Opintopolkuja ja työhyvinvointia — Musiikin YAMK-kehittämistyö toi konkreettista hyötyä musiikkikoulun toimintaan
Ella Rosenlund valmistui Metropoliasta Musiikkipedagogi YAMK-tutkinnosta keväällä 2024. Ajatus opiskelusta oli syntynyt, kun Kallion Musiikkikoulun opetustyön mukanaan tuomat uudenlaiset työtehtävät olivat saaneet hänet pohtimaan jatkokoulutusmahdollisuuksia.
— Työskentelin Kallion Musiikkikoulussa opettajana mutta olin siirtynyt tekemään muitakin työtehtäviä. Toimin koordinaattorina erilaisille hankkeille ja kiinnostuin sitä myöten hallinnollisista työnkuvista. Ajattelin YAMK-koulutusohjelman tarjoavan minulle uudenlaisia näköaloja työelämässä, tuoreita ajatuksia ja kivoja uusia tuttavuuksia, Rosenlund kertoo.
Hän oli aiemmin opiskellut musiikkipedagogiksi (AMK) Metropoliassa ja valmistunut vuonna 2013 pääaineenaan varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö.
Opinnäytetyöstä suoraa hyötyä työelämään
Rosenlundin opinnäytetyö Kenelle musiikin harrastaminen kuuluu? Matalan kynnyksen opintopolkua kehittämässä liittyi Kallion Musiikkikoulun kehittämiseen.
— Taiteen perusopetuksen kehittämishankkeena toimineen Rytmihyrrän integroiminen osaksi musiikkikoulun perustoimintaa oli antoisa yhteiskehittämisen prosessi, jossa tutkin mistä saavutettavuus muodostuu ja miten opettajia voidaan tukea muuttuvalla työkentällä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät Kallion Musiikkikoulun matalan kynnyksen opintopolku sekä Rytmihyrrä-toiminnan yhteiset arvot ja periaatteelliset lähtökohdat. Lisäksi Rosenlund kirjoitti ryhmäkeskustelujen pohjalta Kallion Bändikoululle opetussuunnitelman.
— Opinnäytetyössäni suuren roolin saivat lopulta opettajien työssä kokemat haasteet ja työhyvinvoinnin tukeminen. Abstraktimmastakin aiheesta voi siis lähteä kehittämään projektia. Sanoisin, että aiheeseen ja tai ilmiöön, mikä millään tavalla puhututtaa tai kiinnostaa työelämässä, kannattaa tarttua. Aihe muuttuu kyllä ohjaajien opastuksessa konkreettiseksi työelämälähtöiseksi kehittämisprojektiksi.
Työtä ja opintoja YAMK-yhteisön kannustavassa ilmapiirissä
Opiskelu ja työpaikalla tapahtunut konkreettinen kehitystyö tukivat ja valottivat hyvin toisiaan, mikä teki opiskelusta mielekästä.
— Pidin siitä, miten tiiviisti opinnot liittyivät työelämään. Ne tarjosivat uudenlaisen yhteisön, jonka kanssa käsitellä työelämän kysymyksiä. Erityisesti mieleeni olivat opintojaksot Työhyvinvoinnin rakentaminen ja Kehittämistyön johtaminen. Viimeistään näiden opintojen aikana ryhmäydyimme YAMK-porukan kanssa kunnolla. Kuuntelimme ja tuimme toinen toisiamme kehittämishankkeidemme parissa. Kurssin case-esimerkeissä jokainen pääsi vuorollaan ääneen ja käsittelimme monipuolisesti työelämän haastavia, mieltä askarruttavia ja kuormittavia tilanteita.
Rosenlundin mukaan opettajat olivat alusta asti innostuneita opiskelijoiden kehittämishankkeista ja tavoitteista. Kannustava ilmapiiri oli hänelle tärkeää, sillä työelämän keskellä opintojen edistäminen oli ajoittain hidasta.
— Koin, että opettajat osasivat ottaa jokaisen henkilökohtaisen elämäntilanteen huomioon opintojen kokonaisuudessa. Tuntui siltä, että opiskelijoiden ammattiosaamista arvostettiin ja kaikki kohdattiin tasa-arvoisesti. Lisäksi opiskeluporukan lähipäivät ja työelämän teemojen pohtiminen yhdessä tarjosivat kaivattua etäisyyttä kiireiseen arkeen ja ihanaa yhteisöllisyyttä.
— Tällä hetkellä toimin rehtorina Kallion Musiikkikoulussa osana kolmen henkilön rehtoritiimiä. Lisäksi teen muusikon töitä ja edelleen opetan yhtenä päivänä viikossa. Metropolian koulutusohjelma antoi minulle kilpailukykyisen tutkinnon työelämään. Opiskelun työelämälähtöisyys ja Metropolian ihana henkilökunta tarjosivat kaiken kaikkiaan hyvän opiskelukokemuksen, josta olen kiitollinen.