TIIMI
Kamariooppera työn iloista

Aika
19.1.2024
19.00 - 20.00

Ensi-ilta

20.1.2024
15.00 - 16.00
23.1.2024
19.00 - 20.00
24.1.2024
19.00 - 20.00
Paikka

Kamarimusiikkisali Kammari (Soiva)
Muotoilijankatu 1 B
Helsinki 56

Sijainti

Hinta

10-20 euroa

Tapahtuman aihetunniste
  • #tiimiooppera
  • #metropolianmusiikki

TIIMI – kamariooppera työn iloista

Esitykset
Tekijät
Uutiset
Synopsis ja libretto

Joonas Pohjosen ja Päivi Rahmelin kirjoittama ja Pohjosen säveltämä kamariooppera TIIMI sukeltaa pää edellä suoraan työelämän syvään päätyyn. Kiire painaa päälle, raportti on myöhässä ja haasteet kasaantuvat. Uusi strategiakin pitäisi jalkauttaa, vaikkei sitä voi edes käsittää. Löytyykö apu konsultin fasilitoinnista? Vai spagetista ja vaahtokarkista? Ja mitä tapahtuu, kun paikalle saapuu itse Ylipääjohtaja?

Tekijät

  • Sävellys Joonas Pohjonen
  • Libretto Joonas Pohjonen & Päivi Rahmel
  • Ohjaus Siljamari Heikinheimo
  • Valosuunnittelu Aslak Sandström

Rooleissa

  • Karjula, osastopäällikkö (basso): Tomi Andersson (kaikki esitykset)
  • Jessman, apulaisosastopäällikkö (tenori): Juuso Koski (kaikki esitykset)
  • Liisa Ahkera, assistentti (mezzosopraano): Amanda Sandström 20.1., 24.1./ Saara Pääkkönen 19.1., 23.1.
  • Anna-Dora Hakotie-Dahlström, assistentti (sopraano): Veera Kuusirati 19.1., 23.1. / Tiina Salminen 20.1., 24.1.
  • Asta Kiiskiranta, tietohallintovastaava (mezzosopraano): Nea Mäkelä 19.1., 23.1/ Kirsi Leutonen 20.1., 24.1.
  • Henna Huttula, vuorovaikutuskonsultti (sopraano): Iirisilona Segerstam 19.1., 23.1. / Iida Hirvola 20.1., 24.1.
  • Ylipääjohtaja (sopraano): Iirisilona Segerstam 19.1., 23.1. / Iida Hirvola 20.1., 24.1.

Orkesteri

Metropolia Lunatics

  • Huilu: Kaisa Kettula / Taimi Lajunen
  • Klarinetti: Juuso Björkroth / Aki Sakata-Henttonen
  • Viulu: Eelis Karjalainen / Helmi Niemelä
  • Sello: Sviatoslav Lavrenchuk / Aliisa Mäntylä
  • Piano: Maiju Koskela / Edit Rautio

Visuaalinen suunnittelu: Saara Gråsten ja Rasmus Kuusjärvi / Notio Design

Esitykset

  • 19.1.2024 klo 19 Ensi-ilta 1 (loppuunmyyty)
  • 20.1. klo 15 Ensi-ilta 2 (loppuunmyyty)
  • 23.1. klo 19 (loppuunmyyty)
  • 24.1. klo 19 (loppuunmyyty)

Liput

  • 20 euroa peruslippu
  • 10 euroa alennuslippu (opiskelijat, eläkeläiset, työttömät, varushenkilöt)

Osta liput ennakkoon Metropolian verkkokaupasta.

Mahdolliset jäljelle jääneet liput myydään ovella alkaen tuntia ennen esityksen alkua. Vain korttimaksu.

Paikka

Kamarimusiikkisali Kammari (Soiva)
Muotoilijankatu 1 B
00560 Helsinki


Tekijät

Joonas Pohjonen

Joonas Pohjonen (s. 1973) on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta, missä hän opiskeli pianonsoittoa Meri Louhoksen ja Erik T. Tawaststjernan sekä sävellystä Olli Kortekankaan, Eero Hämeenniemen ja Paavo Heinisen johdolla.

Hän on tehnyt mittavan ja monipuolisen uran pianotaiteilijana, pedagogina, säestäjänä ja säveltäjänä. Hän on esiintynyt mm. Radion Sinfoniaorkesterin, Helsingin kaupunginorkesterin, Avanti!:n ja Sinfonia Lahden solistina sekä useilla festivaaleilla, mm. Naantalin musiikkijuhlilla säännöllisesti vuodesta 1998. Hän on voittanut lukuisia palkintoja koti- ja pohjoismaisissa pianokilpailuissa, mm. ensimmäisen palkinnon kansallisessa Maj Lind -kilpailussa vuonna 1997.

Pohjosen sävellystuotanto koostuu etupäässä piano- ja kamarimusiikista. Hänen teoksensa Play-the-piano! voitti ensimmäisen palkinnon PianoEspoo -festivaalin sävellyskilpailussa vuonna 2007 ja laulusarjansa Laulutunti palkittiin Yrjö Kilpinen -liedsävellyskilpailussa vuonna 2017.

Joonas Pohjonen toimii Metropolia Ammattikorkeakoulun lehtorina vastuualueenaan klassinen pianonsoitto ja säestys. Lisäksi hän opettaa kamarimusiikkia, liediä, musiikin historiaa ja musiikin luovaa tekemistä.

Joonas Pohjonen (kuva: Anita Salo / Fotogalleria)

Kuva: Anita Salo / Fotogalleria

Päivi Rahmel

Päivi Rahmel (s.1959) on valmistunut Helsingin yliopistosta musiikkiin erikoistuneeksi luokanopettajaksi ja myöhemmin kasvatustieteen maisteriksi. Hyvin varhain hän kiinnostui ihmisen sisäisistä ja ihmisten välisistä näyttämöistä ja opiskeli psykodraamaohjaajaksi ja ohjaajien kouluttajaksi kansainvälisissä koulutusohjelmissa. Päivi valmistui työnohjaajaksi Helsingin yliopiston täydennyskoulutuksesta 1990. Ensimmäisenä suomalaisena hän pätevöityi Playback Theatren eli Tarinateatterin osaajaksi menetelmän perustajan Jonathan Foxin ensimmäisessä pitkässä koulutuksessa New Yorkissa 1993–1995. Siitä asti Päivi on toiminut tarinateatterin kansainvälisissä verkostoissa, ja ennen kaikkea työskennellyt aktiivisesti suomalaisen tarinateatterin kehittäjänä. Hän perusti Suomen ensimmäisen tarinatatteriryhmän Taikapeilin 1990, Tarinateatteri FoxTrotin 1994 sekä tarinateatteri Actsin 2003. Päivi toimi uransa alussa musiikinopettajana ja myöhemmin perustamansa Kasvunpaikka Oy:n toimitusjohtajana ja kouluttajana ihmissuhteiden ja henkilökohtaisen kasvun kursseilla vuodesta 1987 sekä Innotiimi Oy:n yritysvalmentajana. 2002 hänet kutsuttiin silloisen Stadian ja nykyisen Metropolian opettajaksi esittävän taiteen koulutusohjelmaan, jossa hän toimi koulutuksen päättymiseen saakka. Sen jälkeen Päivi on kouluttanut opettajien ja rehtoreiden täydennyskoulutuksia vuorovaikutukseen, tarinallisuuteen ja johtamiseen liittyen.

