Koulutus tarjoaa tietoa ja näkökulmia työnhaun edellyttämästä digiosaamisesta ja digituesta. Pääset myös tutustumaan asiakkaiden työllistymistavoitetta tukeviin digitaalisiin työkaluihin ja saat hyviä käytännön vinkkejä etäohjauksen toteuttamiseen.
Työllistymistä edistävissä palveluissa on rekrytointien digitalisoitumisen myötä tärkeä tunnistaa työnhaun edellyttämää digiosaamista sekä tukea työllistymisen tuen tarpeessa olevia asiakkaita digitaalisessa työnhaussa ja digitaidoissakin. Ottamalla ohjaustyössä käyttöön digitaalisia työkaluja voit tukea osaltasi asiakkaiden digiosaamista ja hyödyntää digityökaluja asiakkaiden työllisyystavoitteiden näkökulmista. Työllistymisen tukea tarvitsevilla asiakkailla voi olla haasteita osallistua lähiohjaukseen, esim. matkustamiseen ja arjen hallintaan liittyvistä tai muista syistä, jolloin etäohjaus voi olla tarkoituksenmukaista tarvittavan tuen saamiseksi. Etäohjaus voi myös toimia osana asiakasprosessia joissain kohdissa, vuorotellen lähitapaamisten kanssa ja samalla valmentaa asiakasta etäyhteydellä toimimiseen työasioissa. Koulutuksessa tunnistetaan etäohjauksen mahdollisuuksia sekä hyviä käytäntöjä ja tutustutaan etäohjaukseen liittyviin haasteenpaikkoihin, joita on hyvä huomioida.
Koulutuksen kohderyhmä
Koulutus sopii työllistymistä edistävissä palveluissa toimiville ammattilaisille ja työllistymistä edistävää ohjaustyötä tekeville, esimerkiksi työhönvalmentajille, työkykykoordinaattoreille, työllisyyspalveluiden työntekijöille, järjestöjen työntekijöille.
Koulutuksen sisältö
- Digiosaaminen ja digituki työnhaussa
- Digitaalisten työkalujen käyttö työllistymistä edistävässä työssä
- Etäohjauksen mahdollisuudet ja hyvät käytänteet
Koulutus sisältää kolme koulutuskertaa sekä kaksi omassa työssä toteutettavaa välitehtävää koulutuskertojen välillä.