Musiikin ylemmän AMK-tutkinnon johtamisopinnot vastasivat tarpeeseen
Pohjois-Kymen Musiikkiopiston apulaisrehtori Eeva Kaisa Malin opiskeli musiikkipedagogi (ylempi AMK) -tutkinnon ja valmistui vuonna 2019.
Eeva Kaisa Malin päätyi musiikkialan hallintotehtäviin sattuman kautta - kuten niin moni muukin alan toimija. Työnkuva oli kuitenkin kiinnostanut musiikkiopistossa opettajana työskentelevää Eeva Kaisaa jo pitkään, ja Malin kertookin ilmaisseensa esimiehelleen kiinnostuksensa hallinnon työtehtäviin.
Työt osa-aikaisena apulaisrehtorina aukesivat yllättäen nopeasti, ja Eeva Kaisa huomasi viihtyvänsä uusissa tehtävissä mainiosti. Opetuksen suunnittelu ja käytännön järjestelyt opistossa yhdessä opettajakunnan kanssa miellyttivät niin paljon, että seuraavana syksynä hän aloitti kokopäiväisesti vs. apulaisrehtorina.
Ensimmäinen täydennyskoulutustarve Eeva Kaisalle oli opetushallinnon tutkinto, ja siihen jatkoksi hän päätti hankkia YAMK-tutkinnon Metropoliassa.
– Hakeutuessani opintoihin olin todella valmis opiskelemaan, olinhan ollut jo monta vuotta antajan roolissa koulutuksissa. Muistan ensimmäisellä luennolla ajatelleeni että antakaa tulla, otan tästä opiskelijan profiilista kaiken irti! Eeva Kaisa muistelee.
Yhtenä huippuhetkistä hän muistaa johtamiskoulutuksen, joka osui yhteen juuri Eeva Kaisan tarpeiden kanssa.
– Toki muistakin aiheista sai paljon irti, ja luennot kehitystyön tekemisestä ja tutkimuksesta olivat tarpeen, olihan edellisistä opinnoista jo aikaa, Eeva Kaisa sanoo.
Hän mainitsee opiskelumuodon parhaana puolena yhdessä tekemisen.
– Toisiin opiskelijoihin tutustuminen oli suuri voimavara, Eeva Kaisa kertoo.
Eeva Kaisa Malinin kehittämistyön aihe oli kannustava johtaminen musiikkioppilaitoksissa.
– Valitsin kannustavan johtamisen näkökulmiksi valmentavan johtamisen, palvelevan johtamisen ja jaetun johtajuuden, Eeva Kaisa kertoo.
Työn tekeminen toimi hänelle tarpeellisena alkusysäyksenä pureutua tarkemmin johtamiskirjallisuuteen.
– Sain todella paljon uusia vinkkejä ja suorastaan ahmin lisää kirjallisuutta, Eeva Kaisa muistelee.
Opintoaika antoi syyn ja tarkoituksen tarttua kirjoihin, jotka arjen keskellä olisivat jääneet lukematta, ja samalla eri näkökulmat johtamiseen avasivat pysyvän mielenkiinnon johtamisen kehittämistä kohtaan.
– Portti itsensä kehittämiseen ja jatkuvaan oppimiseen aukesi YAMK-opinnoissa suorastaan ryminällä, Eeva Kaisa kertoo.