Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen -väyläopinnot

Perustiedot

Kesto / Ajankohta
1 lukukausi
Laajuus
15 op
Opetuspaikka
Seuraava haku- tai ilmoittautumisaika:
4.11.2024 - 18.12.2024
Aloituspaikat
5
Hinta
225 €

Mitä väyläopinnot ovat?

Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK) -tutkinnon tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa ikääntymisen ymmärtämisen ja gerontologisen tutkimuksen asiantuntemusta.

Opinnoissa korostuu ymmärrys ikäihmisten moninaisista tarpeista sekä asiakas- ja palvelukokemuksen merkitys hyvän ikääntymisen mahdollistamisessa. Opinnot antavat valmiuksia ennakoida ja arvioida tulevaisuuden tarpeita, kysymyksiä ja kehitystä ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa.

Ikääntyneiden palveluiden kehittäminen ja johtaminen väyläopinnot (aiemmin polkuopinnot) sisältävät 15 opintopisteen laajuiset tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset ensimmäisen vuoden opinnot. Väyläopintojen suorittaminen kestää yhden lukukauden. Opinnot räätälöidään 15 op kokonaisuudeksi opintojen alkaessa opiskelijan valintojen mukaan.

Opintojen sisältö syksyllä 2025:

  • Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5 op
  • Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen 5 op
  • Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut 5 op

Opetus toteutetaan monimuotoisesti sisältäen sekä opetusta kampuksella että etänä Zoom- videoyhteyden kautta, verkko-opintoja ja itsenäistä opiskelua. Opetusta on keskimäärin 2-3 arkipäivää kuukaudessa päiväaikaan ja opinnot etenevät lukujärjestyksen mukaisesti.

Lukujärjestyksen näet Lukkarikoneessa ryhmätunnuksella S3225S6. Lukujärjestykset julkaistaan koko lukukaudeksi kerrallaan, mutta huomioithan, että muutokset ovat mahdollisia.

Väyläopinnot suoritettuasi voit hakea tutkinto-opiskelijaksi erillishaun kautta. Voit hakea tutkinto-opiskelijaksi, jos olet suorittanut 15 opintopistettä tutkinnon opetussuunnitelman mukaisia opintoja. Tutkinto-opiskelijaksi hyväksyminen edellyttää YAMK-tutkinnon hakukelpoisuuden täyttymistä.

Kenelle?

Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen osaamisen opinnot tarkoitettu sinulle, jos

  • olet suorittanut sosiaali- ja terveysalan tutkinnon
  • haluat laajentaa osaamistasi ikääntymisestä ja gerontologista kehittämis- ja johtamisosaamistaan monialaisessa opiskelijaryhmässä
  • olet työskennellyt kaksi vuotta sosiaali- ja terveysalalla AMK- tai opistotasoisen tutkinnon jälkeen

Sisältö ja toteutus

Opintojaksot

S000FO46 Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5 op

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista sekä kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja, joilla on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen.

Tavoitteena on, että opiskelija osaa:

  • tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimus- ja kehittämistarpeita eri näkökulmista.
  • kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja aineistoa työelämän kehittämisessä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
  • tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset laadulliset, määrälliset tai kehittämismenetelmät.
  • kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
  • noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja tutkimusetiikan ja osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
  • arvioida tutkimus- ja kehittämishankkeen luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti
  • hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnän.
  • toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja.

S000FO43 Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen 5 op

Sisältö:

  • Monitieteisen gerontologian määrittely, peruskäsitteet ja keskeiset teoreettiset mallit
  • Moninainen vanhuuskuva
  • Ikäihmisten elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden keskeiset teoreettiset lähtökohdat
  • Palvelujen vaikuttavuuden ja laadun arviointi
  • Yhteiskehittely ja näyttöön perustuva toiminta

Tavoitteena on, että opiskelija osaa:

  • soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa ja ikääntymisen moninaisuuden osaamista työelämässä ja asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä
  • analysoida muuttuvaa moninaista vanhuuskuvaa ja -käsitystä ikäihmisten elämänlaadun ja osallisuuden sekä toimintakyvyn edistämisen ja toimijuuden näkökulmasta
  • arvioida ennaltaehkäisevien palvelujen vaikuttavuutta ja laatua ikääntyneiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
  • hyödyntää tutkimustietoa ja -osaamista, yhteiskehittelyä ja verkostoyhteistyötä sekä näyttöön perustuvaa tietoa ikääntyneiden palvelujen kehittämistoiminnassa

S000FO44 Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut 5 op

Sisältö:

  • Kestävän kehitys ja ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöt
  • Ikääntyneiden ihmisten asuminen ja yhteisöllisyys
  • Muisti- ja ikäystävällinen ympäristö

Tavoitteena on, että opiskelija osaa:

  • analysoida kestävä kehityksen vaikutusta ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
  • perustella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä
  • analysoida muisti- ja ikäystävällisyyden toteutumista erilaisissa ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöissä ja moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
  • arvioida muisti- ja ikäystävällisen ympäristön merkitystä ikääntyneiden ihmisten yhdenvertaisuuden toteutumisessa

Edellytykset

Korkeakouluopinnot edellyttävät sinulta itseohjautuvuutta, ajanhallintaa, ryhmätyötaitoja ja laajojen kokonaisuuksien hahmottamista sekä kirjallisesti että suullisesti. Lukujärjestyksen mukaisen opetuksen lisäksi on varattava runsaasti aikaa myös itsenäiseen opiskeluun. Opetuskieli on pääasiallisesti suomi. Opintojaksoilla käytetään suomenkielistä ja englanninkielistä materiaalia.

Suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa opiskelijoilla tulisi olla vähintään taitotaso B2 (Eurooppalainen kielten viitekehys) suomen ja englannin kielen kaikilla osa-alueilla. Opiskelija on itse vastuussa siitä, että hänellä on korkeakouluopintoihin riittävät suomen ja englannin kielen taidot. Monissa suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa käytetään säännöllisesti englanninkielistä opiskelumateriaalia.

Hinta

225 €

Ilmoittautuminen väyläopintoihin

Ilmoittaudu syksyllä 2025 alkaviin YAMK-väyliin -päivitetään myöhemmin

Tutustu ennen ilmoittautumista avoimen AMK:n opiskeluohjeisiin ja avoimen AMK:n maksu- ja peruutusehtoihin. Lisätietoa yleisistä ennakkovaatimuksista (kielitaito, opiskeluvalmiudet) löydät avoimen AMK:n sivuilta Kielitaito ja muut vaatimukset.

Hakeminen tutkinto-opiskelijaksi

  • tutkinto-opiskelijaksi pitää hakea erikseen
  • väyläopinnot eivät takaa pääsyä tutkinto-opiskelijaksi, mutta antaa mahdollisuuden hakea erillishaussa: Haku Metropolian avoimen AMK:n opintojen perusteella
  • Neuvonta: hakijapalvelut [at] metropolia.fi (hakijapalvelut[at]metropolia[dot]fi)

Lisätietoja

Opintojen sisältö ja toteutus

Avoin AMK maksut, etuudet, palvelut ja opiskelu

Lue ohjeet avoimen AMK verkkosivulta tai ota yhteyttä avoinamk [at] metropolia.fi (avoinamk[at]metropolia[dot]fi)

Väyläopintojen aloitus Metropoliassa

Tervetuloa opiskelemaan väyläopintoja Metropoliaan!

Lue alta kaikki Metropolian väyläopiskelijoita koskevat yhteiset ohjeet sekä omaa ryhmääsi koskevat ohjeet.

Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen väyläopintojen aloitusohjeet

Opetus alkaa Myllypuron kampuksella 13.1.2025 klo. 9.00 tilassa MPA2019 opintojaksolla Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut.

Kevään kursseille ilmoittaudutaan opettajan ohjeistuksella tutor-tunnin yhteydessä.