Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kuvaus
Terveydenhoitajakoulutuksesta valmistuvien osaamisalueet, tavoitteet ja keskeiset sisällöt.
Terveydenhoitajakoulutuksesta valmistuvien osaamisalueet, tavoitteet ja keskeiset sisällöt.
Seuraavassa esitetään valmistuvan terveydenhoitajan (AMK) ammatillisen osaamisen kuvaus ja sen kehittämisen vaiheet. Terveydenhoitajan ammatilliset osaamisalueet, tavoitteet, keskeiset sisällöt ja suositus vähimmäisopintopistemääriksi laadittiin valtakunnallisena yhteistyönä terveydenhoitajia kouluttavien ammattikorkeakoulujen kanssa. Tarkoituksena oli kehittää valmistuvien terveydenhoitajien ammatillista osaamista valtakunnallisesti tasalaatuiseksi ja vertailtavaksi ottaen huomioon mm. kansainvälinen EQF - vaatimustasokuvaus (European Qualification Framework), ja sen pohjalta tarkennettu kansallinen NQF -vaatimistasokuvaus (National Qualification Framework). Kehittämistyön eri vaiheisiin osallistuivat terveydenhoitajakoulutusten opettajat ja opiskelijat, ammattijärjestöt, käytännön työssä toimivat terveydenhoitajat, heidän esimiehensä sekä terveydenhoitajatyön eri asiantuntijat.
Kehittämistyön aloittamisesta sovittiin 1.2.2013 Terveysalan ammattikorkeakouluverkoston työvaliokunnan kokouksessa, johon kuuluu ammattikorkeakoulujen terveysalan johtajia. Vetovastuu kehittämistyöstä sovittiin Metropolia Ammattikorkeakoululle. Kehittämistyön aikana tehtiin yhteistyötä myös samaan aikaan toteutuneen Sairaanhoitajakoulutuksen tulevaisuus –hankkeen kanssa, jossa kehitettiin sairaanhoitajakoulutuksen osaamisalueet. Valmistuvan terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen perustuu vahvaan sairaanhoitotyön osaamiseen.
Kehittämistyön ensimmäisessä vaiheessa määriteltiin alustavat valmistuvan terveydenhoitajan ammatilliset osaamisalueet. Kirjallisuuskatsauksen avulla kartoitettiin terveydenhoitajan osaamisvaatimuksia perustuen valintakriteerit täyttäviin vuoden 2008 ja sitä uudempaan sekä kansalliseen että kansainväliseen tutkimustietoon. Lisäksi hyödynnettiin kansallisia ja kansainvälisiä koulutus- sekä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja.
Keskeisiä julkaisuja olivat mm.
Kehittämistyön perustana oli myös Euroopan Unionin asettama ammattipätevyysdirektiivi (2005/36/EY), jonka modernisointi tehtiin vuoden 2013 aikana ja uusi direktiivi (2013/55/EU) tuli voimaan 18.1.2014. Lisäksi haastateltiin terveydenhoitajia, heidän esimiehiään ja terveydenhoitajatyön eri asiantuntijoita. Ajankohtaisesti huomioitiin yhteiskunnalliset terveydenhoitajan osaamiseen ja työhön vaikuttavat kehittämishaasteet. Tästä aiheesta on myös valmisteilla tämän raportin laatijan väitöskirjatyö, joka painottuu lisäksi valmistuvan terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen arviointiin.
Kehittämistyön toinen vaihe perustui eri ammattikorkeakoulujen (N=21) terveydenhoitajakoulutusten vastuuopettajien näkemyksiin valmistuvan terveydenhoitajan ammatillisesta osaamisesta. Tätä varten jokaisesta terveydenhoitajia kouluttavasta ammattikorkeakoulusta yksikön johtaja nimesi vastuuopettajan/-opettajia (N=25). Vastuuopettajan tehtävänä oli olla ammattikorkeakoulunsa yhdyshenkilö ja osallistua osaamisen kuvauksen määrittelyyn työkokouksissa sekä niiden välillä tehtävässä valmistelutyössä. Vastuuopettajat 2 pyysivät kollegoiltaan, terveydenhoitajaopiskelijoilta, alueensa terveydenhoitajilta ja heidän esimiehiltään sekä muilta asiantuntijoilta palautetta laadittavan osaamisen kuvauksen tavoitteista ja sisällöistä. Vuoden 2013 aikana toteutui neljä vastuuopettajien työkokousta, joissa osaamisen kuvausta työstettiin palautteiden ja yhteisen näkemyksen perusteella.
