Metropolian uusi Motorsport-opiskelijatiimi alkaa rakentaa vihreän teknologian kilpa-autoa

Julkaistu

Metropolia Motorsport -tiimiin valittiin syksyllä uusi kokoonpano. Metropolian opiskelija Antti Räisänen ja Aalto-yliopiston opiskelija Alexia Badescu uskovat, että auton rakentaminen antaa arvokkaita tietoja tulevaan työelämään.

Metropolian opiskelija Antti Räisänen ja Aalto-yliopiston opiskelija Alexia Badescu ovat valmiina vuoden kilpa-autoprojektiin.

Metropolian opiskelija Antti Räisänen ja Aalto-yliopiston opiskelija Alexia Badescu ovat valmiina vuoden kilpa-autoprojektiin.

Vihreän teknologian formula-tyyppistä autoa rakentavaan Metropolia Motorsport -tiimiin valittiin syksyllä 60 uutta jäsentä. Yhteensä tiimissä on noin 80 henkilöä, joista noin 25 on kaikkein aktiivisin joukko.

Jäsenet käärivät hihansa ja alkavat suunnitella ja valmistaa opintojensa ohessa sähköllä toimivan formula-tyyppisen kilpa-auton, jolla se osallistuu kesällä ympäri Eurooppaa pidettäviin Formula Student -kilpailuihin.

Auto suunnitellaan erikseen joka vuosi syyslukukauden aikana ja valmistetaan kevään aikana. Tiimiin liittyjä ei tarvitse esitietoja aihepiiristä, vaan tiimi oppii matkan varrella toisiltaan. Metropolia Motorsport -tiimi on vuonna 2000 perustettu Metropolia Ammattikorkeakoulun projekti, ja se on Suomen ainoa sähköautoluokassa kilpaileva Formula Student -tiimi.

Onnistuakseen tiimi tarvitsee monen eri alan osaajia. Formulatiimin jäsenet opiskelevat muun muassa ajoneuvotekniikkaa, konetekniikkaa, elektroniikkaa ja liiketoimintatiedon hallintaa. Projekti on täysin opiskelijavetoinen ja käsittää kaikki liiketoiminnan osa-alueet: tutkimustyön, suunnittelun, valmistusprosessit, testaamisen, tuotekehityksen, markkinoinnin, johtamisen ja varainhankinnan.

Formula Student -kilpailujen kehittyessä tiimin seuraava suuri askel on kehittää autonominen kilpa-auto.

Tiimin jäsenyys sai Teslan kiinnostumaan Antti Räisäsestä

Metropolian ajoneuvotekniikan opiskelija Antti Räisänen on ollut tiimin jäsen jo yli kolme vuotta. Hän päätti hakea Metropoliaan opiskelemaan nimenomaan siksi, että Motorsport-sähköformulaprojekti kiinnosti häntä.

“Ennen korkeakouluun hakemista tapasin eräillä messuilla Metropolia Motorsportin heidän esittelypisteellään. Kiinnostuin projektista niin paljon, että päätin hakea tiimiin heti kun vain mahdollista. Opiskelijat kertoivat kuinka he suunnittelevat ja valmistavat miltei kaikki auton osat ja järjestelmät itse koulun ja sponsorien rahoituksella. Näin mahdollisuuden ainutlaatuisena ja tapana ottaa kaikki osaaminen irti insinööriopinnoistani", hän kertoo.

Tiimiin hakeminen oli luontainen suunta Räisäselle, joka oli kiinnostunut ajoneuvoista ja tekniikasta. Räisänen oli käynyt ajoneuvomekaanikon, motorsport-mekaanikon ja hävittäjä-apumekaanikon koulutukset ennen tiimiin liittymistä, mutta hän haluaa korostaa, että tiimiin liittymiselle ei ole vaatimuksia aiemmasta kokemuksesta.

“Tärkeimmät ominaisuudet tiimiin liittyvällä ovat motivaatio ja hyvä ryhmähenki.”

Ensimmäisen vuoden Räisänen toimi sähkötiimin jäsenenä, toisena vuonna hän oli sähkötiimin päällikkö ja kolmantena vuonna hän toimi täysin uuden auton pääsähkösuunnittelijana ja valmisti ohessa itse suunnittelemansa korkeajänniteakuston. Nyt Räisänen tekee tiimissä opinnäytetyötään, jossa hän dokumentoi kaiken akustoon liittyvän osaamisensa. Työtä tullaan käyttämään opetusmateriaalina tiimin uusille jäsenille.

Räisäsen mukaan ajoneuvon suunnittelu ja valmistus ovat antaneet hänelle eväät miltei kaikille eri teknologian aloille.

“Lähtökohtani työelämään ovat ylivertaiset verrattuna siihen mitä ne olisivat olleet ilman tiimiä. Tiimissä opitaan perus insinööriosaamisen lisäksi teknistä englannin kieltä, projektin hallinnointia, tiivistä yhteistyötä muiden kanssa ja muita tärkeitä työelämän taitoja. Ajoneuvoalalle työllistyminen on yksi vaihtoehdoistani. Esimerkiksi Tesla, joka sponsoroi akkukennot tiimin uusimpaan autoon, kutsui minut työhaastatteluun Kalifornian työharjoittelupaikkaa varten", Räisänen kertoo.

