Metropolian alumnille ja Bob the Robotin luovalle johtajalle Tuukka Paikkarille kolme palkintoa merkittävässä luovien alojen Vuoden huiput -suunnittelukilpailussa
Tuukka Paikkari on valmistunut Metropolian alumniksi vuonna 2010 digitaalisen viestinnän AMK-tutkinto-ohjelmasta, joka on ollut digitaalista muotoilua ja visuaalisen viestinnän muotoilua yhdistävä hybridikoulutus. Tällä hetkellä Tuukka toimii luovana johtajana yhdessä Suomen arvostetuimmista markkinointiviestintätoimistoista Bob the Robotissa.
Tuukka Paikkari oli mukana luovien alojen Vuoden huiput -suunnittelukilpailussa kuudella työllä, joista yksi sai Kultahuipun kokemuksellinen muotoilu -kategoriassa ja kaksi Hopeahuippua ääni- ja ilmoitus -kategorioissa. Jokaisessa kategoriassa jaetaan Kultahuippu ja Hopeahuippuja parhaille töille.
Tuukka kiittelee opintojaan Metropoliassa, jotka ovat edistäneet Tuukan uraa merkittävästi.
"Metropolian opinnoilla on ollut suuri merkitys urani kannalta. Opetus oli aina laadukasta ja palaute rakentavaa. Metropoliassa sai mahdollisuuden kokeilla monipuolisesti erilaisia asioita, ja keskittyä niihin asioissa, jotka koki itselleen mieluisiksi ja motivoiviksi", kertoo Tuukka.
Tuukka muistelee opintojaan Metropoliassa lämmöllä ja lähettää erityiskiitokset visuaalisen viestinnän muotoilun lehtorille Tuomas Aatolalle:
"Kiitokset erityisesti Tuomas Aatolalle hyvistä keskusteluista", sparraamisesta ja tuesta.
Myös Metropoliasta iloitaan kulttuurialojen alumnien laajasta menestyksestä. Visuaalisen viestinnän muotoilun lehtori Tuomas Aatola lähettää Tuukalle virtuaaliset onnittelut pusujen ja halien muodossa:
"Olemme todella iloisia ja ylpeitä Tuukan ja kaikkien alumniemme jatkuvasta menestyksestä luovien alojen arvostetuissa kilpailuissa. On hienoa nähdä, että Metropoliasta valmistuneet opiskelijat saavat vuosittain tunnustusta osaamisestaan. Näemme menestyksen osoittavan, että opetus on pystynyt vastaamaan sekä alumniemme ammatillisiin tarpeisiin että alan jatkuvaan muutokseen. Myös saamamme palaute sekä alumneilta että työnantajilta viittaa tähän. Koulutuksemme pyrkii jatkossakin tarjoamaan opiskelijoille väylän kehittää ammatillisia valmiuksiaan ja suunnittelijaidentiteettiään", toteaa Tuomas.
Tuomas Aatola kollegoineen on myös kiitollinen voidessaan hyödyntää Tuukan kaltaista Kultahuippua kulttuurin alojen koulutuksien kehittämisessä ja sparrauksessa. Tuukka onkin jo toimininut muutaman vuoden toiminut visuaalisen viestinnän muotoilun neuvottelukunnan jäsenenä.
Metropoliassa jokaisella tutkinto-ohjelmalla on neuvottelukunta, jossa työelämän edustajat osallistuvat koulutuksen kehittämiseen. Neuvottelukunta luo ja kehittää elinkeino- ja työelämän sekä koulutuksen välisiä yhteyksiä.
Vuoden huiput -kilpailu on Suomen merkittävin luovien alojen suunnittelukilpailu
Grafian Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu, joka on suunnittelijoiden itsensä vuonna 1980 perustama. Kilpailun järjestävä Grafia on voittoa tavoittelematon, yleishyödyllinen yhteisö.
Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Kilpailu järjestettiin 43. kerran. Tapahtumakokonaisuuteen kuului kilpailu, festivaali, palkintogaala, palkittuja töitä esittelevä näyttely sekä vuosikirja.
Menestyminen tasokkaassa kilpailussa ei ole itsestäänselvyys:
"Kuusi työtäni oli shortlistattu tänä vuonna Vuoden Huipuissa, joten osasin odottaa jonkinlaista menestystä. Silti Kultahuipun voittaminen ei ole koskaan itsestäänselvyys."
Kilpailussa on 15 sarjaa luovan suunnittelun eri osa-alueilta. Mukana on myös alle 29-vuotiaille tarkoitettu, ilmainen Nuoret luovat -sarja. Jokeri-sarjan teeman valitsee vuosittain ylituomari. Tämän vuoden Jokeri-sarjana on Strategian voima.
