Metropolian visuaalisen viestinnän muotoilun alumnille Johanna Vierimaalle kultaa Young Lions -kilpailussa
Metropoliasta vuonna 2020 visuaalisen viestinnän muotoilun ohjelmasta valmistunut alumni Johanna Vierimaa on voittanut markkinoinnin ja viestinnän nuorille ammattilaisille suunnatun Young Lions -kilpailun PR-kategoriassa kultaa yhdessä parinsa Katariina Ollarin kanssa. Vuoden 2024 Young Lions Finland -kilpailussa toteutettiin markkinoinnin ja viestinnän töitä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n antamien toimeksiantojen perusteella.
”Voitto PR-kategoriassa oli iso yllätys ja ihan superhieno juttu! Työmme Suicide Room oli varmasti mielipiteitä jakava, ja otimme tietoisen riskin sitä tehdessä. Päätimme lähteä isoilla paukuilla mukaan ja tehdä näyttävän työn. Vasta palkintojen jaossa alkoi heräämään pieni toivon kipinä voitosta, kun kunniamainintaa, pronssia tai hopeaa ei tullut. Kun päätuomari alkoi kuvailemaan voittavaa työtä, olin varma että sieltä se nyt tulee. Onneksemme tuomaristo arvosti riskin ottoa ja rohkeutta, iso kiitos siitä heille”, Junior Art Directorina United Imaginationsilla työskentelevä Vierimaa kertoo.
Voittoisan kampanjan tueksi kaksikko keksi valjastaa mediassa paljon näkyvyyttä vuodesta toiseen saaneen keskustelun huumeidenkäyttöhuoneista. Tästä syntyi idea hyödyntää absurdin karmaisevaa ajatusta niin sanotuista 'itsemurhahuoneista'. Kampanjassa huoneet paljastuvat huijaukseksi ja PR-näkyvyys käännetään keskustelun avaukseksi mielenterveystyön tukemisen tärkeydestä, ja sitä kautta näkyvyys muunnettaisiin lahjoituksiksi. Insightina kampanjassa on se, että mielenterveyongelmat eivät aina näy ulospäin – myös omassa lähipiirissä ja naapurustossa voi olla piilevää pahoinvointia, vaikka ulospäin tilanne näyttäisi toisenlaiselta.
Vierimaa ja Ollari lähtevät edustamaan Suomea kansainväliseen Cannes Young Lions -kilpailuun sekä osallistumaan Ranskassa järjestettävään Cannes Lions International Festival of Creativity -tapahtumaan kesäkuussa 2024.
Vankat opit mainostoimistouralle Metropoliasta
Vierimaa kertoo, että hänen mainostoimistouransa on lähtenyt nopeasti liikkeelle. Metropolia Ammattikorkeakoulusta hän kertoo saaneensa tehokkaasti haltuunsa visuaalisen suunnittelun perustaidot. Erityismaininnan hän antaa myös animaatio-opinnoista, jotka hän on kokenut todella tärkeiksi uransa aikana. Vierimaa on täydentänyt osaamistaan myös yliopiston puolella viestinnän opinnoja suorittaen. Hänen uransa on edennyt nousujohteisesti, ja jo toisena opiskeluvuotenaan hän lähti harjoitteluun TBWA\Helsingille, jossa hän valmistumisensa jälkeen työskenteli kolmen vuoden ajan.
”Pystyin muokkaamaan Metropolian opinnot itselleni sopivaan tahtiin. Tämä mahdollisti sen että kirjoitin opinnäytetyön ja tein viimeiset opinnot työn ohella. Terveiset lähetän Tuomas Aatolalle ja Kai Talonpojalle mukavista ja mielenkiintoisista kursseista ja sparrailusta vuosien varrella”, Vierimaa kiittelee.
Visuaalisen viestinnän muotoilun lehtori Tuomas Aatola lähettää Johannalle järkälemäiset onnittelut. Lahjakkaan tekijän nopeaa etenemistä urallaan on ollut hieno seurata.
“Alumniemme erinomainen työllistyminen ja menestys alan kilpailuissa ovat meille merkki siitä, että olemme vuosien mittaan tehneet järkeviä ratkaisuja opetussuunnitelmamme kehittämisessä. Myös saamamme palaute sekä alumneilta että työnantajilta on ollut rohkaisevaa. Varaa liikaan tyytyväisyyden tunteeseen ei kuitenkaan ole. Koulutuksen on jatkossakin pystyttävä vastaamaan jatkuvassa muutoksessa olevan alan tarpeisiin” sanoo Aatola.
Visuaalisen viestinnän muotoilun osaajaksi Arabian kulttuurikampukselta
Metropolia Ammattikorkeakoulussa voit opiskella Helsingin parhaassa ja ainoassa suomenkielisessä graafisen suunnittelun korkeakoulututkinnossa. Valmistuneiden tutkintonimike on Muotoilija (AMK), visuaalisen viestinnän muotoilu. Opetus järjestetään Metropolian kulttuurikampuksella Helsingin Arabiassa.
Onnistuaksesi visuaalisen viestinnän muotoilijana tarvitset sekä vahvan teknisen osaamispohjan että käsityksen suunnittelutyöstä ja siihen kytkeytyvistä vastuullisuus-, eettisyys- ja yhdenvertaisuuskysymyksistä. Opinnot sisältävät sopivassa suhteessa käytäntöä ja teoriaa, tätä hetkeä ja tulevaa – liikkuvaa grafiikkaa ja muita suuren maailman ihmeitä unohtamatta.
Pääset tekemään työelämäyhteistyötä jo opintojen aikana sekä yksittäisillä opintojaksoilla, työharjoitteluissa sekä opiskelijoiden pyörittämän design-toimisto Valovirran kautta. Metropoliasta valmistuneet tekijät työllistyvät hyvin ja työskentelevät alan johtavissa organisaatioissa Suomen parhaan mainonnan, viestinnän ja graafisen suunnittelun tekijöinä.