Päivi Rahmel

Siljamari Heikinheimo

Siljamari Heikinheimo (s. 1985) on viulisti ja oopperaohjaaja. Hän toimii Rauma Festivon taiteellisena johtajana ja on Soivat Kirjat -konserttisarjan taiteellinen suunnittelija. Vuodesta 2020 hän on toiminut viulunsoiton lehtorina Turun AMK:n Taideakatemiassa.

Ohjaajana Heikinheimo on työskennellyt ohjaaja Stefan Herheimin ohjaustiimissä Düsseldorfin Deutsche Oper am Rhein -oopperatalossa ja Berliinin Komische Operassa sekä apulaisohjaajana Suomen Kansallisoopperassa. Hänen ohjaamansa Bèla Bartòkin Herttua Siniparran Linna, Kurt Weillin Seitsemän Kuolemansyntiä ja Toscan muotokuva ovat saaneet ensi-iltansa Rauma Festivossa. Sampo Kasurisen säveltämä ja Aina Bergrothin käsikirjoittama ikonisen oopperan perintöä reflektoiva Trapped Butterfly kantaesitettiin kesällä 2023 Kuhmon Kamarimusiikki -festivaalilla, Meidän Festivaalilla ja Rauma Festivossa.

Viulistina Siljamari Heikinheimo esiintyy aktiivisesti kamarimuusikkona sekä usein myös solistina. Hän vakiovieras monilla eurooppalaisilla musiikkijuhlilla sekä Avanti!, Helsinki Chamber Soloists´n ja O/Modernt -kamariorkesterin riveissä.

Siljamari Heikinheimo (kuva: Uzi Varon)

Kua: Uzi Varon

Siljamari Heikinheimon kotisivut

Aslak Sandström

Aslak Sandström on monipuolinen ja kokenut valaistussuunnittelija. Hän on tehnyt pitkän, 35-vuotisen uran Suomen Kansallisteatterin valaistussuunnittelijana sen kaikilla näyttämöillä, kiertueilla sekä Willensaunan näyttämöpäällikkönä. Sandströmin kokemus kattaa Kansallisteatterin produktioita niin pienillä kuin suurillakin areenoilla. Rakkaus oopperaan on syntynyt perheen omien laulajien kautta.

Aslak Sandström


Tomi Andersson (Karjula, osastopäällikkö)

Basso Tomi Andersson vaihtoi alaa kyypparista laulajaksi. Baarimikon töiden loputtua keväällä 2017, hän otti Margit Tuokolta ja Cynthia Makrisilta laulutunteja. Vuotta myöhemmin Tomi haki ja pääsi Stockholm Operastudioon opiskelemaan. Kesällä 2021 tuli ensimmäinen kiinnitys ammattilaisrooliin oopperassa Lisbeta. Sittemmin Tomi siirtyi opiskelemaan Helsingin konservatorioon, osallistui Savonlinnan Oopperajuhlille, pääsi solistiksi Ahvenanmaan Oopperajuhlien Toscaan ja siirtyi opiskelemaan Metropoliaan. Tiimissä hän laulaa osastopäällikkö Karjulan roolin.

Iida Hirvola (Henna Huttula, vuorovaikutuskonsultti/Ylipääjohtaja)

Iida Hirvola on opiskellut laulua Metropolia Ammattikorkeakoulussa Juha Karvosen ja Reetta Haaviston johdolla. Kevään 2024 hän opiskelee Grazin Taideyliopistossa Elena Pankratovan luokalla. Iida viihtyy musiikin äärellä niin laulajana, sellistinä, improvisoijana kuin pedagoginakin. Iidan mielestä parasta työssä on upea musiikki, kamarimusisointi ja oman itsensä haastaminen joka päivä. Tämän hetken suosikkilaulusäveltäjiä ovat Kaija Saariaho, Richard Strauss ja W. A. Mozart.

IIda Hirvola

Iida Hirvola (kuva: Sébastian Curuchet)

Juuso Koski (Jessman, apulaisosastopäällikkö)

Juuso Koski opiskelee Metropolia Ammattikorkeakoulussa laulupedagogiksi Sirkku Wahlroos-Kaitilan johdolla. Koski aloitti musiikkiopintonsa Cantores Minores -poikakuorossa, jossa hän lauloi vuosina 1996–2014. Hän valmistui muusikoksi Helsingin Konservatoriosta keväällä -22, laulunopettajanaan Hanna-Leena Haapamäki. Hän on opiskellut laulua myös mm. Topi Lehtipuun, Aki Alamikkotervon ja Heikki Oraman ohjauksessa.

Vuoden 2022 aikana Juuso Koski nähtiin Saint Briochen roolissa, Iloinen leski- operetissa (Helsingin Konservatorio) ja oopperassa Taikahuilu, Monostatoksen roolissa, (Sibelius-Akatemia) sekä ammattilaisdebyytissään Maximilianin roolissa, Candide- produktiossa, (Savoy-teatteri). Keväällä -23 Koski oli mukana Suomen Kansallisoopperan kuorossa Puccinin Turandotissa sekä syksyllä Voron roolissa Helsingin työväenopiston Kerjäläisoopperassa. Vuoden 2024 alussa hän on mukana Joonas Pohjosen uudessa Tiimi -oopperassa Jessmannin roolissa ja W. A. Mozartin La finta giardiniera -oopperassa Podestan roolissa (Helsingin Konservatorio).

Juuso Koski

Juuso Koski (kuva: Valve Oy)

Veera Kuusirati (Anna-Dora Hakotie-Dahlström, assistentti)

Veera Kuusirati on nurmijärveläislähtöinen sopraano, joka on opiskellut laulua Metropolia Ammattikorkeakoulussa Sirkku Wahlroos-Kaitilan johdolla syksystä 2020 alkaen. Ennen korkeakouluopintojaan hän opiskeli laulua Anitta Ranta-Huikurin johdolla Helsingin Konservatoriossa.

