Tietosuojaseloste perustuu EU:n tietosuoja-asetuksen (2016/679, General Data Protection Regulation, ”GDPR”) rekisteröityjen informointivelvoitteeseen (GDPR:n artiklat 12-14), GDPR:n artiklan 30 mukaiseen rekisterinpitäjän velvoitteeseen ylläpitää selostetta vastuullaan olevista käsittelytoimista sekä GDPR:ää täydentävän kansallisen tietosuojalain (1050/2018) velvoitteisiin.
Tämä tietosuojaseloste on lisäksi pyritty laatimaan saavutettavaksi EU:n ns. saavutettavuusdirektiivin ja sitä täydentävän kansallisen digipalvelulain vaatimuksiin pohjautuen (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2016/2102) julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta (2016/2102); Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)).
Metropolian turvallisuusrekisteri
Nimi
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
Yhteystiedot
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy (y-tunnus: 2094551-1)
Postiosoite: PL 4000, 00079 Metropolia
Vierailuosoite: Myllypurontie 1, 00920 Helsinki
Puhelin (vaihde): 09 7424 5000
Rekisterinpitäjän vastuuhenkilö
Nimi: Riitta Konkola
Tehtävä: Toimitusjohtaja-rehtori
Rekisterin sisällöstä vastaava henkilö
Rekisterin sisällöstä vastaava henkilö:
Nimi: Mikko Jäkälä
Tehtävä: Henkilöstöjohtaja, Henkilöstöpalvelut
Osoite: Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy, PL 4000, 00079 METROPOLIA
Sähköposti: mikko.jakala [at] metropolia.fi (mikko[dot]jakala[at]metropolia[dot]fi)
Rekisterin yhteyshenkilön yhteystiedot
Rekisterin sisällöstä vastaava henkilö:
Nimi: Jarkko Peltola
Tehtävä: Riskienhallintapäällikkö, Henkilöstöpalvelut
Osoite: Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy, PL 4000, 00079 METROPOLIA
Sähköposti: jarkko.j.peltola [at] metropolia.fi (jarkko[dot]j[dot]peltola[at]metropolia[dot]fi)
Metropolian tietosuojavastaava, Suvi Väänänen
Puhelin: +358 40 844 0690
Sähköposti: tietosuojavastaava [at] metropolia.fi (tietosuojavastaava[at]metropolia[dot]fi)
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus:
Metropolia Ammattikorkeakoulun turvallisuusrekisterin ja sen sisältämien henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on varmistaa Metropolian kampuksien toimitiloissa asioivien Metropolian henkilökunnan, opiskelijoiden ja muiden tiloissa vierailevien henkilöiden henkilökohtainen turvallisuus ja edesauttaa viihtyisää opiskelu- ja työskentely-ympäristöä. Lisäksi Metropolian turvallisuuspalvelut suojaavat omaisuutta ja tietoa niitä vaarantavilta tilanteilta.
Metropolian turvallisuuspalveluiden tarkoitus on myös turvata elintärkeiden toimintojen jatkuvuus tunnistamalla toimintaa uhkaavat riskit ja uhat sekä niiden vaikutukset, suunnittelemalla etukäteen niiden riskiarviot sekä haittavaikutusten vähentämistoimenpiteet sekä mahdolliset toipumistoimenpiteet. Myös työsuojeluun liittyvät tehtävät kuuluvat turvallisuusrekisterin piiriin.
Näiden tarkoitusten saavuttamiseksi Metropoliassa käytetään turvallisuuspalveluiden tehtävien toteuttamisessa apuna erilaisia laitteita ja järjestelmiä (esimerkiksi kulunvalvonta ja kameravalvonta). Näiden turvallisuutta edistävien laitteiden ja järjestelmien tarkoituksena on Metropolia Ammattikorkeakoulun henkilökunnan, opiskelijoiden, palveluntuottajien, asiakkaiden ja muiden vierailijoiden oikeussuojan sekä turvallisuuden takaaminen. Lisäksi Metropolian turvallisuuspalvelut pyrkii toimenpiteillään sekä Metropolian käytössä olevilla laitteilla ja järjestelmillä suojelemaan omaisuutta, ennalta ehkäisemään rikoksia ja omaisuutta/turvallisuutta vaarantavia tilanteita sekä selvittämään niitä. Metropolian turvallisuusrekisterin sisältämiä tietoja käytetään esimerkiksi tiloissa liikkuvien henkilöiden kulkutapahtumien selvittämiseen ja yksilöintiin.
