhteen?

Kun muistelet opiskeluaikaa, mikä / mitkä asiat tai ihmiset mahdollistivat myönteisen kehityksen ja onnistumisesi? Miten opinto-ohjelman sisällöt tukivat kehittymistäsi? Mitä itse teit, jotta opinnot sujuivat? Mistä sait apua ja tukea ja millaista se oli? Mitä sellaista teit opintojen aikana, joka vei sinua toivomaasi ammatilliseen suuntaan?

Mistä olit huolissasi opintoja aloittaessasi? Entä mikä sai huolesi vähenemään? Mitkä tekemäsi valinnat auttoivat? Pohdi huolia suhteessa niin opiskeluun kuin ammatilliseen tulevaisuuteesi.

Minkä neuvon antaisit itsellesi tulevaisuudesta käsin? Mikä on tärkeintä? Mitä on tarpeellista pitää mielessä?

Opintojaksoon liittyvä lukemisto - Tutkimuksellisen kehittämisen perusta

Lukemisto sisältyy syksyn Tutkimuksellisen kehittämisen perusta -opintojaksoon. Ei erillistä kirjallista tehtävää. Perehtykää alla näkyviin teoksiin mahdollisuuksien mukaan syksyn aloitukseen mennessä: