Vestonomiksi (ylempi AMK) valmistunut Emma Granqvist: Uusi urapolku avautui tutkinnon myötä
Vestonomi (ylempi AMK) -tutkinnon sisältö ja kestävän kehityksen painopiste sai Emma Granqvistin hakemaan kyseisiin opintoihin. Emmalla oli entuudestaan AMK-tutkinto vaatesuunnittelusta, mutta laajempi käsitys vaatetusalan arvoketjusta ja sen prosesseista puuttui.
– Tavoitteenani oli saada kokonaisvaltainen ymmärrys tekstiili- ja vaatetusalan nykyhetkestä ja muutostarpeista sekä saada pätevyyttä uudenlaisiin työtehtäviin. Hakuvaiheessa työskentelin myynnin ja sosiaalisen median sisällöntuotannon parissa, Emma kertoo.
Opinnot antoivat Emmalle laajaa ja ajankohtaista tietoa tekstiili- ja vaateteollisuudesta, erityisesti kiertotalouden ja vastuullisuuden näkökulmista.
– Pätevät opettajat, vierailu tekstiilien kierrätyslaitoksessa sekä luennoitsijat työelämästä edistivät monipuolista ja konkreettista näkökulmaa koulutuksessa käsiteltäviin aiheisiin. Opetuksen lisäksi opin paljon myös muilta opiskelijoilta, joilla kaikilla on ammatillinen tausta tekstiili- ja vaatetusalalta. Ryhmässä jaettiin toisille omia kokemuksia ja työelämästä saatua tietoa, Emma kiittelee.
Vapaasti valittavien opintojen kautta Emma pääsi myös syventymään hänelle kiinnostaviin aiheisiin, kuten 3D-vaatteisiin ja immersiivisiin teknologiaratkaisuihin vaatetusalalla. Näistä muodostui myös aihe opinnäytetyölle, jonka Emma teki LUME-hankkeeseen.
Aika tutkinnon suorittamisen jälkeen on ollut Emmalle tapahtumarikas ja jännittävä. Opinnäytetyö avasi uusia ovia hanketyöskentelyn pariin sekä mahdollisti täysin uuden urapolun teknologia-alalle!
– Tutkinnolla on ollut merkittävä vaikutus työelämääni. Uuden osaamisen myötä olen kasvanut itsevarmemmaksi asiantuntijaksi, mikä on vienyt minut eteenpäin urallani. Opinnäytetyön teon myötä olen saanut mahdollisuuden jatkaa hanke-työskentelyä sekä päässyt uuteen työympäristöön liittyen immersiivisiin ja interaktiivisiin teknologiaratkaisuihin, Emma kertoo.
Työn ja opintojen rinnakkainen suorittaminen ei vaatinut Emmalta sen suurempia erikoisjärjestelyjä. Säännölliset lähiopetuspäivät perjantaisin sekä tehtävien itsenäinen toteutustapa helpottivat työn ja opintojen yhdistämistä. Kurssitehtävät ja erityisesti opinnäytetyö vaativat kuitenkin aikaa ja sitkeyttä.
Emman vinkit uudelle vestonomi (YAMK) -opiskelijalle:
– Suuri oivallus itselläni opintojen aikana oli verkostoitumisen tärkeys niin koulutuksen piirissä kuin sen ulkopuolella. Kävin aktiivisesti erilaisissa tapahtumissa, joissa pääsin keskustelemaan alan ihmisten kanssa. Tätä kautta tuli hyviä oivalluksia liittyen opinnäytetyöhön sekä yhteistyökumppaneita työelämään.