YAMK-medianomiksi valmistunut Senni Loikala: Digitaalisten mediapalveluiden koulutuksesta uusia näkökulmia digimarkkinoinnin työhön
Metropoliasta YAMK-medianomiksi vuonna 2021 valmistuneen Senni Loikalan mielenkiinnon kohteita on aina leimannut luovuus. Ensimmäisen AMK-tutkintonsa hän suoritti elokuvan ja television koulutusohjelmasta käsikirjoittamiseen suuntautuen, ja kulttuuripohjaisella teemalla hän halusi jatkaa myös ylempään korkeakoulututkintoon.
”Media-alan koulutus on kieltämättä mahdollistanut mielenkiintoisen työuran. Päädyin jo opiskeluaikoina verkkotoimittajaksi suureen mediataloon, jossa työskentelin vuosien ajan. Hektinen uutistyö toimittajana opetti paljon, mutta aika teki tehtävänsä ja kiinnostuin uuden suunnan hakemisesta”, Senni muistelee.
Senni haki digitaalisten mediapalveluiden ylempään AMK-tutkintoon yhteishaun kautta. Ennakkotehtävä ja haastattelu sujuivat niin hyvin, että Senni pääsi aloittamaan opinnot ensimmäisellä yrittämällä syksyllä 2019. Metropolian jatko-opintomahdollisuudet eivät olleet Sennille entuudestaan tuttuja, mutta huikean mielenkiintoiselta vaikuttava koulutuskuvaus rohkaisi hakemaan Suomen suurimpaan ammattikorkeakouluun. Nyt aiempi osaaminen saisi lisää lihaa luiden ympärille, ja tutuksi tulleen verkkojournalismin lisäksi olisi mahdollisuus päästä kehittämään käyttäjäkeskeisiä digitaalisia konsepteja.
”Kun hain opiskelemaan, oli tavoitteenani viedä uraa enemmän digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin suuntaan ja nähdä uusia työtapoja- ja kulttuureja. Sainkin lopulta paljon enemmän ja täydensin samalla aiempaa asiantuntemustani. Lisäksi hienoa oli se, että opinnäytetyön aiheen sai valita vapaasti – minä keskityin itselleni tärkeään sisältömarkkinointiin, jonka parissa halusin kasvattaa osaamistani. Opinnäytetyö oli iso kokonaisuus, mutta aidosti ja mielekkäästi opettavainen projekti”, kertoo Senni tyytyväisenä.
Arabian inspiroiva kampus vetää puoleensa
Digitaalisten mediapalveluiden koulutus järjestetään Arabian kulttuurikampuksella Helsingissä. Senni kuvailee opiskeluympäristöä itselleen mieluisaksi ja aidosti innoittavaksi. Opintojen alkuvaiheessa hän kävi kampuksella vähintään viikoittain, mutta halutessaan opintoja saattoi tehdä pitkälti myös etänä.
”Arabian inspiroivalle kampukselle oli vaan niin ihana tulla ja nähdä ympärillä motivoituneita opiskelijoita! Myös kampuksen yhteiset tilat ovat huippuhyvät, esimerkiksi kirjastossa vietin paljon aikaa ja sieltä löytyi kaikki opinnoissa tarvittava aineisto”, kertoo Senni.
YAMK-ohjelmat on suunnattu työkokemusta jo kerryttäneille. Myös Senni kertoo oman koulutusohjelman sopivan mainiosti kokopäiväisesti työssä käyville, sillä opetusta toteutetaan pääsääntöisesti iltaisin ja verkossa – opiskelukavereina oli myös pienten lasten hoitovapaalla olevia vanhempia. Senni itse kertoi käyttäneensä opintoihin keskimäärin 8–10 tuntia viikossa.
Senni pitää koulutusohjelman opettajia ja lehtoreita huippuammattilaisina, joilla on vankka osaaminen ja oppimisen ilon sytyttävä pedagoginen ammattitaito. Opiskelu ei jäänyt vain opettajan yksinpuheluksi, vaan myös opiskelijat osallistuivat oppimiseen tasavertaisina ja aktiivisina toimijoina. Innostava ja kannustava ote jäi Sennin mieleen monilta opintojaksoilta.
