Ilmoitus tietosuoja- tai tietoturvapoikkeamasta

Havaitsitko tietosuoja- tai tietoturvapoikkeaman? Lue tästä toimintaohjeet

Jos epäilet, että olet havainnut tietosuoja- ja tietoturvapoikkeamatilanteen, tee välittömästi epäilystäsi ilmoitus Metropolian Helpdeskiin ja/tai tietosuojavastaavalle.

  1. Mene Metropolian Helpdeskin palvelupyyntöjärjestelmään ja valitse sieltä "Tietosuoja- ja tietoturvapoikkeamailmoitus". Tämä ilmoitus ohjautuu myös Metropolian tietosuojavastaavan sähköpostilaatikkoon.
  2. Ilmoituksen saatuaan tietosuojavastaava ottaa asian käsittelyyn ja on sinuun asian luonteesta riippuen ja tarpeen vaatiessa yhteydessä lisätietojen saamiseksi sekä jatkotoimintaohjeiden antamiseksi. Tietosuojavastaavan tehtävä on tehdä tarvittaessa ilmoitus Tietosuojavaltuutetun toimistolle.

Metropolian tietosuojavastaavalle saa soittaa tietosuoja- ja tietoturvapoikkeamatilanteessa matalalla kynnyksellä ja pyytää apua.

Käsittelyprosessin tarkoituksena on vastata EU:n tietosuoja-asetuksen asettamiin vaatimuksiin poikkeamatilanteiden hallinnassa.

Lisätietoja

Metropolian tietosuojavastaava
Sanna Saarnia
tietosuojavastaava [at] metropolia.fi (tietosuojavastaava[at]metropolia[dot]fi)

Poikkeaman käsittelyprosessi

Poikkeaman käsittelyprosessi voidaan jakaa seuraaviin tehtäviin:

  • havaitseminen: mitä tehdään, kun ollaan saatu ensi ilmoitus tai tehty ensi havainto mahdollisesta poikkeamasta (ks. virallinen ohje Metropolian intranetin tietosuojasivuilta/käsittelyprosessi, kohta 3.1)
  • poikkeaman rajoittaminen: tehdään toimenpiteet, joilla estetään lisävahinkojen tapahtuminen (ks. virallinen ohje Metropolian intranetin tietosuojasivuilta/käsittelyprosessi, kohta 3.2)
  • poikkeaman laajuuden arviointi: tunnistetaan, mitä tietoa on vuotanut ja millainen on vuodon laajuus (ks. virallinen ohje Metropolian intranetin tietosuojasivuilta/käsittelyprosessi, kohta 3.3)
  • tilanteen korjaustoimenpiteet: tehdään muut toimenpiteet, joilla estetään vastaavan tapahtuman toistuminen, esimerkiksi korjataan mahdolliset tietojärjestelmävirheet (ks. virallinen ohje Metropolian intranetin tietosuojasivuilta/käsittelyprosessi, kohta 3.4)

Tietosuoja- ja tietoturvapoikkeaman käsittelyprosessi Metropoliassa kokonaisuudessaan löytyy intranetin tietosuojasivuilta (intranetiin pääsy edellyttää Metropolian käyttäjätunnuksia).