Ooppera on lähellä Veeran sydäntä. Syksyllä 2022 hän lauloi Heinz-Juhani Hofmannin Teosto-ehdokkaana olleen ja arvosteluissa kehutun Aukio-oopperan kantaesityksessä VocalEspoo-festivaalilla. Lisäksi Kuusiratia on nähty mm. Helsingin Konservatorion, OperArtin ja Sibelius-Akatemian oopperaproduktioissa.

Kuusiratia on kuultu myös kirkkomusiikkiteosten solistina, joista viimeisimpänä W. A. Mozartin Requiem Nurmijärvellä sekä G. F. Händelin Messias-oratorion esitykset Joensuun kaupunginorkesterin kanssa Joensuussa ja Nurmeksessa. Solistitehtävien lisäksi Kuusirati laulaa myös ammattikuoroissa; Helsingin kamarikuoro, Key Ensemble, I Dodici, Sibelius-Akatemian Vokaaliyhtye.

Veera Kuusirati

Veera Kuusirati (kuva: Tuomas Tenkanen)

Kirsi Leutonen (Asta Kiiskiranta, tietohallintovastaava)

Mezzosopraano Kirsi Leutonen on musiikin moniosaaja ja laulaja, joka nauttii musiikin monipuolisesta tekemisestä ja kokemisesta. Tällä hetkellä hän opiskelee laulupedagogiksi Metropolia ammattikorkeakoulussa Jutta Holmbergin oppilaana. Kirsi on koulutukseltaan muusikko (Helsingin Konservatorio) sekä varhaisiän musiikkikasvattaja (Metropolia AMK).

Pienet musiikilliset kokoonpanot ja monitaiteiset konsertit ovat Kirsin musiikillinen koti. Pesunkestävä lied-intoilija toteuttaa kutsumustaan häärimällä Arabia kaikuu -liedkollektiivin taiteilijana sekä hallituksen jäsenenä. Lavakokemusta roolityöskentelystä hän on kartuttanut opintojensa produktioissa (Giacinta - Mozart: La finta semplice, Hebe - Offenbach: Orfeus manalassa, ensemble - Purcell: Dido and Eneas).

Kirsi työskentelee myös ohjaajana Suomen Kansallisoopperan tuottamien vauvojen ja lasten taidetuokioissa, joissa hän johdattaa kaikista pienimpiä klassisen musiikin ja näyttämön taikamaailmaan. Pedagogina Kirsi on kotonaan niin vauvojen, aikuisten kuin senioreidenkin kanssa. Hän toimii aktiivisesti varhaisiän musiikinopetuksen kentällä muskariopettajana. Laulamisen lisäksi Kirsi soittaa pianoa ja kannelta sekä liutaa erilaisia kieli-, perkussio-, laatta-, keho- ja puhallinsoittimia.

Kirsi Leutonen

Kirsi Leutonen (kuva: KL)

Nea Mäkelä (Asta Kiiskiranta, tietohallintovastaava)

Nea Mäkelä on opiskellut Metropolia ammattikorkeakoulussa laulupedagogiksi syksystä 2022 alkaen Ulla Raiskion johdolla. Nean laulunopettajina ovat aiemmin olleet Marjut Hannula ja Ritva-Liisa Korhonen.

Näyttämöilmaisu on erityisen lähellä Mäkelän sydäntä. Lukuvuoden 2023–2024 Nea opiskelee näyttelemistä Teatterikorkeakoulun avoimessa yliopistossa. Ilmaisullisia taitojaan hän on täydentänyt aiemmin mm. oopperaohjaaja Juulia Tapolan johdolla Avoimessa Taideyliopistossa.

Ennen lauluopintojaan Nea Mäkelä opiskeli huilunsoittoa Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa nuorisokoulutuksesta kandidaatiksi asti.

Nea Mäkelä

Nea Mäkelä (kuva: NM)

Saara Pääkkönen (Liisa Ahkera, assistentti)

Saara Pääkkönen opiskelee klassisen laulun opettajaksi Metropolia Ammattikorkeakoulussa Juha Karvosen johdolla. Hän on laulanut lukuisissa kirkko- ja näyttämömusiikkiproduktioissa niin kuorolaisena kuin solistinakin; muun muassa Piparkakkunoitana Engelbert Humperdinckin Hannu ja Kerttu -lastenoopperassa, Babette-ranskattarena Franz von Suppén operetissa Kymmenen kaunotarta kaipaa kosijaa, Siegrunena Richard Wagnerin oopperassa Die Walküre, Vagauksena Antonio Vivaldin oratoriossa Juditha Triumphans ja Lucy Lockitina John Gayn balladioopperassa Kerjäläisooppera. Laulamisen lisäksi Saara, joka on luonut uraa kielten ja kirjallisuuden saralla, myös suomentaa lauluja.

Saara Pääkkönen

Saara Pääkkönen (kuva: SP)

Tiina Salminen (Anna-Dora Hakotie-Dahlström, assistentti)

Sopraano Tiina Salminen aloitti laulutaipaleensa vuonna 2015. Tiina on koulutukseltaan luokanopettaja. Klassinen laulu vei kuitenkin mukanaan ammattiopintoihin. Syksyllä 2021 hän aloitti musiikkipedagogin opinnot Metropoliassa pääaineenaan klassinen laulu opettajanaan Juha Karvonen. Syksystä 2023 alkaen Tiina täydentää osaamistaan myös Lahden konservatorion oopperastudiossa opettajanaan Mari Karjalainen.

Tiina valmistelee tällä hetkellä Anna-Doran roolia Joonas Pohjosen Tiimi-kamarioopperaan Metropolialla ja useampaa roolia Lahden konservatorion tulevaan oopperaproduktioon. Tiinan aiempia rooleja ovat First Witch ja Sailor Dido ja Aeneas -oopperasta. Näyttämöllä Tiinaa on nähty myös kuorolaisena Requiem-baletissa (SKOB), Turandot-oopperassa (Opera Box) ja Candide-operetissa (HI Productions). Tiina on laulanut lukuisissa isoissa kuoroteoksissa Helsingin filharmonisen kuoron ja eri projektikuorojen riveissä. Tiina kuuluu Arabia kaikuu -liedkollektiiviin ja Opera Telluksen ensembleen.

Tiina Salminen

Tiina Salminen (kuva: Niko Salminen)

Amanda Sandström (Liisa Ahkera, assistentti)

Amanda Sandström opiskelee Metropolia Ammattikorkeakoulussa laulupedagogiksi ja lisäksi Sibelius-Akatemiassa, kirkkomusiikin maisteriopinnoissa, laulunopettajanaan Sirkku Wahlroos-Kaitila.

