Lämpöpumppulaitokset -täydennyskoulutuksen käynyt Markku Luolakari: “Nyt puhun samaa kieltä talotekniikkaurakoitsijoiden kanssa”

Julkaistu

Insinööri Markku Luolakari täydennyskouluttautumassaRakennusyhtiö Peabilla toimitilarakentamisyksikössä projektipäällikkönä työskentelevä Markku Luolakari tuli Metropolia Ammattikorkeakouluun syventämään ammatillista osaamistaan Lämpöpumppulaitokset -täydennyskoulutukseen.

Markulla oli lisäkouluttautumiselle selkeä tarve. Hän kertoo, että työpöydälle alkoi yhä useammin kertyä projekteja, joissa rakennusalan geoenergiaosaaminen oli olennasta. Esimerkiksi erilaisille energiahankkeille oli tehtävä laskelmia tai puntaroitava toteutustapoja hybridiratkaisuille. Markku sanoo, että hän halusi saada varmuutta hankintaprosessien läpiviemiseen ja urakkaneuvotteluihin talotekniikkaurakoitsijoiden kanssa.

”Ei ollut kahta kysymystä, etteikö alan osaamiselle olisi työssäni tarvetta. Esihenkilöltäni sain vinkin Metropolian Lämpöpumppulaitokset -koulutuksesta ja ilmoittauduin saman tien mukaan. Minusta oli olennaista saada alan terminologia ja geoenergiajärjestelmän hankintaprosessit haltuun, ettei tule yllätyksiä vastaan esimerkiksi hinnoittelun ja urakan sisällön osalta”, kuvailee Markku.

Vierailevat opettajat ja ryhmäkeskustelut olivat opintojen suola

Aikoinaan Metropolian edeltäjästä Helsingin ammattikorkeakoulusta rakennusinsinööriksi valmistunut Markku kertoo, että kynnys osallistua tutun oppilaitoksen täydennyskoulutukseen oli matala. Lisäksi hänen työnantajansa Peab on Metropolian virallinen työelämäyhteistyökumppani. Helsingissä kotipaikkaansa pitävän Markun oli myös helppo osallistua Myllypuron hyvinvoinnin rakentajien kampuksella järjestettävään opetukseen.

”Oppimistilat uudella kampuksella olivat upeat! Meillä oli yhteensä neljä lähiopetuskertaa, joiden opetuksesta vastasivat eri alojen asiantuntijat. Esimerkiksi geologian tutkimuskeskuksesta oli pari eri opettajaa. Oli hienoa, että pääsimme tutkimaan teemaa eri näkökulmista. Palkitsevinta olivat kuitenkin ryhmäkeskustelut eri yrityksistä tulevien kurssikaverien kanssa. Vuorovaikutuksellisissa keskusteluissa juteltiin tapauksista omalta työpaikalta, ja millaisia ongelmia oli ehkä tullut vastaaan”, muistelee Markku.

Markku kertoo opiskeluryhmäänsä kuuluneen noin 10 kanssaopiskelijaa eri taustoista. Kurssikavereiden skaala oli laaja: mukana oli rakennuttajia yksityiseltä tai julkiselta sektorilta, osa taas talotekniikkapuolen suunnittelijoita tai asiantuntijoita hakemassa työtään tukevaa koulutusta. Yhteistä ryhmälle oli motivoitunut yhteishenki: opetettavat asiat olivat monille täysin uusia, ja kaikki tulivat hakemaan uutta osaamista.

Kurssipäivät helppo limittää työkalenterin lomaan

Koulutuksen neljä lähiopetuspäivää ilmoitettiin opiskelijoille hyvissä ajoin. Kun opiskelupäivät olivat ajoissa tiedossa, sai Markku tehtyä kalenterivaraukset ja pyhitti opiskelupäivät puhtaasti opiskelulle. Lähipäivien välissä varsinaisia kotitehtäviä ei tullut, mutta seuraavalle tunnille jäi paljon sulateltavaa. Markun mukaan koulutus oli parempi kuin hän odotti. “Kurssilla ei tehtykään pelkkää laskemista! Siellä opeteltiin paljon uusia asioita ja ilokseni niitä käytiin käytännönläheisesti lävitse”.

Markku on silminnähden tyytyväinen käymäänsä Lämpöpumppulaitokset -täydennyskoulutukseen. Koulutuksen aikana hän sai ymmärryksen erityyppisissä lämpöpumpuissa sovellettavista tekniikoista ja lämmönlähteistä, lämpöpumppulaitosten ja energiakaivokenttien suunnittelusta sekä koko lämpöpumppulaitoksen hankintaprosessista.

“Nyt ymmärrän jo 80 prosenttia siitä, mistä talotekniikan ihmiset puhuvat. Osaan alustavasti arvioida, pärjätäänkö projektissa minkälaisillla lisälämmitysratkaisuilla ja kuinka pitkälle riittää pelkkä maalämpöjärjestelmä. Minulla on myös nyt paremmat valmiudet etsiä vaihtoehtoja ja haastaa suunnittelijoita sekä urakoitsijoita”, Markku kertaa.

Hän suosittelee koulutusta erityisesti henkilöille, jotka tekevät talotekniikkahankintoja. Koulutuksesta hyötyvät Markun mukaan yhtä lailla myös suunnittelua vetävät projektipäälliköt, talotekniikkapäälliköt, työpäälliköt ja vastaavat työnjohtajat.

Opintopisteet hyväksiluettavissa myös YAMK-opintoihin

Täydennyskoulutuksen päätteeksi on mahdollisuus mennä myös tenttiin ja saada näin viisi opintopistettä esimerkiksi YAMK-opintoihin vietäväksi. Markku ei harmikseen ehtinyt työkiireiden vuoksi tenttiin. Hän on kuitenkin työn ohella opiskeluun hurahtanut, ja paljasti olevansa myös opinnäytetyötä vaille valmis uudisrakentamisen YAMK-insinööri.

Sana Markun kattavasta osaamisesta on kiirinyt myös työpaikalle asti. “Erityisesti lämpöpumppulaitosten koulutuksen pohjalta olen jakanut tietoa. Kun jollekin kollegalle tulee vastaan hanke, jossa pitää tehdä geoenergialaskelmia tai pohtia muuten toteutusta,niin kysymykset ohjautuvat minulle. Mutta hyvä näin. Olen myös suositellut koulutusta sisäisesti, ja korjausrakentamisen kollega lähtee seuraavalle toteutukselle”, päättää Markku.

Oppimisympäristönä Myllypuron moderni kampus

Lämpäpumppulaitokset -täydennyskoulutus soveltuu erityisesti henkilöille, jotka työskentelevät lämpöpumppuhankkeiden suunnittelun ja toteutuksen parissa. Siitä on hyötyä myös suunnittelijoille, tilaajille ja valvojille tai kyseisiin tehtäviin tulevaisuudessa hakeutuville.


Lue lisää Lämpöpumppulaitokset -täydennyskoulutuksesta ja seuraavista alkamisjankohdista.