Rebekka Holi: Musiikin tekemisen ja tuottamisen opinnoissa elän unelmaani, jossa pääsen kokeilemaan erityyppisiä biisejä ja tekemään musiikkia
Vuonna 2015 ylioppilaaksi valmistunutta Rebekka Holia on jo pienestä pitäen inspiroinut esiintyminen. 6-vuotiaana pianotunneille laitettu Rebekka kertoo musiikin olleen käytännössä aina osa häntä. Opinnot Metropolian muusikon AMK-tutkinto-ohjelmassa ovat luontevaa jatkumoa Rebekan opinnoille.
”Musiikki on pitkälti sanellut elämäni suunnan ja ollut mukana jo varhaislapsuudesta saakka. Peruskouluaikoina soitin klassista pianoa ja olin koulun kuorossa. Hakeuduin yläasteelle musiikkiluokalle ja aloin tehdä omia biisejä. Lukion kävin myös musiikkilinjalla Sibelius-lukiossa”, Rebekka kertaa.
Näyttelemistä, vai sittenkin musiikkia?
Lukiolaisena Rebekka aloitti teatteriharrastuksen. Harrastus imaisi hänet mukaansa, ja ylioppilaaksi valmistuttuaan haki opiskelemaan näyttelijän työtä Laajasalon opistoon. Sen lisäksi hän oli aktiivisesti mukana Ilves-teatterin harrastajaryhmässä. Käytännössä teatteria tuli tehtyä aamuyhdeksästä iltakymmeneen. Näyttelijäopintoja hän olisi mieluusti jatkanut, mutta näyttelijän korkeakouluopintoihin hän ei päässyt lukuisista hakukerroistaan huolimatta. Muutamien välivuosien jälkeen Rebekka haki ja pääsi opiskelemaan Pop & Jazz -konservatorion laulunkirjoittajan ammattitutkintoon. Lauluja hän oli kuitenkin tehnyt jo kauan. Pop & Jazz -opintojen aikana kehittyivät myös musiikin teorian taidot. Koulu tuntui Rebekasta hyvältä paikalta inspiroitua ja kehittyä taiteilijana, joten hän halusi vielä jatkaa musiikin opintoja. Onnekseen hän löysi Metropolian musiikin tekemisen ja tuottamisen koulutusohjelman. Siirtymä Metropolia Ammattikorkeakouluun oli kirjaimellisesti lyhyt, sijaitsevathan molemmat oppilaitokset saman katon alla Arabian kampuksella.
Rebekkalla oli ajatuksenaan kehittää omaa biisintekemistä, ja näitä taitoja opettavia korkeakouluja on Suomessa vain muutama. Helsingistä kotoisin olevalle Rebekalle Metropolia oli helppo valinta. Metropoliaan pääseminen ei kuitenkaan ollut Rebekasta läpihuutojuttu, sillä ennakkotehtävät ja pääsykokeet olivat vaativat. Koulun ovet aukesivat vasta toisella hakukerralla.
”Opiskelen nyt Metropoliassa kolmatta vuotta ja olen ollut todella tyytyväinen kouluun. Nautin siitä, että täällä pääsee tekemään ihan käytännössä musiikkia ja kokeilemaan erityyppisiä biisejä. Olen saanut vahvuutta omien kappaleiden tekemiseen, ja tunneillakin on syntynyt julkaisuun asti meneviä biisejä”, Rebekka kertoo innostuneena.
Ammattimaista musiikin tekemistä jo opiskeluaikoina
Metropolian musiikin tekemisen ja tuottamisen koulutusohjelmassa aloittaa vuosittain kymmenkunta opiskelijaa. Rebekka kertoo, että suurimmalla osalla opiskelukavereista on taustalla alan aiempia opintoja esimerkiksi konservatoriossa, tai jopa ammattimaista musiikkiuraa. Suurin osa myös työskentelee tai työllistyy musiikin pariin jo opiskeluvuosinaan. Rebekan tapaan osa koulukavereista on esiintyviä tai levyttäviä artisteja. Kokemuksia on inspiroivaa ja hyödyllistä jakaa.
”Meillä on aivan ihana luokka ja porukka! Biisien kirjoittaminen on intiimiä ja arkaa tekemistä, joka on mielekkäintä silloin kun ympärillä on turvallisen tuntuinen ryhmä ja tila. Mielestäni meillä on kannustava ja rohkaiseva ryhmä, enkä ole aistinut kilpailun tuntua”, kiittelee Rebekka.
Rebekka kokee samat intohimot jakavan yhteisön sekä koulun tarjoamien rutiinien lisänneen elämänlaatuaan. Mukavien koulukaverien lisäksi Rebekka on tyytyväinen koulutusohjelman vastuuopettajiin Julius Mauraseen ja Jere Laukkaseen. Hän arvioi molemmat mainioksi ja kivoiksi opettajiksi, jotka ovat hauskalla tavalla erilaisia.