Amanda on esiintynyt operetissa Orfeus Manalassa Cupidon roolissa, sekä laulanut Operart produktioissa Iloinen leski, Taipaleenjoki ja Mustalaisruhtinatar. Jouluna 2023 hän on mukana Opera Boxin Joulu on Bling -produktion kuorossa sekä Auroran roolin coverina. Amanda on laulanut Savonlinnan oopperajuhlakuorossa kaudella 2023 ja laulaa myös tulevana kesänä 2024.

Amanda on valmistunut muusikoksi, laulu pääaineena, Helsingin konservatorion ammatillisesta koulutuksesta vuonna 2020. Ennen lauluopintojaan Amanda valmistui Metropoliasta pianonsoiton opettajaksi Joonas Pohjosen johdolla.

Amanda Sandström

Amanda Sandström (kuva: Illusia Photography)

Iirisilona Segerstam (Henna Huttula, vuorovaikutuskonsultti/Ylipääjohtaja)

Sopraano Iirisilona Segerstam (s. 1999) voitti vuoden 2023 valtakunnallisen Timo Mustakallio -laulukilpailun. Segerstam opiskelee laulua Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Häntä opettavat Reetta Haavisto ja Outi Kähkönen. Vuonna 2021 Segerstam valmistui Helsingin Konservatorion ammatillisesta koulutuksesta. Iirisilona Segerstam on Kansan Sivistysrahaston Päivi ja Paavo Lipposen rahaston vuoden 2024 taiteilija.

Tulevana vuonna 2024 Segerstam debytoi Armindan roolissa W. A. Mozartin oopperassa La Finta Giardiniera sekä Vuorovaikutuskonsultti/Ylipääjohtajan roolissa Joonas Pohjosen kamarioopperassa Tiimi. Helsingin Konservatoriossa hänen roolitöitään ovat olleet Rouva Sylviane Franz Leharin operetissa Iloinen Leski sekä Donna Elvira ja 1. nainen tuotannossa Oikukas ilta – kohtauksia Mozartin oopperoista. Syksyllä 2023 Segerstam lauloi Young Nordic Opera Choir -kuoron riveissä Tanskassa ja Islannissa. Hän on esiintynyt mm. Urkuyö ja aaria -festivaalilla ja Miksi laulan? -festivaalilla.

Iirisilona Segerstam

Iirisilona Segerstam (kuva: Anna-Maria Viksten)


Uutiset

Arabian kampuksella kantaesitetään uusi suomalainen ooppera

Lue uutinen Metropolian uutissivulta.

Työpaikan kiltein vie kuulijan sydämen toimistodraamassa

Lue uutinen Luovan Dimension sivuilta.


Synopsis ja libretto

Synopsis

Kokoushuone anonyymin organisaation anonyymillä osastolla. Maanantaiaamu kello 9.

Kohtaus 1:
Liisa on tullut muita aikaisemmin töihin ja yrittää saada valmiiksi raporttia. Muut saapuvat vähitellen ja kertovat kuulumisiaan. Karjula moittii Liisaa siitä, että raportti ei ole valmis. Kokous alkaa.

Kohtaus 2:
Vuorovaikutuskonsultti esittelee ajatuksensa työelämän olemuksesta. Työpaja, jossa harjoitellaan luovaa vuorovaikutusta. Loppureflektio.

Kohtaus 3:
Tauko. Karjula ja Jessman keskustelevat uudesta harjoittelijasta. Asta keksii selviytymiskeinon kokouskuolemaa vastaan.

Kohtaus 4:
TKI-strategian kick-off. Jessman esittelee uuden strategian. Karjula vaatii sitoutumista strategian toteuttamiseen. Tulee viesti Ylipääjohtajan yllättävästä vierailusta.

Kohtaus 5:
Ylipääjohtaja saapuu ja esittelee strategian ydinajatuksen. Hän hiillostaa Karjulaa resurssien haaskauksesta. Karjula keksii hätävalheen, jolla on dramaattiset seuraukset.

Libretto

Kohtaus 1

(Liisa on yksin kokoushuoneessa, istuu tietokoneen ääressä ja naputtaa kuumeisesti tekstiä)

LIISA Kiire, ainainen kiire! Ehtisipä edes joskus levätä! Taas koko viikonlopun olen puurtanut, enkä öitäkään kunnolla nukkunut, mutta tämä raportti ei ole vieläkään valmis. Taas tulee pomolta huutia, Karjulalta haukut jälleen kerran. Mutta miksi hän antaa raportin tehtäväksi perjantaina puoli neljä? Ja deadline tänään maanantaina. Eihän se ole reilua! Entä jos kieltäytyisin? Sanoisin, että nyt riittää! Pitäisin vapaaviikonlopun tai vuosiloman, enkä vastaisi yhteenkään sähköpostiin!
Ei, ei, ei! Kuka ne kaikki työt sitten tekisi? Täytyy ryhdistäytyä! Voi ei, kello tulee jo yhdeksän ja kokous alkaa.

KARJULA (tulee sisään Jessmanin kanssa) Jessman, et voi ikinä uskoa, mitä tapahtui lauantaina golfkierroksella!

JESSMAN Kerro, olen pelkkänä korvana!

KARJULA Meitä oli isompi porukka, sidosryhmiä, executive-tason kavereita.

JESSMAN Niinkö?

KARJULA Toimari sieltä, toinen täältä, isokenkäistä väkeä aivan roppakaupalla.

JESSMAN Kerro lisää!

A-D (tulee sisään) Liisa, et voi ikinä uskoa…

KARJULA (Jessmanille) Odota…

A-D …mitä tapahtui lauantaina Ikeassa!

KARJULA & JESSMAN (keskenään) Hahaha! Hohoho!

JESSMAN Se golfkierros…

KARJULA Väylä kuusitoista, lyhyt par kolme. Moitteeton svingi, täydellinen release.

A-D Olimme ostoksilla koko perhe ja kävimme syömässä lihapullat.

KARJULA Pallo lensi korkeassa kaaressa, otti pompun viheriön reunasta,…

A-D Ja se meidän kuopus, joka aina on niin nirso, että ainoastaan mamman sapuskat kelpaa,…

KARJULA …se vieri ja vieri ja… putosi reikään!

A-D …hän se söi, ja söi ihan loppuun koko annoksen!

JESSMAN Yhdellä reikään, sehän on…

KARJULA & JESSMAN Hole-in-one!

A-D Svenska köttbullar, oj oj oj!

ASTA (tulee sisään) Uskomatonta!

JESSMAN Juuri niin, aivan uskomatonta!

ASTA Aivan uskomatonta, kuinka meidän IT-systeemit on syvältä sanonko mistä!

