Basic Body Awareness -terapiakoulutus, BBAT II

BBAT II -koulutus on toinen osa isompaa koulutuskokonaisuutta, jonka kautta voit jatkaa kouluttautumistasi BBAT-terapeutiksi. BBAT on näyttöön perustuva fysioterapeuttinen lähestymistapa, jonka avulla pyritään saamaan ihmisen terveyttä edistävät voimavarat käyttöön.

Kesto
Ilmoitetaan myöhemmin
Laajuus
8 op
Ilmoittautuminen
Ilmoitetaan myöhemmin

BBAT II -koulutuksen laajuus on 8 opintopistettä.

Kenelle koulutus soveltuu?

Koulutus on tarkoitettu fysioterapeuteille, jotka ovat suorittaneet BBAT I -terapiakoulutuksen ja palauttaneet ko. koulutukseen liittyvän oppimistehtävän.

Koulutukseen otetaan 16 osallistujaa.

Mitä BBAT on?

BBAT on näyttöön perustuva fysioterapeuttinen lähestymistapa, jonka avulla pyritään saamaan ihmisen terveyttä edistävät voimavarat käyttöön. BBAT-lähestymistapaa voidaan käyttää esim. kuntoutuksessa, stressinhallinnassa ja työterveyshuollossa ennaltaehkäisevinä harjoituksina. Sitä voidaan hyödyntää myös fysioterapeutin omassa arjessa. Se soveltuu sekä yksilötyöhön että ryhmien kanssa työskentelyyn.

Basic Body Awareness terapeutti -koulutuskokonaisuuden (BBAT I-IV) voi suorittaa noin kolmessa - neljässä vuodessa.

Hyödyt

Syvennät

osaamistasi BBAT -lähestymistavan lähtökohtiin, sovellusmahdollisuuksiin, käytäntöön ja teoriaan

Opit

haastattelemaan, ohjaamaan, ja havainnoimaan BBAT-lähestymistapaa käyttäen

Voit jatkaa

opintoja BBAT-terapeutiksi

Koulutuksen sisältö ja toteutustapa

Koulutuksessa osallistujat omakohtaisen kokemuksen kautta syventävät osaamistaan BBAT-lähestymistavan lähtökohtiin, sovellusmahdollisuuksiin, käytäntöön ja teoriaan ja oppivat haastattelemaan, ohjaamaan, ja havainnoimaan BBAT-lähestymistapaa käyttäen.

Kurssilaiset reflektoivat kokemuksiaan sekä kirjoittamalla että keskustelemalla. Kurssilla myös valmistaudutaan tekemään oppimistehtäviä yksilöhoidoista, unohtamatta oman harjoittelun ja kirjallisuuteen tutustumisen merkitystä ja siitä raportointia.

Kouluttaja

Kouluttaja Sirpa Aholan opetustyössä keskeisiä teemoja ovat voimavaralähtöinen toimintakyvyn ja liikkumisen edistäminen neurologisissa ja psykofyysisissä toimintakyvyn haasteissa. Hän on kiinnostunut kehollisuuden, kehotietoisuuteen liittyvän ymmärryksen edistämisessä ja huomioimisessa fysioterapiassa ja kuntoutumisen tukemisessa.

Ahola on täydennyskouluttautunut Norjassa Basic Body Awareness terapeutiksi ja BBAT-opettajaksi.

Aholan artikkeliväitöskirjan aihe Jyväskylän yliopistossa liittyy kehollisuuteen fysioterapiassa, johon liittyen kaksi julkaistua artikkelia:

  • Ahola S, Piirainen A, Skjaerven LH (2017) The phenomenon of movement quality: A phenomenographic study of physiotherapy students’ movement experiences. European Journal of Physiotherapy 19: 59–68. doi:10.1080/21679169.2016.1261366.
  • Ahola S, Skjaerven LH, Piirainen A (2021) Physiotherapists’ conceptions of movement awareness – A phenomenographic study, Physiotherapy Theory and Practice. DOI: 10.1080/09593985.2020.1868028

Ahola toimii kansainvälisessä International Association of Teachers in Basic Body Awareness Therapy -opettajaverkostossa. Hän toimii kansainvälisen BBAM, 60 opintopisteen koulutuksen opinnäytetöiden yhtenä ohjaajana (Master of Physiotherapy in BBAM, An International clinical post-graduate program of Physiotherapy in Mental Health, University of Almeria, Spain).

Ilmoittautuminen

Ilmoitetaan myöhemmin

Lisätietoja

Toimitus- ja peruutusehdot