"Jokainen voitto tuntuu aina hyvältä, kun muut alan ihmiset osoittavat arvostusta näkemystäsi kohtaan ja kokevat työn olevan sellainen, että se vie koko alaa eteenpäin", kertoo Tuukka.
Voittotyö Kokemuksellinen muotoilu -kategoriassa Mehiläisen Henkinen Pelikenttä
Nuorten henkinen hyvinvointi on järkkynyt maailman viimeaikaisista tapahtumista. Mehiläinen halusi tukea nuorten henkistä kehitystä luomalla juniorijoukkueiden valmentajille täysin uudenlaisen työkalun nuorten henkiseen valmentamiseen. Fläppitaulun toiselle puolelle syntyi ”Henkinen pelikenttä”, Urheilupsykologien kanssa suunniteltu työkalu, joka auttaisi nuoria ottamaan haltuun myös urheilun toisen, henkisen puolen.
Kokemuksellinen muotoilu -kategoriassa arvioidaan brändiin tai palveluun liitettyä kokemuksellisuutta, joka ilmenee brändin ulkopuolelle ulottautuvina elämyksinä. Ytimessä ovat kosketuspinnat, joissa on esimerkiksi tilallista, palvelullista tai tuotteellista ulottuvuutta, tai kokemuksellisuutta on luotu vaikkapa tapahtuman, elämyksen, aistillisen kokemuksen, yhteisön tai yhteistyön kautta.
Lue lisää voittotyöstä Vuoden Huiput -kilpailun sivustolla.
Hopeahuippu Ääni -kategoriassa Mehiläisen Pääasia-podcast
Mielenterveysongelmat ovat kasvaneet Suomessa räjähdysmäisesti. Avun hakemiseen liittyy edelleen stigma, ja kynnys hoitoon hakeutumisesta voi olla korkealla. Mehiläinen halusi tarjota jokaiselle suomalaiselle mahdollisuuden päästä terapiaan, tai ainakin askeleen lähemmäs sitä. Yli miljoona suomalaista kuluttaa podcast-sisältöjä kuukausittain, siispä kanavaksi vaikuttaa valikoitui audio. Niin syntyi Pääasia-podcast, jossa julkisuudesta tunnetut vieraat yhdessä Mehiläisen psykoterapeutin kanssa simuloivat terapiakäyntiä vertaistuellisesti, madaltaen kynnystä terapiaan hakeutumiseen.
Sarjassa kisaavat kaikenlaiset luovan äänisuunnittelun toteutukset esimerkiksi radiomainokset, jinglet, äänilogot ja muut markkinointiviestintään tai muotoiluun liittyvät äänisuunnittelutuotannot.
Lue lisää Hopeahuipun voittaneesta Pääasia Podcast – Mehiläinen -työstä.
Hopeahuippu Ilmoitukset -kategoriassa Kotimainen Elisa
Kotimaisen Elisan juuret ovat syvällä Suomen mullassa. Ensimmäisenä Suomeen perustettuna operaattorina Elisa on 140 vuoden ajan rakentanut yhteyksiä Suomeen sekä ollut edelläkävijä niin puhelin- kuin verkkotekniikan kehityksessä. Täysin kotimaisena yhtiönä Elisalla on kotimainen johto, se on yksi Suomen suurimmista veronmaksajista sekä tärkeä työllistäjä monella paikkakunnalla. Itsenäisyyspäivän kynnyksellä halusimme muistuttaa suomalaisia Elisan kotimaisuudesta sekä 140-vuotiaasta historiasta Suomessa. Luovana ideana halusimme näyttää, että kotimaisena yrityksenä lippumme liehuu Suomelle vuoden jokaisena päivänä.
Ilmoitukset-kategoriaan voi lähettää eri medioihin suunniteltuja ilmoituksia, kuten printtimainontaa ja digitaalisia ilmoituksia.
Lue lisää Hopeahuipusta voittaneesta Elisa – Kotimainen Elisa -työstä.
Muotoilijan AMK-tutkintoa opiskellaan Arabian kulttuurikampuksella Helsingissä
Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat saavat valmiudet toimia suunnittelijoina monipuolisesti useiden eri alojen sisällöntuotantoon ja viestintään liittyvissä tehtävissä. Työnantajia ovat muun muassa mainos-, viestintä- ja design-toimistot.
Tutustu Arabian kulttuurikampukseen
Lue lisää Visuaalisen viestinnän muotoilun AMK-tutkinnosta
Yhteydenotot voittotöistä
Tuukka Paikkari
Creative Director
tuukka.paikkari [at] bobtherobot.fi (tuukka[dot]paikkari[at]bobtherobot[dot]fi)
+358 50 440 9633
Yhteydenotot muotoilun tutkinto-ohjelmista
muotoilu [at] metropolia.fi (muotoilu[at]metropolia[dot]fi)
Lue lisää yhteistyömahdollisuuksista Luovan dimension verkkosivuilta.