”Molemmissa opettajissa yhdistyy vaativuus ja joustavuus, eivätkä he aliarvioi meitä opiskelijoita. He ovat selvillä alasta ja työllistymisestä ja kannustavat esimerkiksi tarttumaan työtarjouksiin. Joustoa koulutehtävien toteuttamiseen on tarvittaessa saanut.”
Käytännönläheistä opiskelua ja kontakteja
Musiikin tekemisen ja tuottamisen opiskelijat vahvistavat taitojaan säveltämisessä, sanoittamisessa, sovittamisessa ja musiikin tuottamisessa. Lisäksi he pääsevät harjoittelemaan musiikin tekemistä niin perinteisillä instrumenteilla kuin tietokoneellakin. Huipputasoiset studio- ja tuotantoympäristöt ja laitteistot ovat käytössä äänittäessä ja miksatessa musiikkia.
Rebekka kuvailee opetukseen kuuluvan paljon lähiopetusta, etenkin kahden ensimmäisen vuoden aikana. Luentojen pohjalta annetaan myös läksyjä, joita Rebekalla on ollut tapana työstää viikonloppuisin. Hän pitää opintoja motivoivina, koska opinnoissa käsiteltävät aiheet ja ilmiöt ovat lähellä hänen intohimojaan.
Pääaineen opintoja opiskellaan kiinteässä ryhmässä, mikä mahdollistaa syvän ja monipuolisen oppimisen. Jonkin verran tehdään myös ryhmätöitä. Rebekka ei koe olevansa luontainen verkostoituja, mutta koulusta hän on laajentanut verkostojaan kuin huomaamattaan. Tämän hetken levy-yhtiökin on löytynyt kurssikaverin kautta.
”Opetus on ollut mielekästä ja meillä on ollut vaihtelevia oppimisratkaisuja aina biisileiristä lähtien. Opettajat ovat olleet tosi ammattitaitoisia, ja meillä on ollut myös vierailevia luennoitsijoita. Metropolian opinnot olen kokenut hyödyllisiksi, ja kouluympäristö on myös auttanut löytämään enemmän työkaluja luomiseen ja pitämään yllä kykyä luoda uutta”, Rebekka kertoo.
Opintojen aikana opiskelijat esittävät biisejään muulle opiskelijaryhmälle. Rebekka arvostaa keskustelevaa ja joskus filosofistakin aiheiden käsittelyä. Kun kaikki tuntevat toisensa ja osaavat asettua musiikintekijän viitekehykseen, on palautteen antamisen ja saamisen suhteen ollaan turvallisilla vesillä
Tutkintoon kuuluu myös työharjoittelu, joka on mahdollista opinnollistaa työkokemukseen perustuen. Tämä oli myös musiikkia ammattimaisesti tekevän ja keikkailevan Rebekan valinta. Opinnäytetyönsä aihetta hän ei ole vielä juurikaan pohtinut.
Innostus uudistukseen ja leikkisyyteen auttaa opinnoissa
Rebekka suosittelee Metropolian musiikin tekemisen ja tuottamisen koulutusta ihmisille, joilla on ahkeruutta tehdä paljon tehtäviä ja kiinnostusta aihetta kohtaan. Hän kokee, että koulutusohjelmaan ei noin vaan pääse, vaan taustalla on oltava jo paljon aiempaa osaamista ja harrastuneisuutta. ”Koska kyse on luovasta alasta, niin se auttaa myös paljon, jos opiskelijalta löytyy halu luoda uutta, kokeilla ja leikkiä”, Rebekka sanoo.
Rebekka on tyytyväinen koulutukseensa ja elää unelmaansa jo nyt. Hän kertoo tekevänsä musiikkia melko ammattimaisesti: hän tekee jatkuvasti biisejä ja keikkoja, ja työstää parhaillaan seuraavaa albumiaan.
”Artistipolku tulee valmistumiseni jälkeen jatkumaan. Koulun aikana olen tehnyt sooloprojektien ja säveltämisen lisäksi myös monenlaista muuta, kuten äänisuunnittelua, näyttelemistä ja äänispiikkausta. Uskon, että tulevaisuudessa löydän oman alani töitä, ja kenties uusiakin kiinnostuksen kohteita”, Rebekka tuumailee toiveikkaana.
Musiikin tutkinto-ohjelma Metropoliassa
Metropolian musiikin tutkinto-ohjelmassa koulutetaan sekä klassisen musiikin että rytmimusiikin laaja-alaisia ammattilaisia, jotka toimivat mm. muusikkoina, musiikkipedagogeina, musiikin tekijöinä ja musiikkialan asiantuntijoina.
Muusikon koulutuksesta valmistunut hallitsee laajasti rytmimusiikin eri tyylilajeja ja niiden edellyttämää ilmaisua. Pääaineesta riippuen osaamisen ytimessä ovat joko pitkälle viedyt instrumentti- ja yhtyetaidot tai musiikin luominen, tuottaminen ja teknologia. Muusikon koulutuksiin valitaan popjazz-taustaisia opiskelijoita.