JESSMAN (hiljaa Karjulalle) Taas tuota!

KARJULA (hiljaa Jessmanille) Aina vaan!

ASTA Tuli serveripäivitys, jossa oli bugi, muistinhallinnan bugi,…

A-D Mutta Liisa, et voi ikinä uskoa, ketkä tulivat vastaan!

KARJULA Mutta Jessman, et voi ikinä uskoa… se tuli kalliiksi.

JESSMAN Miten niin?

ASTA …ja seurasi dominoefekti.

A-D Palkanlaskennan Noora ja se uusi projektipäällikkö Jussi!

KARJULA Tiedäthän, jos lyö holarin, pitää tarjota klubilla kaikille.

ASTA Moduuli toisensa jälkeen: Crash! Ja koko järjestelmä kaatui, meni nurin koko roska!

A-D He kävelivät käsi kädessä Ikeassa!

KARJULA Meni viisi pulloa Veuve Clicquot’ta!

JESSMAN & KARJULA Hahaha! Hohoho!

A-D Noora ja Jussi!

ASTA Down, kaputt aivan kaikki!

JESSMAN Ai niin, asiasta toiseen…

KARJULA Mitä?

JESSMAN Onkohan Liisa jo tehnyt sen raportin?

A-D He eivät olleet yhtään huomaavinaan,…

KARJULA Onhan Liisalla ollut koko viikonloppu aikaa.

A-D …mutta minä kyllä huomasin heidät!

JESSMAN Kysytään!

KARJULA Kysytään!

A-D Liisa, ethän kerro kenellekään!

LIISA (naputtaa tekstiä tietokoneella) Mitä?

A-D No Noorasta ja Jussista!

LIISA Mitä heistä?

A-D Mitäkö heistä? Että he ovat yhdessä!

ASTA Ei ole totta! Intranettikin jumissa.

A-D Liisa, muista, se on salaisuus! Liisa!

KARJULA & JESSMAN Onhan se raportti valmis, Liisa?

ASTA Miten sinulla, Liisa, onnistuuko intran login? Liisa?

LIISA Mitä?

MUUT Liisa, kuunteletko sinä?

LIISA Ketä minun pitäisi kuunnella?

KARJULA Liisa, onhan se raportti tehty? Liisa, älä vain sano, ettei se ole vielä valmis!

LIISA Se on melkein valmis, aivan pian valmis.

KARJULA Ei sellaista ole kuin aivan pian tai melkein! Joko on tai ei ole.

LIISA Ei ole.

KARJULA Minun tapani johtaa on antaa vastuuta. Ja jos jollekin vastuuta antaa, on hänen oltava valmis myös vastuuta kantaa.

LIISA Minusta aikataulu oli kohtuuton. Ja olisin minäkin voinut olla viikonlopun golfaamassa.

KARJULA Hah! Pysyisikö sinulla edes maila kädessä?

LIISA Tai vaikka taidenäyttelyssä.

KARJULA Eikä se golf mitään hupia ole vaan raskasta työtä, verkostoitumista. Ja jos johtajalla on hyvät verkostot, on se koko yhteisön etu. Liisa, asenteesi täytyy saada kuntoon.

LIISA Anteeksi, taas kerran. (itkee)

A-D Liisa, älä aina ota niin raskaasti. Mehän ollaan täällä vain töissä.

LIISA Vain töissä?

A-D Ulkona aurinko paistaa ja lintuset laulaa…

LIISA Niin niin, hymyillen vaikka hautaan!

KARJULA Liisa, heti kokouksen jälkeen jatkat raportin tekemistä, ja kello kaksitoista sen on oltava valmis. Onko selvä?

LIISA Kyllä on.

KARJULA No, aloitetaan. Jessman, näytä aamun asialista.

JESSMAN Käskystä! Meillä on tänään iso ja tärkeä juttu, uuden TKI-strategian kick-off. Ensin on konsultin pitämä alustus.

KARJULA Missä hän muuten luuraa? Yleensä he ovat aina ajoissa.

A-D Anteeksi, mikä se TKI on?

JESSMAN Tutkimus, kehitys, innovaatio.

A-D Niin vaikeita nuo kirjainsarjat, hyvä kun muistan omat nimikirjaimeni: (itsekseen) A-D H-D.

JESSMAN Sitten päästään itse strategian kimppuun, miettimään sen implementointia.

A-D (itsekseen) Impleple…?

JESSMAN Lopuksi muut esille tulevat asiat.

(Ovelta kuuluu koputus.)

KARJULA Sisään!

Kohtaus 2

KONSULTTI (kiiruhtaa sisään) Anteeksi, että olen myöhässä! Tuli kiire, piti käydä kaupassa.

KARJULA Hyvää huomenta! Hienoa, että ehdit paikalle.

KONSULTTI Huomenta kaikille! Olen Henna Huttula Aironia Konsulteista. Tänään teemme töitä luovan vuorovaikutuksen parissa. Pidemmittä puheitta asiaan:

Oletko koskaan pohtinut
työn syvintä olemusta?
Oletko miettiä tohtinut
sen perimmäistä arvoitusta?

Onko se oravanpyörässä juoksua
ja strategian toimeenpanoa
vai kokouskahvin tuoksua,
oppimista ja tiedonjanoa?

Ajatko loppuun palaneena
aina eestaas samaa raidetta
vai oivallat valaistuneena,
että työelämä on taidetta?

Oletko sinä työelämän Leonardo,
konttorin renessanssinero,
jolle mitättömän pieni
on haasteen ja ratkaisun ero?

Vai oletko sinä työelämän Michelangelo?
Kuin Sikstuksen kappelin katto
on Excel-taulukkosi,
sen jokainen solu niin mestarillinen ja tosi?

Vai oletko sittenkin työelämän Picasso,
avantgarden keihäänkärki,
jolla tasapainossa on
hehkuva tunne ja viileä järki?

Delacroix, van Gogh tai Monet?
Esikuvansa kun valitsee,
ei tarvitse puristaa kaidetta.
Siis muista: työelämä on taidetta.

Sitten harjoitellaan! Kuka ottaa tästä kopin? (heittää Astalle spagettipakkauksen ja Anna-Doralle pussin vaahtokarkkia)

ASTA Spagettia?

A-D Vaahtokarkkia!

LIISA Meidän kai pitää rakentaa mahdollisimman korkea spagettitorni ja sen huipulle vaahtokark…

KONSULTTI Ei, ei! Se on jo vanha juttu, aivan passé. On aika vapauttaa teidät lineaarisen ajattelun kahleista ja päästää irti sisäinen taiteilija. Teillä on viisi minuuttia aikaa rakentaa näistä teidän tahtotila. Aika alkaa… nyt!