Metropolian turvallisuus- ja riskienhallintatoiminnan johtamisesta vastaa henkilöstöjohtaja, jota avustaa turvallisuusjohto sekä turvallisuusvastaavista muodostuva turvallisuusryhmä. Metropolia Ammattikorkeakoulun turvallisuusjohto vastaa varautumisesta, valmiussuunnittelusta ja riskienhallintatoiminnan johtamisesta niin normaaliajan häiriötilanteissa kuin poikkeusoloissa.
Metropolian turvallisuusrekisterin tietosuojaselostetta täydentää Metropolian Requeste-palvelupyyntöjärjestelmän käyttäjärekisterin tietosuojaseloste, Metropolian toimitilapalveluiden henkilörekisterin tietosuojaseloste ja Metropolian vierailijarekisteri. Kaikki Metropolian henkilörekisterien tietosuojaselosteet ovat katselmoitavissa Metropolia Ammattikorkeakoulun julkisten verkkosivujen Tietosuojaselosteet -osion kautta.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste:
Metropolian turvallisuusrekisterissä olevien henkilötietojen käsittely perustuu yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseen ja lakiin (EU:n yleinen tietosuoja-asetus 6.1 artiklan c ja e alakohdat).
Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaa sääntelee ammattikorkeakoululaki (932/2014), jossa tuodaan esille se, että ammattikorkeakoulun ydintoimintaa on opetus- ja opiskelijaprosessin toteuttaminen. Ammattikorkeakoulun toimintaa tukeviin toimintoihin kuuluu turvallisuus- ja riskienhallintapalvelut, jotka vastaavat Metropoliassa asioivien kaikkien henkilöryhmien turvallisuudesta ja edistävät tällä myös ammattikorkeakoulun ydintoimintaan kuuluvan opetus- ja opiskeluprosessin häiriötöntä toteuttamista.
Yhtä lailla ammattikorkeakoululaki (66 §) ja valmiuslaki (1552/2011,12 §) edellyttävät, että ammattikorkeakoululle on laadittu valmiussuunnitelma, jossa varaudutaan suunnitelmin ja poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muin toimenpitein varmistetaan perustehtävien mahdollisimman häiriötön hoitaminen myös poikkeusoloissa sekä häiriö- ja erityistilanteissa. Metropolian turvallisuuspalvelut toteuttaa Metropolian käytössä olevalla valmiussuunnitelmalla ammattikorkeakoululain mukaista lakisääteistä velvoitetta. Metropolian turvallisuuspalvelut hoitavat myös yleisen edun mukaista henkilötietojen käsittelyä, koska Metropolia Ammattikorkeakoulun valmiustoimenpiteiden päämääränä on saavuttaa niin arjen häiriötilanteiden, kuin poikkeusolojenkin varalta sellainen toimintavalmius, että toimintaa voidaan jatkaa entisissä tiloissa tai mahdollisimman nopeasti käynnistää muualla taikka toteuttaa etäopetuksena. Toimenpiteiden käynnistämisestä vastaa toimitusjohtaja-rehtori apunaan turvallisuusjohto.
Metropolian turvallisuusrekisterin tietojen käsittelyn oikeusperuste ei ole ”oikeutettu etu”. Siksi tämä kohta ei sovellu.
Metropolian turvallisuusrekisterin rekisteröityjä ovat Metropolian henkilökunta, opiskelijat, palveluntuottajat, asiakkaat ja ulkopuoliset Metropoliassa vierailevat henkilöt.
Metropolian turvallisuusrekisteriin tallennetaan seuraavia henkilötietoja henkilötietoryhmittäin:
KULUNVALVONTAJÄRJESTELMÄ
Metropolian kulunvalvontajärjestelmä muodostuu kulkutunnisteen käytöstä Metropolian kampuksilla. Osana kulunhallintajärjestelmää toimivat sähkölukot (ks. kohta avaintenhallinta).
