Hyvät opiskelukäytänteet Metropoliassa voidaan tiivistää viiteen pääkohtaan. Noudattamalla näitä ohjeita opintojen alusta aina opinnäytetyön valmistumiseen saakka toimit opinnoissasi eettisesti kestävällä tavalla.
- Lue tietoa useista eri lähteistä. Etsiessäsi tietoa ja muodostaessasi käsitystä tarkasteltavasta teemasta tai ilmiöstä, hae useita eri lähteitä. Vertaile lähteiden yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Voit käyttää sekä painettuja lähteitä (kirjoja), tieteellisiä artikkeleita sekä muita sähköisiä lähteitä, kuten lakitekstejä, toimenpideohjelmia tai säädöksiä.
- Arvioi lähteiden luotettavuutta. Kaikki tieto, mitä löydät, ei välttämättä pidä paikkaansa tai se voi olla vanhentunutta. Selvitä tarkasti, kuka on tiedon julkaisija, mikä on julkaisuvuosi ja julkaisukanava. Lähteiden luotettavuuden arvioimiseksi on olemassa erilaisia alakohtaisia muistilistoja ja työkaluja.
- Tee omat muistiinpanot aiheesta lukiessasi. Kun luet eri lähteitä, kirjoita samalla omia muistiinpanoja. Näin muodostat kattavan käsityksen tarkasteltavasta teemasta tai ilmiöstä, joka ei nojaa vain yhteen lähteeseen. Samalla luot pohjan oman tekstin luomiseen etkä kopioi vahingossa alkuperäislähteen tekstiä tai sen rakennetta.
- Kirjoita oma teksti omin sanoin. Kirjoittaessasi opintoihin liittyvää tehtävää tai opinnäytetyötä on tärkeää, että tuottamasi teksti on omin sanoin kirjoitettua eikä esimerkiksi kokonaan tai osittain alkuperäislähteestä kopioitua. Omien muistiinpanojen tekeminen ja tekstin tuottaminen niiden pohjalta auttavat välttämään alkuperäislähteen rakenteen kopioimisen.
- Merkitse lähdeviitteet asianmukaisesti. Opintoihin liittyviä tehtäviä tehdessäsi on tärkeää, että merkitset selkeästi lähdeviitteet tekstin joukkoon. Näin erottelet, mikä tehtävästä on omaa pohdintaasi ja mikä taas lähdeviitteisiin perustuvaa tekstiä. Lähdeviitteet merkitsemällä lukija voi myös arvioida lähteiden ja tekstin luotettavuutta. Kaikki käytetyt lähteet merkitään lähdeluetteloon.
Eettisesti kestävät toimintatavat
Metropolia on sitoutunut TENKin (Tutkimuseettinen neuvottelukunta) Hyvän tieteellisen käytännön ja sen loukkausepäilyjen käsittelemiseen Suomessa. Tämä tarkoittaa, että myös korkeakouluopiskelijan tulee tuntea käytänteet ja olla osana edistämässä hyviä tutkimuskäytäntöjä ja vastuullista tutkimuskulttuuria. Tutkimuksessa noudatetaan tiedeyhteisön tunnustamia toimintatapoja eli rehellisyyttä, yleistä huolellisuutta ja tarkkuutta tutkimustyössä, tulosten tallentamisessa ja esittämisessä sekä tutkimusten ja niiden tulosten arvioinnissa.
Tutkimukseen sovelletaan tieteellisen tutkimuksen kriteerien mukaisia ja eettisesti kestäviä tiedonhankinta-, tutkimus- ja arviointimenetelmiä. Tutkimuksessa toteutetaan tieteellisen tiedon luonteeseen kuuluvaa avoimuutta ja vastuullista tiedeviestintää tutkimuksen tuloksia julkaistaessa.
Tutkijat ottavat muiden tutkijoiden työn ja saavutukset asianmukaisella tavalla huomioon niin, että he kunnioittavat muiden tutkijoiden tekemää työtä ja viittaavat heidän julkaisuihinsa asianmukaisella tavalla ja antavat heidän saavutuksilleen niille kuuluvan arvon ja merkityksen omassa tutkimuksessaan ja sen tuloksia julkaistessaan.
Tutkimus suunnitellaan ja toteutetaan ja siitä raportoidaan sekä siinä syntyneet tietoaineistot tallennetaan tieteelliselle tiedolle asetettujen vaatimusten edellyttämällä tavalla. Tarvittavat tutkimusluvat on hankittu ja tietyillä aloilla vaadittava eettinen ennakkoarviointi on tehty.
