Neurokirjon piirteet ja esteettömyys lapsen toimintakyvyn tukemisessa
Koulutuksessa vahvistetaan valmiuksia kohdata neuropsykiatrinen lapsiasiakas ja hänen perheensä tunnistaen arjen esteellisyyttä ja tukien parempaa osallistumisen mahdollisuutta.
Koulutuksessa vahvistetaan valmiuksia kohdata neuropsykiatrinen lapsiasiakas ja hänen perheensä tunnistaen arjen esteellisyyttä ja tukien parempaa osallistumisen mahdollisuutta.
Koulutuksessa tarkastellaan autistisen, ADHD- tai Tourette -oireisen lapsen toimintakyvyn esteitä ja mahdollistajia. Kehitetään perusvalmiuksia kohdata neuropsykiatrinen lapsiasiakas ja tutustutaan toimintakyvyn tukemisen välineisiin, joiden avulla voi suunnitella mm. sopivaa aistiympäristöä, kommunikaatiota sekä struktuuria.
Koulutuksen sisältöön tiivistetään myös kokemusasiantuntijoiden ja kokemusvanhempien näkemyksiä Esteetön lapsuus -hankkeesta ja sen julkaisuista, kuten: Sollasvaaran ja Oksasen toimittama Esteille hyvästit -teos sekä menetelmiä esteettömyyden tarkasteluun ja myönteisen vuorovaikutuksen sekä strukturoinnin vahvistamiseen.
Sote- sekä varhaiskasvatuksen ja esi- sekä perusopetuksen henkilöstö, joilla on jo perustietoa tavallisimmista neuropsykiatrisista oireyhtymistä: autismi, ADHD ja Touretten oireyhtymä.
29.8.2024 12.30-15.30 Etäkoulutus Zoomilla
usein näkymättömiin ja asenteisiin liittyviä esteitä neurokirjon lasten elämässä
neuroesteettömyys-osaamisen alueella
lasten toimintakykyä sekä mahdollistat osallistumisen perusarkeen