eCargo
Kuorma-autoliikenteen päästöjen vähentäminen latausverkostoa kehittämällä
(Kuva: Vesa Laitinen, Forum Virium Helsinki)
Kuorma-autoliikenteen päästöjen vähentäminen latausverkostoa kehittämällä
(Kuva: Vesa Laitinen, Forum Virium Helsinki)
eCargo-hanke sysää liikkeelle kuorma-autoille ja isoille pakettiautoille sopivan julkisen sähköautolatausverkoston pääkaupunkiseudulla. Tämä vähentää erityisesti pitkällä aikavälillä alueen päästöjä, säästää energiaa ja auttaa ilmastotavoitteisiin pääsyä. Samalla parannetaan yritysten liiketoimintamahdollisuuksia.
Liikenne on merkittävä kasvihuonepäästöjen aiheuttaja Suomessa. Raskas liikenne tuottaa huomattavan osan liikennepäästöistä ja siten raskaan liikenteen sähköistämisellä on myös merkittävä potentiaali vähentää hiilidioksidipäästöjä. Pääkaupunkiseutu on Suomen merkittävin yhtenäinen talousalue ja tavaraliikenteen keskittymä. Kuntarajat ylittävän liikenteen myötä myös raskaasta liikenteestä syntyvät päästöt ovat seudun yhteinen haaste.
Pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä noin 27 % tulee liikenteestä. Näistä liikenteen päästöistä kuorma-autojen ja pakettiautojen osuus on yhteensä 33 %. Kaikkien eurooppalaisten kaupunkien ilmastotyössä liikenne on hyvin merkittävä hiilidioksidipäästöjen lähde, siksi pääkaupunkiseudulla kehitetyillä ratkaisuilla ja toimintamalleilla on merkittävä kysyntä kansallisesti ja kansainvälisesti.
Koska erityisesti kuorma-autojen sähköistyminen on ollut hyvin hidasta, tulee laskelmien mukaan kuorma-autoliikenteen päästöjen osuus edelleen kasvamaan. Kaupunkien hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi kuorma-autoliikenteen päästöjen vähentäminen onkin erittäin tärkeää. Kuorma-autojen ja pakettiautojen nopeampi sähköistyminen edellyttää, että logistiikka-alan yrityksille on käytössä riittävästi julkista latausinfraa. “Julkinen lataus” on vakiintunut nimitys tarkoittamaan sellaista sähköauton latauspaikkaa, johon kuka tahansa voi mennä lataamaan rekisteröitymällä palvelun käyttäjäksi. Se ei kuitenkaan tarkoita julkisen sektorin tarjoamaa palvelua, vaan käytännössä latauspaikkaa operoi aina yksityinen yritys.
Erityisesti logistiikka-alan pk-yrityksillä ei useinkaan ole mahdollisuutta investoida omiin latauspisteisiin. Julkisesti käytössä olevasta, henkilöautoja suurempia ajoneuvoja palvelevasta julkisesta latausinfrasta on kuitenkin kaupungeissa selkeä pula.
Azat Kuitunen (linkki Metropolian People Finder -yhteystietojärjestelmään)
Projektipäällikkö
Puhtaat ja kestävät ratkaisut -innovaatiokeskittymä