”Tykkäsin myös siitä, että opinnoissa teoria ja käytäntö kulkivat aina käsi kädessä. Esimerkiksi digitaalisten palveluiden kurssilla oppi asioita todella nopeasti, kun ensin konseptoitiin ryhmässä uutta sovellusta ja päästiin samantien suunnittelemaan ja kehittämään toteutusta ihan käytännössä”, sanoo Senni ilahtuneena.
YAMK-tutkinnosta tukea urapolulle ja esimiestaidot haltuun
Itsenäisen opiskelun lisäksi opintoihin kuuluu paljon myös ryhmätöitä, joiden etuna ovat hedelmälliset keskustelut ja ajatustenvaihto vertaisoppijoiden kesken. Kurssikavereistaan Senni kertoo, että he olivat hyvin eri ikäisiä ja työskentelivät monenlaisissa organisaatioissa. Monia kuitenkin yhdisti tausta viestinnän, markkinoinnin tai journalismin parissa. Senni näkee, että digitaalisten mediapalveluiden koulutusohjelma on oiva polku niille, jotka haluavat edistää omaa uraansa ja oppia lisää käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta sekä digitaalisten palveluiden luomisesta ja kehittämisestä.
”Ensimmäiseksi suosittelisin koulutusta uralleen uutta suuntaa etsiville. Ilman muuta opinnoista on hyötyä myös heille, jotka pyrkivät kohti alan esihenkilötehtäviä tai haluavat muuten vaan oppia lisää esimiestaidoista ja niiden merkityksestä ”, muistuttaa Senni.
Opinnäytetyöprojektin sivutuotteena syntyi lastenkirja
Senni kertoo saaneensa digitaalisten mediapalveluiden koulutuksesta paitsi hyvät valmiudet digitaalisen viestintään ja markkinointiin, myös uusia ammatillisia verkostoja ja inspiraatiota elämään. Uusia ajatuksia kertyi niin paljon, että perhe- ja vanhemmuusaiheista kiinnostunut Senni alkoi kirjoittaa lastenkirjaa samanaikaisesti opinnäytetyön kanssa.
”Sain kesken opinnäytetyöni tekemisen idean alle kouluikäisille lapsille suunnatusta Viidakkokirjaston tietokone -lastenkirjasta. Opinnäytetyöohjaajani tsemppasi edistämään opinnäytettäni aikataulun mukaisesti, vaikka kirjoitin samaan aikaan innoissani lastenkirjan käsikirjoitusta. Opinnäytteen tekeminen ei onneksi viivästynyt kirjaprojektini vuoksi”, muistelee Senni.
Vahvana sisällöntekijänä Senni on erikoistunut lapsiperheitä ja vanhemmuutta käsitteleviin aiheisiin. Hän on juuri palaamassa vanhempainvapaalta päivätyöhönsä Wonderukselle ja tekemään sisältöjä Mutsimediaan. Hän odottaa innolla mielenkiintoisia työprojekteja, joissa päästä hyödyntämään uutta osaamista. Jatkossa sisältöliiketoiminnan kehittäminen ja kasvattaminen yhdessä kollegoiden kanssa tulevat lohkaisemaan Sennin työpäivistä aiempaa suuremman osan. Senni nauraa, että ihan heti hän ei aio sännätä lisäopintojen pariin.
”Nyt on ajatuksena keskittyä puhtaasti työelämään. Haluan, että kalenteriini jää tilaa myös luovuudelle ja mahdollisille sivuprojekteille. Minua kiinnostaisi tehdä lisää lastenkirjoja ja ehkäpä kokeilla lyhytelokuvien kirjoittamista”, tuumii Senni mietteliäänä.
Digitaalisia mediapalveluita opiskellaan Metropolian kulttuurikampuksella Arabiassa
Digitaalisten mediapalvelujen tutkinto-ohjelma on tarkoitettu heille, jotka haluavat syventää digitaalisen median osaamistaan. Koulutus antaa kattavat valmiudet toimia kehittämis- ja esimiestehtävissä digitaalisen viestinnän alalla. Tutkinto antaa myös pätevyyden virkoihin, joiden kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto.
Tutustu digitaaliset mediapalvelut (YAMK) -tutkinto-ohjelmaan