Opiskelijalla on vastuu omasta työskentelystään. Opiskelijan vastuut on kuvattu tarkemmin Opiskelijan oppaan omaksi kokonaisuudekseen Ohjeet ja säännöt. Tärkeimmät oikeudet ja vastuut on kuvattu alla.
Vastuut:
- Opiskelija tuntee hyvän tieteellisen käytännön periaatteet opiskelussa
- Tieteellisen käytännön vastuut
- Ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen yleiset periaatteet
- Ennakkoarvioinnin lähtökohdat, tarpeellisuus ja ennakkoarviointimenettely
- Opiskelija toimii rehellisesti
- Kunniottaa muiden tekemän työn arvoa
- Hän tukee omalla toiminnallaan tiedeyhteisön toimintatapaa
Oikeudet:
- Opiskelijalla on oikeus saada ohjausta
- Oikeus saada opintosuorituksen arvosteluun perustelut
- Oikeus uusia tentti
- Oikaisupyyntöoikeus
Tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) mukaan hyvän tieteellisen käytännön vastaiset toimet voidaan jakaa kahteen pääkategoriaan. Niitä ovat piittaamattomuus ja vilppi.*
Piittaamattomuutta on esimerkiksi:
- muiden tutkijoiden osuuden vähättely julkaisuissa
- tutkimustulosten tai käytettyjen menetelmien huolimaton ja siten harhaanjohtava raportointi
- tulosten ja tutkimusaineistojen puutteellinen kirjaaminen ja säilyttäminen
- samojen tulosten julkaiseminen useita kertoja näennäisesti uusina (eli niin sanottu itsensä plagiointi)
- tiedeyhteisön johtaminen muulla tavoin harhaan oman tutkimustyön suhteen.
Vilppiä on esimerkiksi:
- Sepittäminen, eli tekaistujen havaintojen esittäminen tiedeyhteisölle
- Havaintojen vääristely eli alkuperäisten havaintojen tarkoituksellista muokkaamista tai esittämistä niin, että havaintoihin perustuva tulos vääristyy. Vääristelyä on myös johtopäätösten kannalta olennaisten tulosten tai tietojen esittämättä jättäminen.
- Plagiointi eli luvaton lainaaminen. Jonkun toisen julkituoman tutkimussuunnitelman, käsikirjoituksen, artikkelin tai muun tekstin tai sen osan, kuvallisen ilmaisun tai käännöksen esittämistä omana. Plagiointia on sekä suora että mukaillen tehty kopiointi.
- Anastaminen: toisen henkilön tutkimustuloksen, -idean, -suunnitelman, -havaintojen tai -aineiston oikeudetonta esittämistä tai käyttämistä omissa nimissä.
Lisäksi vilpilliseen toimintaan luetaan Metropoliassa:
- koetilaisuudessa lunttaaminen tai muu vastaava toiminta
- harjoittelujakson vilpillinen suorittaminen tai dokumentointi ja
- kirjallisten tehtävien, harjoitus-, opinnäyte- tai muiden töiden teettäminen toisella.
Tietojen lähde: TENK
Huomaa, että Metropolia on sitoutunut noudattamaan Tutkimuseettisen neuvottelukunnan Hyvän tieteellisen käytännön ohjetta. Vaikka et olisikaan opintojesi aikana mukana tutkimus- tai kehittämisprojekteissa, näiden periaatteiden noudattaminen on kaikessa Metropolian toiminnassa ensiarvoisen tärkeää. Myös perusopintojen yhteydessä!
Lähteiden merkitsemisen (lähdeviittaukset) tarkoituksena on pääsääntöisesti kaksi asiaa.
- Työn tekijä osoittaa, mikä on hänen omaa tulkintaansa ja mikä on jonkun toisen tuottamaa tietoa.
- Toiseksi, lähdeviittausten avulla lukija pääsee alkuperäisen tiedon äärelle, voi vertailla tekemiäsi havaintoja tai tuloksia tai tarkistaa tietojen paikkansapitävyyden. Siksi on ehdottoman tärkeää, että osoitat lukijalle, mihin tietoihin tekemäsi havainnot tai tulokset perustuvat ja mistä tiedot ovat peräisin.
Opintojesi aikana tuotat erilaisia tekstejä, kuten tutkielmia, raportteja ja myös opinnäytetyön. Niissä sinun on selkeästi osoitettava, mikä on omaa tekstiäsi tai tulkintaasi, ja mikä on jonkun toisen tuottamaa tietoa tai tekstiä.
Lähdeviittauksien tekemiseen on erilaisia tutkintokohtaisia tapoja. Oleellista on, että noudatat hyvää tieteellistä käytäntöä ja merkitset lähteet johdonmukaisesti. Riippumatta siitä, mitä viittausmenetelmää hyödynnät. Muista, että viittaustapaa ei saa vaihtaa kesken tekstin.