Kampuksilla rekisteröityjen (henkilökunta/opiskelijat/palveluntuottajat) henkilötietoina tallennetaan käytössä olevaan Abloy OS -kulunvalvontajärjestelmään:
- hyväksytyt ja hylätyt kulkutapahtumat
- päivämäärä ja kellonaika
- etunimi
- sukunimi
- henkilönumero
- henkilötunnus (syntymäaika ilman oikeaa loppuosaa)
- tehtävänimike
- organisaatio: Metropolia, esim. talous- ja hallintopalvelut
- rooli: henkilökunta/opiskelija/partneri, joille on määritelty etukäteen kulkuoikeudet
- tunnus/tunnisteen numero
- kulkukoodi
- henkilön kulkualueet
Metropolian kampuksilla käytössä olevaan kulunvalvontajärjestelmään tallennetaan rekisteröityjen (henkilökunta/opiskelijat/palveluntuottajat) henkilötietoina:
- etunimi
- sukunimi
- personal ID
- osasto
- kulkutunnisteen voimassaoloaika (esim. opiskelijoiden kohdalla alkupäivä ja oletettu päättymispäivä)
- kulkuoikeus (vastaa roolia Abloy OS:ssä)
- tehtävä
Kulunvalvontajärjestelmän tietoihin pääsevät vain erikseen nimetyt henkilöt suojatun käyttöoikeuden avulla.
AVAINTENHALLINTA
Metropolia Ammattikorkeakoululla on käytössä kova-avaintenhallinta, sähköinen avaintenhallinta iLOQ ja laina-avaintenhallinta sekä Abloy Oy:n avaintenhallinta. Rekisteröidystä tallennettavat tiedot löytyvät Metropolian toimitilapalveluiden henkilörekisterin tietosuojaselosteen kohdasta 6 ”Kuvaus rekisteröityjen henkilötietoryhmistä”.
TALLENTAVA KAMERAVALVONTA
Metropolia Ammattikorkeakoululla on kampuksillaan käytössä tallentava kameravalvonta, joka muodostuu kameroiden välittämistä digitaalisista kuvatallenteista kameroiden valvonta-alueella liikkuvien henkilöiden osalta. Kameroiden valvonta-alueina ovat Metropolian yleiset sisätilat (aulat ja käytävät) sekä ulkotilat. Kuvattavia (rekisteröityjä) informoidaan Metropolian käytössä olevien kiinteistöjen ulko-ovilla näkyvillä ”Kiinteistössä on tallentava kameravalvontajärjestelmä”-tarroilla. Tämä toteuttaa osaltaan myös EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaista läpinäkyvää informointia. Tallenteiden katseluoikeus on vain Metropolian turvallisuuspalveluilla. Reaaliaikaiseen videokuvaan, mutta ei tallenteisiin, on pääsy myös aulapalveluilla (Securitas Oy).
Rekisteröityjen(henkilökunta/opiskelijat/palveluntuottajat/asiakkaat/ulkopuoliset Metropoliassa vierailevat henkilöt) henkilötietoina tallennetaan:
- henkilön liikkuminen ja henkilön kuva videotallenteessa
- päivämäärä ja kellonaika
Henkilön puhetta ei tallenneta.
RIKOSILMOITINJÄRJESTELMÄ
Metropolian kampuksilla on käytössä rikosilmoitinjärjestelmä, jonka osalta rekisteröityjen tietoina tallennetaan mahdollinen hälytystapahtuma.
KUVALLINEN HENKILÖ- JA KULUNVALVONTAKORTTI
Metropolian henkilökunnalla (opettajat/työntekijät) on käytössä kuvallinen henkilö- ja kulunvalvontakortti kulkutunnisteena kampuksillaan. Metropolian henkilökunnan henkilö- ja kulunvalvonnankortti on yhdistetty Metropolian käyttäjätunnukseen.
Opiskelijoilla on käytössään oma RFID-tunnisteinen kortti (HSL-matkakortti/Metropolian kirjastokortti/Metropolian kirjastosta saatava kopiokortti, johon on yhdistetty Metropolian käyttäjätunnus), mikä integroidaan kulunvalvontajärjestelmään itserekisteröitymispisteen kautta. Kulkutunnisteen käyttämiseksi, se on rekisteröitävä itserekisteröitymispisteillä, jotka ovat kulkutunnisteen rekisteröintiin tarkoitettuja tietokoneita Metropolian kampuksilla.