Kehittämistyössä saatiin arvokasta tietoa terveydenhoitajien koulutuksen, osaamisen ja työn kehittämiseksi. Osaamiskuvausta voidaan käyttää erityisesti terveydenhoitajakoulutusten opetussuunnitelmien laatimisessa, ammatillisen osaamisen tason määrittämisessä, täydennyskoulutusten ja urakehityksen toteuttamisessa sekä johtamisen välineenä. Ammattikorkeakoulut päättävät itsenäisesti miten osaaminen terveydenhoitajakoulutuksessa rakentuu, sekä erilaiset pedagogiset ratkaisut ja oppimisympäristöt, joiden kautta se saavutetaan.
Terveydenhoitajan tutkinnon laajuus on 240 opintopistettä (op) ja kesto neljä vuotta. Terveydenhoitajatyön ammattiopintoja koulutuksessa on 60 op. Valmistuva terveydenhoitaja saa todistuksen terveydenhoitajan sekä sairaanhoitajan tutkinnoista ja hänet laillistetaan hakemuksesta Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) toimesta sekä terveydenhoitajana että sairaanhoitajana. Koulutus täyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun laajuus on yhteensä 100 op sisältäen käytäntöläheisen opinnäytetyön (15 op). Harjoittelun kokonaispistemäärästä terveydenhoitajatyön ammattiopinnoissa toteutuvan harjoittelun laajuus on vähintään 25 opintopistettä.
Keskeisten hoitotyön toimintaympäristöjen (mm. sisätaudit ja kirurgia, mielenterveys ja psykiatria, lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, geriatria ja ikääntyvien hoitotyö) lisäksi terveydenhoitajatyön ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutetaan seuraavissa toimintaympäristöissä:
Harjoittelu voi toteutua myös kolmannella sektorilla kansanterveys- ja potilasjärjestöissä tai vapaaehtoistyössä.
Terveydenhoitajakoulutuksessa tehdään opinnäytetyö (15 op), joka sisältää kypsyysnäytteen. Lisäksi terveydenhoitajatyön ammattiopintoihin sisältyy kehittämistyö (5 op), jonka tekeminen vahvistaa terveydenhoitajatyön ammatillisen osaamisen ja terveydenhoitajan työn ja ammatin kehittämistä. Koulutukseen sisältyy kieliopintoja (englanti, ruotsi/suomi toisena kielenä) sekä vapaasti valittavia opintoja
Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen rakentuu valmistuvan terveydenhoitajan, sairaanhoitajan ja ammattikorkeatutkintojen yhteisestä ammatillisesta osaamisesta, joka luo perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
Terveydenhoitajan ammatilliset osaamisalueet 60 op (Liite 1)
Sairaanhoitajan ammatilliset osaamisalueet 180 op (Sairaanhoitajakoulutuksen osaamisalueet, 25112013)
Ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset osaamisalueet (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry. 2009)
Tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys NQF perustuu EQF:n pohjalle niin, että viitekehyksessä on kahdeksan tasoa. Viitekehyksessä kuvataan suomalaisten tutkintojen edellyttämä osaaminen (oppimistulokset) eurooppalaisessa yhteistyössä sovituin kriteerein tietoina, taitoina ja pätevyyksinä EQF:n tasokuvausten pohjalta. Osaamisen eri ulottuvuuksia ei kuitenkaan erotella toisistaan, ja EQF:n tasokuvauksia täsmennetään kansallisista lähtökohdista käsin. Kansallisessa tutkintojen ja muun osaamisen viitekehyksessä terveydenhoitajan (AMK) tutkinto sijoittuu tasolle 6 (OKM 2009):
Tavoitteena on, että valmistuva terveydenhoitaja:
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry. 2010.
Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa. OKM 2009.
Tutkintojen muun osaamisen kansallinen viitekehys. Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä. Sairaanhoitajakoulutuksen osaamisalueet, 25112013.
Terveydenhoitaja on hoitotyön ja erityisesti terveydenhoitajatyön, terveyden edistämisen ja kansanterveystyön asiantuntija. Valmistuvalla terveydenhoitajalla on vahvat kliiniset perustiedot ja -taidot, hyvät vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot ja osaaminen perustuu näyttöön. Terveydenhoitajatyön tietoperusta on hoitotieteessä ja muissa terveystieteissä ja sitä täydentävät muut tieteenalat. Terveydenhoitajatyön näkökulma on promotiivinen ja preventiivinen, jolla tarkoitetaan terveyden edellytyksiä tukevaa ja luovaa sekä sairauksia ennaltaehkäisevää toimintaa.
Terveydenhoitaja osaa ehkäistä ja ylläpitää yksilöiden, perheiden, työ- ja muiden yhteisöjen, väestön ja ympäristön terveyttä sekä osaa ehkäistä sairauksia. Hän osaa vahvistaa asiakkaiden voimavaroja, itsehoitoa ja kykyä elää 5 terveellisesti. Terveydenhoitaja tekee työtään neuvoloissa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työterveyshuollossa, avosairaanhoidon vastaanotoilla ja ikääntyneiden palveluissa sekä erilaisissa yhteisöissä, järjestöissä, koulutus- ja projektitehtävissä ja itsenäisenä yrittäjänä. Työ edellyttää kykyä ja rohkeutta puuttua varhain asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa. Terveydenhoitajan asiantuntijuudessa korostuu kriittinen ajattelu, itsenäinen päätöksenteko ja vastuullisuus.
Taulukossa 1. esitetään tämän kehittämistyön tuloksena määritetyt terveydenhoitajan ammatilliset osaamisalueet. Liitteessä 1. kuvataan näiden osaamisalueiden osaamistavoitteet ja keskeiset sisällöt.
1. Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö, 5 op
1.1 Promotiivinen ja preventiivinen terveydenhoitajatyö
1.2 Voimavaroja tukeva terveydenhoitajatyö
1.3 Etsivä terveydenhoitajatyö
1.4 Kulttuurinen terveydenhoitajatyö
1.5 Toimintamallit ja työmenetelmät terveydenhoitajatyössä
2. Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö, 40 op
2.1 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
2.2 Lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö
2.3 Työikäisen ja hänen yhteisönsä terveydenhoitajatyö
2.4 Ikääntyneen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö
3. Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen, 5 op
3.1 Ympäristöterveyden edistäminen
3.2 Tartuntatautien ehkäisy, hoito ja rokottaminen
4. Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö, 5 op
4.1 Yhteiskunnalliseen päätöksentekoon vaikuttaminen
4.2 Terveyspalvelujen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
5. Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen, 5 op
5.1 Terveydenhoitajan ammattieettinen toiminta
5.2 Terveydenhoitajatyön johtaminen
5.3 Tulevaisuussuuntautunut terveydenhoitajatyö
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Osaamistavoitteet: Valmistuva terveydenhoitaja osaa
Keskeiset sisällöt
Kiitän lämpimästi terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kuvauksen kehittämistyöhön osallistuneita ammattikorkeakoulujen terveydenhoitajakoulutusten opettajia ja opiskelijoita, ammattijärjestöjen edustajia, käytännön työssä toimivia terveydenhoitajia ja heidän esimiehiään sekä terveydenhoitajatyön eri asiantuntijoita.
Helsingissä 23.2.2014
Projektipäällikkö Päivi Haarala Metropolia Ammattikorkeakoulu
paivi.haarala [at] metropolia.fi (paivi[dot]haarala[at]metropolia[dot]fi)