Muista: huolellisuus kannattaa, koska et voi tietää, kuka opinnäytettäsi tulevaisuudessa lukee… …Opinnäytteesi on pysyvästi julkinen asiakirja!
Löydän mielenkiintoisen tiedon eräästä julkaisusta / artikkelista. Voinko kopioida sen omaan työhöni?
Voit
- Hyödyntää tietoa työssäsi, kunhan viittaat kyseiseen artikkeliin asianmukaisesti.
Et voi
- Kopioida sitä sellaisenaan, viittaamatta alkuperäiseen julkaisuun.
- Esittää tietoa omana havaintonasi.
Löydän mielenkiintoisen tiedon eräästä lehtiartikkelista. En löytänyt artikkelin tekijän nimeä mistään. Voinko siis käyttää tietoa kuin omaani jos esitän sen hieman muokatussa muodossa?
Et voi
- esittää toisen luomaa tietoa omanasi. Plagiointia on sekä suora että mukaillen tehty kopiointi. Kyseessä voi olla myös anastaminen, jos esittäisit toisen tekemän tiedon omissa nimissäsi.
Eräässä kirjassa on hyvä ja työhöni sopiva, mutta 2 sivua pitkä teksti. Voinko lainata koko tekstin, jos merkitsen lähteen?
Harkitse tarkoin.
- Pitkien lainausten tekeminen ei yleensä ole tarpeellista ja siihen on kuitenkin oltava erityisen perusteltu syy.
- Jos perusteltu syy löytyy, voit lainata pidemmän katkelman, mutta viittaa kyseiseen lähteeseen asianmukaisesti.
Ystäväni opinnäytetyössä on oman työni kannalta tärkeitä havaintoja. Ystävä antoi luvan käyttää tietoja. Tarvitseeko minun mainita hänen opinnäytettään työssäni erikseen, vai voinko kopioida tiedot suoraan? Hänhän on jo antanut luvan.
Tarvitsee.
- Lähteet on aina merkittävä. Pelkkä ystävän antama lupa ei riitä, eli sinun on viitattava ystävän opinnäytetyöhön kuin mihin tahansa muuhunkin lähteeseen.
Etsin tietoa verkosta. Verkkosivuilta voi varmaankin hyödyntää tietoja ilman, että merkitsee lähteet, koska nettihän on kaikille avoin?
Ei voi.
- Verkkosivut ja niissä olevat tiedot eivät ole poikkeus. Eli niihin on myös viitattava, jos hyödynnät niiden tietoja.
Kirjoitan ”aurinko nousee idästä”, pitääkö minun etsiä asiaa tukeva viitetieto jostakin tähtitieteen oppikirjasta?
Ei välttämättä.
- Selkeästi yleisistä asioista kirjoitettaessa ei tarvita lähdeviittausta.
Haluaisin muokata tätä tekstiä: ”Jukolan talo, eteläisessä Hämeessä, seisoo erään mäen pohjoisella rinteellä, liki Toukolan kylää.” (Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä.) Voisinko esittää tekstin omissa nimissäni esimerkiksi näin: ”Eteläisessä Hämeessä sijaitsee Jukolan talo. Se on erään mäen pohjoisella rinteellä, lähellä Toukolan kylää.”
Et voi.
- Kyseessä on plagiointi, jos julkaiset tekstin omissa nimissäsi.
Sen sijaan
- Voit viitata ensimmäiseen, alkuperäiseen tekstiin.
Kirjoittaja A viittaa työssään henkilön B tekstiin. En löydä B:n alkuperäistä tekstiä mistään, eli voinko vain viitata B:n tekstiin, joka on A:n julkaisussa?
Harkitse asiaa tarkoin.
- Voit viitata, mutta se ei ole suositeltavaa. Kyseessä on ns. toisen käden viittaus. Lukijan on vaikea päästä alkuperäisen tiedon äärelle. Voi myös olla, että A:kaan ei ole ollut varma B:n tekstistä.
Olen löytänyt osuvia tietoja. Osa on viihteellisistä aikakauslehdistä, osa netistä. Eikö nämä kannattaisi kaikki sijoittaa tekstiini? Ne kun tukevat opinnäytetyössäni kehittämääni ajatusta.
Harkitse asiaa tarkoin.
- Mitä tahansa lähteitä ei kannata käyttää vain siksi, että ne tukevat havaintojasi.
- Ole lähdekriittinen!
Haluan hyödyntää julkaisematonta käsikirjoitusta / tutkielmaa / tms. Voinko viitata sellaiseen?
Voit.