TURVALLISUUSILMOITUS
Henkilökunta, opiskelijat ja palveluntuottajat pystyvät tekemään turvallisuutta vaarantaneista tilanteista ilmoituksen Requeste-palvelupyyntöjärjestelmän kautta. Turvallisuusilmoitukseen tallentuvat tiedot:
- tapahtuma ja tapahtumapaikka
- paikalle kutsuttu henkilö
- vakavuusaste
- sijainti (oppilaitos)
- aiheutuneet vahingot
- tapahtuma-aika
- rekisteröidyn puhelinnumero (opiskelijan tai henkilökuntaan kuuluvan työntekijän/opettajan)
- otsikko ja kuvaus palvelupyynnön kohteesta
- liitetiedosto palvelupyynnön kohteesta
SECURITAS OY:N TAPAHTUMAILMOITUS
Laissa yksityisistä turvallisuuspalveluista on säädetty (1085/2015, 8 §) vartijan velvollisuudesta laatia vartioimistehtävissä havaituista kiinniottamisen tai voimakeinojen käyttöön johtaneista tapahtumista kirjallinen selvitys (tapahtumailmoitus). Vartija voi laatia tapahtumailmoituksen myös muista toimenpiteisiin johtaneista tapahtumista. Tapahtumailmoitukseen tallennettavia tietoja rekisteröidystä ovat:
- vartijan kyseiseen tapahtumaan liittyvät havainnot ja toimenpiteet
- toimenpiteiden kohteena ollut/olleiden sukunimi, etunimet, henkilötunnus ja osoitetiedot
RISKIARVI-JÄRJESTELMÄ
Työsuojeluun liittyviä tehtäviä hoidetaan Metropolia Ammattikorkeakoulussa RiskiArvi-nimisellä järjestelmällä.
Henkilötiedot on saatu osittain rekisteröidyltä itseltään.
Lisäksi Metropolian turvallisuusrekisterin säännönmukaisia tietolähteitä ovat:
- kulunvalvontajärjestelmän lukijalaitteet, joita rekisterinpitäjä on sijoittanut tarpeellisiksi katsomiinsa paikkoihin kampuksiensa toimipisteillään
- työajanseurantajärjestelmä
- tallentavan kameravalvonnan kameroiden välittämät digitaaliset tallenteet, joita rekisterinpitäjä on sijoittanut tarpeellisiksi katsomiinsa paikkoihin
- Rikosilmoitinjärjestelmä, joka on käytössä Metropolian kampuksilla
Metropolian turvallisuusrekisterin sisältämiin henkilötietoihin annetaan tarpeen vaatiessa pääsy (ns. admin-tunnusten avulla, esim. teknisen vian korjaustilanteessa järjestelmätoimittajalle/mittalaitteen huoltajalle) seuraavaksi lueteltavissa järjestelmissä. Kaikki käytettävät järjestelmien/laitteiden/ohjelmistojen toimittajat (yritykset ja heidän mahdollisesti käyttämät alihankkijat niiden takana) ovat tulkittavissa henkilötietojen vastaanottajiksi ja säännönmukaisen luovutuksen saajaksi rekisterin taholta.
Metropolian turvallisuusrekisterin käyttämien järjestelmien osalta henkilötietojen käsittelysopimukset GDPR 28 artiklan mukaisesti tullaan laatimaan/on laadittu seuraavien yhteistyökumppanitahojen kanssa:
Caverion Suomi Oy ja sen toimittamat järjestelmät ja laitteet
Amme-käyttäjähallintojärjestelmä ja kulkulupajärjestelmä (in house -tuotantoa)
Abloy Oy ja Abloy OS-kulunvalvontajärjestelmä
Stanley Security Oy ja Timecon GMS -kulunvalvontajärjestelmä
Stanley Security Oy ja Reg@Web-työajanhallintajärjestelmä
DevNet Oy ja Promid-työajanhallinta-järjestelmä
Mirasys Oy ja DVMS-kameravalvontajärjestelmä (Digital Video Management System)
Securitas Oy ja Aula- ja vartiointipalvelut sekä Securitaksen tapahtumailmoitus
Oy Hedengren Ab ja HHL-rikosilmoitinjärjestelmä
Sysart Oy ja Requeste-palvelupyyntöjärjestelmä (turvallisuusilmoitukset)
Nomis Oy ja RiskiArvi-ohjelmisto/selainpohjainen sovellus
Metropolian henkilörekisterin sisältämiä henkilötietoja ei pääsääntöisesti siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle tai kansainvälisiin järjestöihin.