KAIKKI Tahtotila?

ASTA Spagetista?

JESSMAN Ei sentään keitetystä.

A-D Mutta näitä vaahtokarkkeja voisi paahtaa. Niistä tulee päältä rapeita ja sisältä ihanan venyviä!

KARJULA No tehdään työtä käskettyä. Asta, tule sinäkin mukaan.

ASTA En! Minä en ryhdy tuollaisiin hullutuksiin.

KARJULA Olet sinä oikea vastarannan kiiski.

ASTA En, vaan Kiiskirannan Asta.

JESSMAN Pitäisikö ensin tehdä perustukset?

LIISA Eikö tahtotilan perusta ole arvot? Mitä arvoja meillä olikaan? Avoimuus… kestävä kehitys… yhteiskuntavastuu…

KARJULA Ei nyt tehdä tästä niin vaikeaa.

A-D Tiedättekö, minä laitan aina spaghetti bologneseen vähän juuriselleriä ja ripauksen muskottipähkinää...

KARJULA Nyt riittää jaarittelu! Jessman, makaronit tänne!

JESSMAN Käskystä!

KARJULA Minun tapani johtaa on edestäpäin esimerkin voimalla. (yhdistää muutaman vaahtokarkin spageteilla) Kas näin, jatkakaa siitä.

ASTA Tuo sortuu vielä, sanokaa minun sanoneen.

KARJULA Olet sinä oikea pahanilmanlintu!

ASTA Lintu vai kala, päätä jo!

(Jessman ja Liisa rakentavat tornia. Karjula seuraa vierestä. Anna-Dora syö salaa vaahtokarkkia. Asta istuu kädet puuskassa poispäin kääntyneenä. Konsultti istuu sivussa ja selaa puhelinta.)

LIISA Jos perustana ovat arvot, voisiko niiden päälle tulla visio ja missio? Ja seuraava kerros…

KARJULA Jos nyt vain rakennetaan eikä diskuteerata kuin ruotsalaiset.

LIISA Mutta koko tornihan on metafora, vaahtokarkit vain vertauskuvia. Ja eikö itse tahtotila ole käsitteenä myös…

KARJULA On siinä meillä filosofi ja kaiken maailman dosentti! Mutta työssä vain tuloksilla on väliä.

JESSMAN Juuri niin, se on tulos tai ulos!

LIISA Ja teidänkö tapa on ainoa oikea? Eikö alaisia kuunnella yhtään?

KARJULA Naiset puhuvat, miehet tekevät. Ja varsinkin rakennushommissa...

JESSMAN Niin, tässä tarvitaan insinööritaitoja eikä humanistien humpuukeja.

ASTA Mutta enkös minä ole porukan ainoa insinööri!

KARJULA Tule sitten tekemään, jos on noin suuret luulot!

ASTA Sanoinhan, etten ryhdy hullutuksiin!

KARJULA Niskoittelijat! Tietäkää, että täällä päätän minä! (lyö pöytään, jolloin torni romahtaa)

JESSMAN Nyt se sortui! Torni sortui!

ASTA Mitä minä sanoin! Heikot perustukset!

KARJULA Tämä on teidän syytä! Naisten syytä!

LIISA Nyt haukut väärää puuta! Kohtuutonta!

A-D Lopettakaa! (peittää korvat käsillään ja kirkuu) Aaaa!! Aaaaaa!!!

KONSULTTI (puhaltaa pilliin) Aika! Olen niin innoissani, kun täällä kukoistaa ekspressionismi ja maalataan tummilla väreillä kuin Caravaggio! (Anna-Doralle) Ja sinähän olet ilmetty työelämän Edvard Munch!
Lopuksi reflektoidaan. (Astalle) Kysyisin sinulta: mitä sait tästä opiksi?

ASTA Ainakin sen, ettei työelämällä ja taiteella ole kerta kaikkiaan mitään yhteistä.

KONSULTTI (Anna-Doralle) Entä sinä, mitä ottaisit tästä mukaasi?

A-D Saanko ottaa vaahtokarkit?

KONSULTTI No tietysti! Kunhan muistat tarjota näille upeille työtovereillesi. Kiitos mukanaolosta, oli ilo työskennellä kanssanne! Ai niin, melkein unohdin… tässä laskuni. (ojentaa Karjulalle kirjekuoren ja poistuu)

Kohtaus 3

JESSMAN Mitä ihmettä tuo äskeinen oli olevinaan?

A-D Sitä minäkin kummastelin.

ASTA Täyttä huttua ja höttöä, sanon minä.

LIISA Minusta siinä oli jotain kovin symbolista.

KARJULA Kuusi sataa!

MUUT Kuusi mitä? / Mitä sataa?

KARJULA Kuusi sataa satiaista! Se konsultin ryökäle laskutti kuusisataa!

LIISA Olisiko kustannuksen voinut tarkistaa etukäteen?

ASTA Entä kuuluiko spagetti hintaan?

A-D Ruuan hintahan on noussut kamalasti!

KARJULA Älkää siinä viisastelko! Joudun vielä liriin tästä. Mutta ei auta, mennään eteenpäin.

A-D Pidetään biotauko!

KARJULA Tauko? Hyvä on, viisi minuuttia.

(Liisa, Anna-Dora ja Asta poistuvat, Karjula ja Jessman jäävät huoneeseen)

KARJULA Jessman!

JESSMAN Käskystä!

KARJULA Mutta… enhän minä mitään käskenyt.

JESSMAN Se tuli vähän kuin selkäytimestä.

KARJULA Jessman!

JESSMAN Käsk… niin, mitä?

KARJULA Sitä vain, että oletko nähnyt sitä uutta harjoittelijaa?

JESSMAN Juu, vaikutti fiksulta nuorelta naiselta. Hyvää ainesta, vaikka muodollinen pätevyys vielä puuttuu.

KARJULA Muodollinen? Minusta hänen muotonsa ovat sangen pätevät.

JESSMAN (selaa sähköpostia) Odota, hän lähetti CV:n ja melkein valmiin gradunsa.

KARJULA Vai niin.

JESSMAN Kas tässä: ”Market Penetration of Emerging Technologies in…”

KARJULA En minä noista mitään ymmärrä, mutta ”penetreissön” on aivan minun erikoisalaa!

JESSMAN Karjula, sinä se olet oikea miesten mies!

KARJULA No, naisten pikemminkin. Vai luuleeko Jessman, että minä…

JESSMAN En! En tietenkään!