- Riittää, että teet asianmukaisen viitteen ja mainitset viitteessä tai lähdeluettelossa, että kyseinen teksti on julkaisematon.
Metropoliassa toimintaa ohjaa johto- ja tutkintosääntö. Johtosäännön mukaisesti Metropolian tutkintolautakunta käsittelee ammattikorkeakoululain 19 §:ssä tarkoitetut opintosuorituksia koskevat oikaisupyynnöt sekä ammattikorkeakoululain 38 §:n mukaiset kurinpitoa koskevat asiat. Alla on kuvattu kurinpidollisten asioiden käsittelyprosessi
Toiminta vilppitapauksessa
1) Vilpin paljastuminen
Opettaja puuttuu tilanteeseen aina, kun hän havaitsee tai epäilee vilppiä. Jos opettaja epäilee opiskelijan syyllistyneen vilppiin opintosuorituksen aikana, opettaja keskeyttää tämän suorituksen välittömästi.
2) Puhuttelu
Opettaja keskustelee vilppiepäilystä opiskelijan kanssa. Mikäli keskustelussa todetaan, että opiskelija ei ole syyllistynyt vilppiin, asiaa ei ole tarpeen käsitellä enempää. Myös lievässä vilppitapauksessa, jonka opiskelija myöntää, käsittely päättyy tähän.
3) Ilmoitus tutkintolautakunnalle
Kohtalaisessa tapauksessa, jossa asian käsittelyä ei ole päätetty sekä vakavassa tapauksessa aina, opettaja vie tapauksen tutkintolautakunnan käsiteltäväksi vaiheen I jälkeen.
4) Tutkintolautakunnan käsittely
Valmistelun jälkeen tutkintolautakunta kokoontuu käsittelemään asiaa. Opiskelijalle lähetetään ennen kokousta edellä mainitut dokumentit tiedoksi ja häneltä pyydetään kirjallinen vastine. Vilppiepäilystä ilmoittanut opettaja, opiskelija sekä mahdollisesti myös vilppiepäilystä ilmoittanut tai sitä todistanut muu henkilö kutsutaan tutkintolautakunnan kokoukseen kuultavaksi.
5) Päätös
Mikäli tutkintolautakunta on todennut vilpin tapahtuneen, opiskelijalle annettavasta kirjallisesta varoituksesta päättää rehtori ja opiskelijan määräaikaisesta erottamisesta tai opiskeluoikeuden peruuttamisesta ja sen palauttamisesta päättää hallitus.
Metropoliaan on rehtorin päätöksellä perustettu helmikuussa 2023 tutkimuseettinen ohjausryhmä, jonka tarkoituksena on vahvistaa tutkimuseettistä osaamista Metropoliassa, tukea opinnäytetöiden laatua ja edistää opiskelijan ja opinnäytetyön ohjaajan tutkimuseettistä osaamista. Ryhmä tarjoaa mahdollisuuden keskustella ja käsitellä opinnäytetöistä esille nousevia tutkimuseettisiä kysymyksiä. Ohjausryhmä on moniammatillinen ja Metropolia-tasoinen. Ohjausryhmässä on monialaista asiantuntijuutta liittyen tutkimusetiikkaan, aineistonhallintaan sekä tietosuoja- ja lakiasioihin liittyen. Ryhmään voi olla yhteydessä sähköpostitse: eettinen.ohjausryhma [at] metropolia.fi (eettinen[dot]ohjausryhma[at]metropolia[dot]fi).
Muissa kysymyksissä voit hyödyntää Opinnäytetöiden etiikka- Teams kanavaa, jonka tarkoituksena on toimia vertaistukiryhmänä, jossa opinnäytetöiden etiikkaan liittyviä kysymyksiä voidaan Metropolia-tasoisesti keskustella ja nostaa esiin. Kanavalla on ryhmän jäseniä, mutta myös vertaisia, joiden kanssa voidaan käydä avointa keskustelua opinnäytetöihin liittyvistä eettisistä haasteista, kokemuksista. Myös asiantuntijat ovat kuulolla.
Tutkimuslupiin liittyvissä kysymyksissä yhteys tutkimusluvat [at] metropolia.fi (tutkimusluvat[at]metropolia[dot]fi).
Eettiseen ennakkoarviointiin liittyvissä kysymyksissä yhteys eettinen.toimikunta [at] metropolia.fi (eettinen[dot]toimikunta[at]metropolia[dot]fi).
Opiskelijan opas- kirjautuminen Metropolian tunnuksilla
Arene opinnäytetöiden eettiset suositukset
Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeet ja suositukset
Vastuullisen tutkimus-, kehitys ja innovaatiotoiminnan periaatteet Metropoliassa
Ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi pääkaupunkiseudun ammattikorkeakouluissa