Hän suosittelee Metropolia Motorsportiin liittymistä jokaiselle opiskelijalle, joka haluaa kehittää itseään.

“Tiimissä olo vie paljon vapaa-aikaa, mutta se maksaa itsensä takaisin moninkertaisena osaamisen ja uusien kontaktien ja ystävien luomisen merkeissä.”

Toisessa korkeakoulussa opiskeleva Alexia Badescu haluaa oppia käytännön taitoja

Aalto-yliopiston Digital Systems & Design -ohjelman ensimmäisen vuoden opiskelija Alexia Badescu aloitti tiimissä uutena jäsenenä tänä syksynä. Badescu kuuli tiimistä omalta tutoriltaan ja kiinnostui siitä, kun näki viime vuoden tiimin rakentaman formula-auton Aalto-yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoille suunnatussa tapahtumassa. Hän halusi hakea tiimiin, koska toivoo saavansa sieltä käytännön kokemusta ajoneuvoalalta.

“Koska tulen akateemisesta taustasta, jossa keskitytään enemmän teoriaan, näin tiimin mahdollisuutena soveltaa omilla kursseillani oppimaani teoriaa suuremmassa projektissa”, Badescu pohtii.

Metropolia näkee Aalto-yliopiston kanssa paljon potentiaalia tekniikan alan yhteistyöhön, ja siksi esimerkiksi Aalto-yliopiston opiskelijat ovat tervetulleita Motorsport-tiimiin.

Badescu kehittää tiimissä muiden joukossa teknologiaa, jossa kääntyessä moottorin tuottamaa voimaa annostellaan enemmän ulkokaarteen puoleiselle renkaalle tai renkaille. Hänen omat opintonsa Aalto-yliopistossa käsittelevät sähköinsinöörialaa, automaatiota, tietojenkäsittelytiedettä, viestintätieteitä ja elektroniikkaa.

Badescu uskoo oppivansa tiimin kokeneemmilta jäseniltä paljon. Hän odottaa myös jo tulevien vuosien jäsenyyttä ja uusissa rooleissa toimimista tiimin sisällä. Tällä hetkellä häntä kiinnostaa ajoneuvoala myös tulevan uran kannalta. Badescu uskoo, että tiimin jäsenyys tarjoaa hänelle tärkeää kokemusta, koska tiimissä työskentely muistuttaa oikean työelämän projekteja.

“Vaikka tulin tiimiin toisesta korkeakoulusta, olen tuntenut oloni tervetulleeksi alusta alkaen. Tuntemattomaan paikkaan meneminen yksin voi olla pelottavaa, mutta kaikki ovat olleet ystävällisiä ja saaneet minut tuntemaan, että olen osa tiimiä. Haluan kiittää tiimiäni, jonka työetiikka on ollut tähän asti inspiroivaa”, Badescu kertoo.

Metropolia Motorsport -tiimi rakentaa formula-autoa.

Metropolia Motorsport -tiimi lähtee kesällä 2024 kisaamaan ympäri Eurooppaa vuoden aikana suunnitellulla ja rakennetulla autolla.

Innovaatiokeskittymät mahdollistavat uusia tapoja oppia

Metropolia Motorsport -tiimi on osa Metropolian Älykkään liikkumisen innovaatiokeskittymää. Metropolian ilmiölähtöiset innovaatiokeskittymät mahdollistavat uuden tavan oppia, tuottaa ratkaisuja ja tehdä poikkialaista yhteistyötä koko yhteiskunnan parhaaksi.

Liikkumisen murrosta vauhdittavat erilaiset ajurit, kuten digitalisaatio, hiilidioksidipäästöjen vähentämispaine ja liikenteen palveluistuminen. Älykäs liikkuminen -innovaatiokeskittymän toiminnassa tutkitaan liikkumisen teknologian murroksen vaikutusta käytännön tasolla ja ihmislähtöisesti. Lue lisää Metropolian innovaatiokeskittymistä.

Tule Motorsport-tiimin yhteistyökumppaniksi

Ryhtymällä Metropolia Motorsportin yhteistyökumppaniksi, sinä ja yrityksesi tuette suomalaisia insinööriopiskelijoita tiellä menestykseen. Auton valmistumiseen ei riitä pelkästään tiimin osaaminen, vaan myös taloudellinen ja materiaalinen tuki tulee tarpeeseen. Vastavuoroisesti tiimi tarjoaa yhteistyökumppaneille yhteistyön laajuudesta riippuen näkyvyyttä auton pinnoilla, sosiaalisessa mediassa, nettisivuilla, tiimin vaatetuksessa sekä erilaisissa tapahtumissa. Jos olet kiinnostunut yhteistyökumppanuudesta, olethan yhteydessä: motorsport [at] metropolia.fi (motorsport[at]metropolia[dot]fi) tai tiimipäällikkö Eemeli Leväseen: eemeli.levanen [at] metropolia.fi (eemeli[dot]levanen[at]metropolia[dot]fi).

Lisätiedot

Oscar Nissin
Innovaatiojohtaja, Metropolia Ammattikorkeakoulu
oscar.nissin [at] metropolia.fi (oscar[dot]nissin[at]metropolia[dot]fi)

Formula-tiimi
motorsport [at] metropolia.fi (motorsport[at]metropolia[dot]fi)