Henkilörekisterin sisältämiä henkilötietoja voidaan siirtää EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelle työskentelyn tai opintojen suorittamisen kannalta välttämättömien IT-palveluiden toteuttamiseksi, tapauskohtaiseen harkintaan perustuen. Kohdevaltio, jonne henkilötietoja siirretään, on Yhdysvallat. On myös mahdollista, että esim. globaalien ICT-palveluntarjoajien paljon käyttämän Helpdesk-toiminnon / ICT-käyttäjätuen toteutusvaltiona toimiva Intia on henkilötietojen siirtojen kohdevaltio.
Metropolia Ammattikorkeakoulun henkilörekisteristä Yhdysvaltoihin ja/tai muualle EU-/ETA-alueen ulkopuolelle suuntautuva kansainvälinen henkilötietosiirto turvataan ensisijaisesti EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR:n) luvussa V esitetyllä 46 artiklan mukaisella suojatoimella eli ns. vakiosopimuslausekkein. SCC (Standard Contractual Clauses) -lausekkeet liitetään osaksi ICT-palveluntarjoajan kanssa laadittavaa henkilötietojen käsittelysopimusta.
Vain välttämättömät tiedot siirretään ja siirto tehdään tietosuojalainsäädännön mukaisesti ja sen asettamissa rajoissa. Siirron turvallisuudesta ja tietosuojasta sovitaan aina erikseen.
Metropolian turvallisuusrekisteriin kerätyt ja rekisterin piirissä käsiteltävät henkilötiedot säilytetään seuraavasti:
Metropolian kulunvalvontajärjestelmän piirissä säilytetään henkilötietoja lähtökohtaisesti yhden vuoden ajan. Näitä henkilötietoja voidaan kuitenkin säilyttää mainittuja säilytysaikoja pidemmän ajan, jos tietoja luovutetaan poliisille tai muulle toimivaltaiselle viranomaiselle laissa säädetyissä tapauksissa.
Metropolian kameravalvontajärjestelmien piirissä säilytetään henkilötietoja lähtökohtaisesti 1 kuukauden ajan. Näitä henkilötietoja voidaan kuitenkin säilyttää mainittuja säilytysaikoja pidemmän ajan, jos tietoja luovutetaan poliisille tai muulle toimivaltaiselle viranomaiselle laissa säädetyissä tapauksissa.
Avaintenhallintajärjestelmässä olevia tietoja säilytetään niin kauan kuin henkilöllä on avaimen käyttöoikeus.
Muita turvallisuusrekisterin piirissä olevia henkilötietoja säilytetään lähtökohtaisesti niin kauan kuin sen on tarpeen käsittelyn tarkoituksen toteuttamiseksi.
Säilytysajan määräytymisessä on otettu huomioon mm. seuraava sääntely:
- EU:n yleinen tietosuoja-asetus (”GDPR”, 2016/679)
- Tietosuojalaki (1050/2018)
- Ammattikorkeakoululaki (932/2014)
- Kansallisarkiston päätös säilytysajoista - AMK:ita koskeva päätös (AL/20757/07.01.01.03.02/ 2016)
- Laki yksityisyyden suojasta työelämässä (759/2004)
- Metropolian arkistonmuodostamissuunnitelma (AMK)
Mikäli henkilötietojen käsittely perustuu rekisteröidyn antamaan suostumukseen, on rekisteröidyllä oikeus peruuttaa käsittelyyn antamansa suostumus milloin tahansa tämän vaikuttamatta suostumuksen perusteella ennen tätä suoritetun käsittelyn lainmukaisuuteen.
Metropoliassa kerättävien henkilötietojen käsittelyyn liittyvä suostumuksen peruuttaminen (peruuttamispyyntö) voidaan tehdä toimittamalla pyyntö johonkin kolmesta, edellä mainitusta Metropolian opiskelija- ja hakijapalveluiden toimistosta (tai henkilökunnan edustajan tapauksessa henkilöstöhallinnon yksikköön), jossa pyynnön esittämisen yhteydessä rekisteröidyn on todistettava henkilöllisyytensä.
Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, jos rekisteröity katsoo, että häntä koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan soveltuvaa tietosuojasääntelyä.
Kansallinen valvontaviranomainen on Suomessa Tietosuojavaltuutetun toimisto, yhteystiedot:
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Käyntiosoite: Lintulahdenkuja 4, 00530 Helsinki
Postiosoite: PL 800, 00531 Helsinki
Puhelin (vaihde): + 358 29 56 66700
Faksi: + 358 9 56 66735
Sähköposti: tietosuoja [at] om.fi (tietosuoja[at]om[dot]fi)
Yleinen kuvaus teknisistä ja organisatorisista turvatoimista, joilla rekisteröityjen henkilötietoja ja rekistereitä pyritään suojaamaan:
Järjestelmätoimittajien kanssa on sovittu rekisterin suojauksesta. Tarpeen vaatiessa vastuut on asianmukaisissa sopimuksissa riittävällä tarkkuudella kuvattu.
Työntekijät ja muut henkilöt ovat sitoutuneet noudattamaan vaitiolovelvollisuutta ja pitämään salassa henkilötietojen käsittelyn yhteydessä saamansa tiedot.
- Järjestelmätoimittajat (henkilötietojen käsittelijät) hoitavat rekisterin ja siihen liittyvien tietojen säilytyksen hyvän tietojenkäsittelytavan mukaisesti ja noudattavat ehdotonta vaitiolo- ja salassapitovelvollisuutta.
- Rekisterinpitäjien henkilörekisterin tietoturvallisuus sekä henkilötietojen luottamuksellisuus varmistetaan tarkoituksenmukaisin teknisin ja hallinnollisin toimenpitein hyvän tietojenkäsittelytavan mukaisesti.
- Rekisterinpitäjät ovat rajanneet käyttöoikeudet ja -valtuudet tietojärjestelmiin, työvälineisiin ja muihin tallennusalustoihin siten, että tietoja pääsevät tarkastelemaan ja käsittelemään ainoastaan työtehtäviensä tai muun toimenkuvansa vuoksi niiden käsittelyn kannalta tarpeelliset henkilöt.
- Henkilötietoja sisältävän järjestelmän käyttöön ovat oikeutettuja vain ne työntekijät, joilla työnsä ja/tai muun toimenkuvansa puolesta on oikeus käsitellä henkilötietoja. Työntekijät saavat tehtäviin nähden asianmukaisen koulutuksen.
- Jokainen työvälineen/järjestelmän käyttäjä tunnistautuu järjestelmään henkilökohtaisilla tunnuksillaan, jotka annetaan käyttöoikeuden myöntämisen yhteydessä. Käyttöoikeus päättyy henkilön siirtyessä pois niistä tehtävistä, joita varten käyttöoikeus on hänelle Metropoliassa myönnetty.
- Tiedot kerätään tietokantoihin, jotka ovat suojattu loogisesti ja fyysisesti.
Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi vain tietyt ennalta nimetyt henkilöt.
Metropolian turvallisuusrekisterin ja sen sisältämien tietojen käsittely suhteessa siihen, onko tietojen antaminen lakisääteinen, sopimukseen perustuva tai sopimuksen tekemisen edellyttämä vaatimus sekä onko rekisteröidyn pakko toimittaa henkilötiedot ja tietojen antamatta jättämisen seuraukset. Rekisterikohtaisesti on myös selvitetty, mistä henkilötiedot on saatu.
Rekisteriin tallennetut henkilötiedot on saatu osittain rekisteröidyltä itseltään.
Tämän lisäksi henkilötietoja saadaan:
- kulunvalvontajärjestelmän lukijalaitteista, joita rekisterinpitäjä on sijoittanut tarpeellisiksi katsomiinsa paikkoihin kampuksiensa toimipisteillään
- työajanseurantajärjestelmästä
- tallentavan kameravalvonnan kameroiden välittämästä digitaalisista tallenteista, joita rekisterinpitäjä on sijoittanut tarpeellisiksi katsomiinsa paikkoihin
- Rikosilmoitinjärjestelmästä, joka on käytössä Metropolian kampuksilla
Metropolian turvallisuusrekisterin sisältämiä tietoja ei käytetä automaattiseen päätöksentekoon eikä profilointiin.