KARJULA Vaikka ei minulla mitään heitä vastaan ole. Kunhan pysyvät loitolla minusta. Ja Jessman, sinä

pysyt loitolla hänestä. Tästedes minä hoitelen hänet… siis hoidan loppuun hänen

perehdyttämisensä. (poistuu)

JESSMAN Käskystä. (itsekseen) Onnea matkaan, Karjula, sen harjoittelijan kanssa. Käy kimppuun kuin sika limppuun! Jos hyvin käy, niin nousee äläkkä, ja saat siirron tai jopa potkut. Ja minusta tulee osastopäällikkö osastopäällikön paikalle! (poistuu)

ASTA (tulee hetken päästä sisään) Huhhuh! Voisiko viikko enää paremmin alkaa? Kaikki systeemit sekaisin, se hullu konsultti ja kohta se strategia-fuck-off. Pitää keksiä jotain, että minulla säilyy järki. Hmm… avataan Excel… viisi riviä, viisi saraketta… ekosysteemi… paradigma… hiilineutraali… arvolupaus… tekoäly… alustatalous… megatrendi… lohkoketju… resilienssi, synergia, globalisaatio, digitalisaatio… (muut tulevat sisään)

KARJULA Mitäs täällä tehdään?

ASTA Harjoitellaan kick-offia varten.

KARJULA Hienoa työtä! Ottakaa oppia! Nyt jatketaan. Jessman, slaidit laulamaan!

JESSMAN Käskystä!

Kohtaus 4

JESSMAN Strategian pohjana on johtoryhmän analyysi toimintaympäristöstä. Alati kiihtyvää on muutos, ja muutoksen muutos, ja muutoksen muutoksen muutos. Ketteryys palkitaan, nopeat syö hitaat.

ASTA (hiljaa itsekseen) …ketteryys…

JESSMAN Kaaosta luovat pandemiat, geopoliittiset kriisit ja paradigmojen murrokset. Avainsanoja ovat notkeus ja resilienssi.

ASTA …paradigma… resilienssi…

JESSMAN Globalisaation myötä kilpailu on rajatonta, veristä ja armotonta. Voittajalle on avoinna taivas, häviäjälle taas... Strategian tehtävä on vastata näihin haasteisiin kaikista suunnista. TKI-toiminnan integrointi kaikkiin vertikaaleihin ja horisontaaleihin auttaa luomaan uniikkeja arvolupauksia.

ASTA …arvolupaus…

JESSMAN Tekoäly, big data ja laajat kielimallit buustaavat digiloikkamme stratosfääriin.

ASTA …digiloikka… tekoäly…

JESSMAN Visionäärinen blue-sky thinking tekee meistä alamme ajatusjohtajan ja johtavan ekosysteemitoimijan.

ASTA Bingo!

KARJULA Mitä ihmettä?

ASTA Etkö ole kuullut bullshit-bingosta? Siinä ruudukko täytetään muotisanoilla, ja kun saa rivin täyteen…

KARJULA Hiljaa! Tämä ei ole leikin asia. Nyt kuulkaa kaikki! Lähdetään marssille kohti yhteistä päämäärää!

Meidän täytyy strategia jalkauttaa,
kaikki haastavuudet selättää.
Ei auta niskoitella, vitsailla kieli poskella,
täytyy lujasti vain päättää!

JESSMAN Meidän täytyy strategia jalkauttaa (jne…)

ASTA Kuinka voidaan strategia jalkauttaa,
ellei sitä voi edes käsittää?
Ei tässä niskoitella, vitsailla kieli poskella,
ei tässä mitään voida päättää!

LIISA & A-D Kuinka voidaan strategia jalkauttaa (jne…)

KARJULA Kysymys kuuluu, mikä on meidän ensimmäinen steppi. Pidetäänpä pieni brainstorm.

JESSMAN Poimitaan ensin matalalla roikkuvat hedelmät.

A-D Meidän omenapuun alaoksille ylettyvät lapsetkin.

LIISA Hän tarkoitti asioita, jotka ovat helppoja toteuttaa ja joilla saa nopeita tuloksia.

ASTA Eikö voitaisi jo ryhtyä oikeisiin töihin?

KARJULA Ei voi olla totta!

MUUT Mitä nyt taas?

KARJULA Tämä sähköposti, joka tuli juuri.

ASTA Alkavatko muutosneuvottelut?

A-D Vastahan edelliset loppuivat.

KARJULA Pahempaa. Hän on tulossa, aivan tuossa tuokiossa.

MUUT Hän / Kuka? / Mitä?

KARJULA (osoittaa ylös) Hän!

MUUT Hän? / Ei kai…

ASTA Hän, jonka nimeä emme mainitse?

MUUT Ei kai?

A-D Hän, joka on yläpuolella johtoryhmän?

ASTA Ja kaiken arvostelun?

LIISA Itse Ylipääjohtaja?

ASTA Generaloberdirektor?

A-D Gee Oo Dee?

KAIKKI Ylipääjohtaja? Generaloberdirektor? Gee Oo Dee? Oh my GOD, oh my GOD!

LIISA Mutta miksi ihmeessä hän tänne tulee?

KARJULA Kerran vuodessa hän laskeutuu pääkonttorin ylimmästä kerroksesta tarkastamaan jonkin

yksikön, ja tänä vuonna…

LIISA …arpa osui meihin?

KARJULA (nyökkää) Voi minua onnetonta!

LIISA Oletko koskaan tavannut häntä?

KARJULA Minäkö? Tällainen keskijohdon keskinkertaisuus? Älä höpsi.

A-D Kuulemma vain harvat hänet tavanneista ovat palanneet siitä kertomaan.

ASTA Kerrotaan, että hänen katseensa voi polttaa tuhkaksi.

A-D Ja kosketuksensa jähmettää kiveksi.

ASTA Ja hänen äänensä…

Kohtaus 5

(Ovelta kuuluu raskas kolkutus)

KAIKKI Se on hän!

(Ovelta kuuluu uudelleen raskas kolkutus)

KAIKKI Sisään!

(YPJ tulee sisään, katsoo ensin ympärilleen ja sitten tiimiä)

KAIKKI Hyvää huomenta, rouva ylipääjohtaja! Guten Morgen, Frau Generaloberdirektor!

YPJ Se on GeneraloberdirektoRIN! No, mitä tänne ruohonjuureen kuuluu?

KARJULA Me olimme täydessä työn touhussa, jumppaamassa tätä uutta strategiaa.

YPJ (sivuun, halveksien) Jumppaamassa… voiko tökerömpää ilmaisua kuvitella?
(suoraan) Vai niin. Työskentelitte siis uuden strategian parissa. Onko teillä siitä jotain kysyttävää?

