Musiikkipedagogin ylemmät AMK-opinnot antoivat mahdollisuuksia kehittyä pedagogina ja taiteilijana

Julkaistu

IIna Kotola kehomusiikkikouluttajan työssään.

Kehomusiikkikouluttaja Iina Kotola valmistui musiikkipedagogi (ylempi AMK) -tutkintoon vuonna 2020.

– Olen ollut pitkään kiinnostunut kehomusiikista ja käytinkin siihen paljon aikaani, mutta pian oivalsin, etten ole kerännyt tietoa järjestelmällisesti enkä syventynyt aiheeseen tarpeeksi, kertoo Iina Kotola, Pop & Jazz Konservatorion bändi- , soitinvalmennus- ja pianon- soitonopettaja, muusikko ja lastenmusiikin säveltäjä.

Kotola hakeutui nimenomaan Metropolian YAMK-tutkintoon koska tiesi, että siellä saa keskittyä juuri haluamaansa aiheeseen. Hänellä oli suuri motivaatio päästä aiheessaan pintaa syvemmälle.

Kotola kertoo opintojen olleen todella hyvä kokemus. Hän oli saanut aikaisemmin tutkinnossa opiskelleilta ystäviltään vinkin, että kannattaa pohtia etukäteen mitä tarvitsee ja esittää sitten toiveet opintojen suunnittelussa. Samoin hän pohjusti etukäteen omaa kehittämisprojektiaan etsimällä olemassa olevaa tietoa ja tietolähteitä.

Tutkinto vastasi Kotolan odotuksiin.

– Sain valtavasti mahdollisuuksia kehittää itseäni pedagogina ja taiteilijana. Sain myös sellaisia resursseja kotimaisia ja kansainvälisiä asiantuntijoita varten, joihin minulla ei muuten olisi ollut mitään mahdollisuuksia, Kotola kertoo.

Kehomusiikin asiantuntijat ovat eri puolilla maailmaa, ja heiltä ohjauksen saaminen oli Kotolan mukaan todella merkityksellistä.

Iina Kotolan täytyi kehomusiikkia ja sen opettamista käsittelevässä opinnäytetyössään ensi töikseen määritellä kehomusiikki ja sen ulottuvuudet. Sen jälkeen hän suunnitteli ja testautti pedagogisia kokonaisuuksia aiheesta eri alojen opettajilla ja kouluttajilla. Kotola saikin opinnäytetyön arvioinnissa erityistä kiitosta huolellisesta ja uraauurtavasta kehomusiikin määrittelystään.

Työn tekeminen syvensi Kotolan ymmärrystä aiheesta ja vahvisti asiantuntijuutta.

– Kehittämistyön jälkeen minulla on hyvät työkalut hankkia tietoa myös tulevaisuudessa. Osaan nyt ilmaista itseäni selkeämmin, Kotola sanoo.

Hän kuvailee myös osaavansa ottaa huomioon eri näkökulmia entistä laajemmin.

– Uskon itseeni pedagogina. Nyt uskallan sanoa olevani kehomusiikin asiantuntija, Kotola kertoo.

Iina Kotola teki kehittämistyönsä päivätyön ohessa.

– En ehkä osannut arvioida kuinka paljon aikaa opinnot vievät, mutta koska aiheeni oli niin kiinni omassa työelämässäni, jaksoin tehdä töitä pitkiä päiviä, Iina Kotola kertoo.

Hän myös korostaa ohjauksen merkitystä.

– Ilman ohjaajan antamia raameja työstä ei olisi tullut yhtään mitään, Kotola muistelee.

Kuvat: Lasse Parkkila

Lisätietoja

Musiikin ylemmän AMK-tutkinnon opiskelu