Metropolian asiantuntijat ja opiskelijat ohjelmoivat Maanpuolustuskorkeakoulun telakuorma-autosta etäohjattavan

Julkaistu

Tavoitteena on kehittää autonominen järjestelmä, joka liikkuu maastossa ja toimii myös arktisella alueella. Yhteistyö edistää molempien korkeakoulujen tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta.

Metropolian asiantuntijat Oscar Nissin (vas.) ja Antti Liljaniemi esittelevät telakuorma-autoa. Kuva: MPKK / Otso Hosiokangas

Metropolian asiantuntijat ja opiskelijaryhmä ovat yhteistyöprojektissa tehneet Maanpuolustuskorkeakoulun (MPKK) Sisu NA-140BT -telakuorma-autosta etäohjattavan. Ajoneuvoa on kutsuttu projektissa KOTKAksi.

Jatkossa tavoitteena on kehittää täysin autonominen, maastossa liikkuva järjestelmä. Laite voisi vapauttaa varusmiehiä taistelukentällä toisiin tehtäviin: sillä voitaisiin automatisoida korkean riskin polttoaine- ja ampumatarvikekuljetuksia ja sitä voitaisiin käyttää humanitaarisiin tarpeisiin.

Kuva: MPKK / Otso Hosiokangas

KOTKA on ollut Metropolialle kiinnostava ja monialainen tutkimuskohde.

”Vanhan, käytöstä poistetun sotilasajoneuvon uudistaminen, käyttötarkoituksen laajentaminen ja sen elinkaaren merkittävä pidentäminen ovat kiertotalousajattelua parhaimmillaan. Merkityksellistä on ollut myös se, että MPKK:n yhteistyöprojekteilla olemme saaneet tekniikan opiskelijamme kiinnostumaan entistä laajemmin turvallisuuteen ja maanpuolustukseen liittyvistä kysymyksistä. Ja onhan tämä uutta ja innostavaa tutkimusyhteistyötä myös opettajillemme ja asiantuntijoillemme”, toteaa Puhtaat ja kestävät ratkaisut -innovaatiokeskittymän johtaja Merja Rehn.

Maanpuolustuskorkeakoulun Sotatekniikan laitoksen pääopettaja, everstiluutnantti Petteri Hemminki sanoo, että tärkeintä projektissa on ollut, että laitetta ei kehitetä vain tiettyyn käyttötarkoitukseen. Sen on kyettävä moneen.

”Tutkimuksella pyritään osoittamaan, että vanhentuneita ajoneuvojärjestelmiä voidaan tekoälyn ja robotiikan avulla kustannustehokkaasti päivittää uusiin tehtäviin ja käyttötarkoituksiin”, hän toteaa.

Laitteen on tarkoitus toimia myös arktisella alueella: se on prototyyppi 2030-luvun autonomisesta arktisen alueen maastoajoneuvosta. Ilmastonmuutoksesta johtuvien vaikutusten huomioiminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa mahdollistaa valmistautumisen toimintaan suorituskykyisellä ja ilmasto-olosuhteisiin soveltuvalla kalustolla.

Metropolian ja Maanpuolustuskorkeakoulun syksyllä 2023 solmittu yhteistyösopimus pitää sisällään muun muassa tutkimus- ja opetustoimintaa sekä hankeyhteistyötä. Lisäksi tavoitteena on edistää molempien korkeakoulujen tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta.

Korkeakoulut järjestivät KOTKAn ajonäytöksen Maanpuolustuskorkeakoulun tiloissa Santahaminassa perjantaina 13. joulukuuta 2024. Näytöksessä demonstroitiin muun muassa KOTKA-ajoneuvon eri ohjaustilojen käyttöä ja esiteltiin ensimmäinen versio maalilaiteperävaunusta.

Sisu NA-140BT -telakuorma-auto eli KOTKA esiteltiin ajonäytöksessä 13. joulukuuta. Kuva: MPKK / Eki Uotila

Lisätietoja:

Merja Rehn
Innovaatiojohtaja, Puhtaat ja kestävät ratkaisut -innovaatiokeskittymä
Metropolia Ammattikorkeakoulu
merja.rehn [at] metropolia.fi (merja[dot]rehn[at]metropolia[dot]fi)

Petteri Hemminki
Pääopettaja, everstiluutnantti
Maanpuolustuskorkeakoulun Sotatekniikan laitos
petteri.hemminki [at] mil.fi (petteri[dot]hemminki[at]mil[dot]fi)