KARJULA Me tässä pähkäilimme, mikä… mikä on strageti… raketti… tragedia…

LIISA …strategia…

KARJULA …mikä on strategian… strategian… strategian…

LIISA …strategian ydin?

JESSMAN Strategian ydin!

KARJULA Niin juuri, mikä on strategian ydin!

YPJ Ettekö te tiedä, mikä on strategian ydin?

KARJULA Mehän tiedämme, mikä on strategian ydin… sehän on… me tiedämme… kyllä se on… ehkä

& JESSMAN se on… se se on…

YPJ Hyvä on. Minä kerron sen teille:

Stra-ta-ta-ta-ta-ta-ta-te-gi-a on organisaation alku ja loppu, alfa ja omega.
ABCD-PDCA-ABCD-EFQM, ICT – TKI – IoT – 5G, ASAP!
II: Plan – Do – Check – Act :II
(englanniksi ääntäen) ABCD-PDCA-ABCD-EFQM, ICT – R&D – IoT – 5G, LGBT!
II: Tavoitteet, prosessit, tulokset, mittarit :II
Balanced scorecard, Key Performance Indicators, must-wins, must-wins,
MUST!… st… st… SWOT!… pst… pst… PEST!… sht… sht… SHIT!…st…st…
Stra-ta-ta-ta-ta-ta-ta-te-gi-a on organisaation alku ja loppu, alfa ja omega.
Ja sen ydin on Johtaja.
Eine Gemeinschaft, eine Organisation, ein…
Lyhyesti: l’organisation, c’est moi.

KARJULA & JESSMAN (taputtavat innostuneesti) Bravo! Bravissimo! (muut taputtavat kohteliaasti)

YPJ (osoittaen “tahtotilaa”) Mikä tuo on?

KARJULA & JESSMAN Sehän on… se se on… se on mikä se on…

A-D Sehän on meidän tahtotila.

YPJ Tahtotila?

KARJULA Voin selittää. Meillä kävi konsultti, ja hän…

YPJ Konsultti! Minä arvasin! Vain konsulteilta voi odottaa mitään näin typerää. Mutta kuka on tästä vastuussa?

KARJULA & JESSMAN Se konsultti… konsulttihan pyysi meitä…

YPJ Minä kysyin, kuka on tästä vastuussa! Tuliko konsultti tänne pyytämättä ja yllätyksenä? Lensi sisään ikkunasta? Ei, joku hänet tänne kutsui. Kysyn siis: kuka?

KAIKKI Kuka… siis kuka… kuka mitä… tiedätkö sinä… en minä tiedä… häh… kuka se oli…

KARJULA (osoittaa Liisaa) Se oli hän!

LIISA Minäkö? Aina minä? Olenko minä aina se syntipukki? Se, jolle voi aina vierittää vastuun? Jota ei koskaan tarvitse kiittää, vaikka hän kuinka hyvin tekisi työnsä, ja vielä toistenkin työt?

Ensin annat mahdottoman aikataulun ja haukut, kun en pysty siihen. Sitten lyttäät ideani maan rakoon ja lopulta lavastat minusta syyllisen sellaiseen, mitä en ole tehnyt. Tätäkö se on, sinun tapasi johtaa?

Mutta kyse ei ole vain sinusta. Rouva Ylipääjohtaja, Te sanotte, että strategia on alku ja loppu. Mutta mitä on niiden välissä, mitä on kulttuurimme? Ahneutta ja itsekkyyttä, oman edun ajamista, autoritääristä pelolla johtamista. Täytyy saada aikaan muutos.

Luoda avoin ja turvallinen ilmapiiri. Ymmärtää, että virhe on oppimisen mahdollisuus. Purkaa siilot, rakentaa yhteistyötä eikä hierarkioita. Rouva Ylipääjohtaja, organisaatio et ole sinä, enkä se ole minä. Se olemme me.

ASTA & A-D (taputtavat innostuneesti) Bravo!

YPJ (Liisalle) Ei kukaan tässä organisaatiossa ole ikinä noussut minua vastaan. Ymmärrätkö, mitä se tarkoittaa? Ei kukaan, ei koskaan. (itsekseen) Ei kukaan, ei koskaan…

LIISA Minä ymmärrän. Minä lähden, otan lopputilin. Hyvästi, Asta ja Anna-Dora. Hyvästi, Jessman, ja hyvästi, Karjula.

YPJ (kuiskaa)...ei kukaan, ei koskaan… (jatkaa harvakseltaan sanojen muodostamista huulillaan)

ASTA Liisa, kiitos kaikesta! Olisipa minulla sinun rohkeutesi.

A-D Liisa! Minun tulee sinua niin ikävä!

KARJULA Liisa, et sinä voi lähteä näin! Kuka sen raportin nyt tekee?

LIISA Eikö se oikeastaan kuulu sinun tehtäviisi?

KARJULA Minunko? Mutta minun tapani johtaa… Liisa, sinun täytyy jäädä! Saat palkankorotuksen, minä lupaan!

LIISA Myöhäistä. Minä lähden. Nyt hyvästi, kaikki! (menee ovelle)

YPJ (kuiskaa) …ei koskaan… (katsoo Liisaa) Odota! Ei kukaan tässä organisaatiossa ole ikinä noussut minua vastaan. Ymmärrätkö, mitä se tarkoittaa? Aina pelkkiä jees-miehiä ympärillä, toinen toistaan ruskeakielisempiä. Ei koskaan rehellistä palautetta.

LIISA Taidan ymmärtää, vaikka oma ongelmani onkin lähinnä päinvastainen.

YPJ Kerro minulle. Olenko minä noin surkea johtaja?

LIISA Sanoisin pikemminkin, että johtamismallissa olisi kehittämisen varaa.

YPJ Kuka ikinä oletkin, minä… siis organisaatio tarvitsee sinua. Tule lounaalle, teen tarjouksen, josta et voi kieltäytyä!

JESSMAN Minäkin ymmärrän! Ne jees-miehet! Aina sanovat sen mitä haluat kuulla. Ovat koko organisaation syöpä. Minusta olette loistava johtaja, se puhe oli… ainutlaatuinen! Voinko minä myös… (YPJ vaientaa hänet ja katsoo Liisaa)

LIISA Voin harkita asiaa. Mutta vain, jos saan myös kieltäytyä.

YPJ Tietenkin, sehän on vain sanonta. (poistuu Liisan kanssa. Muut jäävät pitkäksi aikaa tuijottamaan heidän peräänsä.)

KARJULA Mitä te siinä toljotatte? Töihin siitä! (Muut poistuvat kiireesti. Karjula istuu kannettavan tietokoneen ääreen, tuijottaa ruutua hetken ja rojahtaa epätoivoisena näppäimistölle.)

- - - LOPPU - - -