Kuntoutuksen YAMK-tutkinnosta valmistunut Heidi Haimi: “Tarvitsemme ihmislähtöistä ja empaattista yhdessä kehittämistä sekä kohtaavaa ja turvallisen tuntuista johtamista"
Kuka: Heidi Haimi, fysioterapeutti (ylempi AMK)
Koulutus: Kuntoutuksen (ylempi AMK) tutkinto-ohjelma, Metropolia Ammattikorkeakoulu.
"Työskentelen tällä hetkellä erikoissairaanhoidon fysioterapiapoliklinikalla. Tapaan asiakkaita mm. gynekologian, pediatrian ja lastenneurologian sekä ortopedian erikoisaloilla. Työhön kuuluu moniammatillinen yhteistyö erikoislääkärien ja muun henkilökunnan kanssa sekä alueellinen yhteistyö asiakkaiden kuntoutukseen liittyvien verkostojen kanssa. Työskentelen myös yksikkömme digimentorina ja vastaan tällä hetkellä kuntoutuksen digihoitopolkujen ja digitaalisen ajanvarausjärjestelmän käyttöönotosta yksikössämme."
Kuntoutuksen YAMK on yhdistelmä systeemiajattelua, innovaatio-osaamista, tutkimuksellista kehittämistä ja vuorovaikutteista johtamista
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon työelämälähtöisyys, konkreettinen kehittäminen tulevaisuusorientoituneesti ja siten, että ihmisten tarpeet ja tavoitteet ovat keskiössä, sitoivat valintani.
"Yrittäjätaustani ansiosta minulla on luontainen palvelumuotoiluasenne. Suhtaudun asiakkaisiin kokonaisvaltaisella otteella, haluan tuntea asiakkaan näkökulmaa ja ajattelua sekä ymmärrän vuorovaikutuksen merkityksen osana onnistunutta asiakaskokemusta. Hahmotan sote-kenttää ja asiakkaiden palvelupolkuja kokonaisuutena ja pyrin verkostoitumaan.
AMK-tutkintoni ja kokemukseni jatkoksi aloin kaipaamaan enemmän keinoja perustella näkökulmiani ja mahdollisuuksia kehittää sote-palveluita kohti asiakkaiden tarpeita. Päädyin YAMK-tutkintoon ja kuntoutuksen tutkinto-ohjelmaan, koska se tarjosi taustaani vasten täydellisen yhdistelmän systeemiajattelua, innovaatio-osaamista, tutkimuksellista kehittämistä ja uudenlaista, vuorovaikutukseen painottuvaa johtamista."
Opiskelua parhaassa seurassa
"Opiskeluaika oli ihanaa! Minulla oli mahdollisuus hyödyntää aikuiskoulutustukea ja työskennellä opiskelukuukaudet 50 %:sti. Se mahdollisti kokonaisia opiskelupäiviä kirjastossa ja koin, että ehdin paneutua ja syventyä opintokokonaisuuksiin ilman huomattavaa stressiä. Muu perhe alkoi kysellä minua tietokoneen ääreltä vasta opintojen viimeisen kahden kuukauden aikana, jolloin viimeistelin opinnäytetyötäni. Aikuiskoulutustuessa tapahtuneiden muutosten myötä opinnot saattavat vaatia enemmän etukäteissuunnittelua ja perheen tukea.
Opinnoissa kannustimena toimi myös se, että Metropoliassa sain opiskella parhaassa seurassa; opetus oli erittäin laadukasta ja ajattelua haastavaa, eli opettavaista ja motivoivaa! Lisäksi viisaan ja moniammatillisen opiskelijaryhmäni sparraus auttoi eteenpäin ja samalla kehitti ajatteluani kohti moninäkökulmaista kuntoutuksen kentän ymmärtämistä."
Syvempää ymmärrystä ja käytännön osaamista yhteiskehittelyyn
Yhteiskehittelytilaisuuksien suunnittelu ja vetäminen oli jotain sellaista, mikä sai minussa aikaan flow-kokemuksia ja huomasin olevani niissä omimillani.
"Parhaita opiskelukokemuksiani oli yhteiskehittelyt, joita harjoiteltiin koulussa ja sovellettiin käytännössä työpaikalla. Opin perusperiaatteita, joita ilman kehittäminen olisi vain sanahelinää, kuten verkostoitumisen tärkeys ja ”suhde ensin, asia sitten” -periaate. Oppina oli esimerkiksi se, että jokaisen sidosryhmän tavoitteen yhdistämisen sijaan on helpompi pyrkiä yhteiseen ymmärrykseen.
Kehittämisessä keskeistä on asiakasnäkökulman huomioiminen ihan jokaisessa käänteessä tasavertaisesti ja kunnioittavasti. Myös osallisuuden teorioiden ymmärtäminen osana vaikuttavia sote -palveluita on esimerkki tärkeistä opeista opintojen aikana."
Muuttuva sote-kenttä edellyttää rohkeutta ja verkostojen hyödyntämistä uusia mahdollisuuksia etsiessä
"Asiakasymmärryksen kehittyminen ja palvelumuotoilutaitojen vahvistuminen ovat vaikuttaneet toimintaani konkreettisimmin YAMK-opintojen jälkeisessä elämässä. Lisäksi opintojen ja opinnäytetyöni aikana tekemäni verkostoitumistyö on helpottanut verkostojen rakentamista myös opintojen jälkeen.
Olen rohkeampi ottamaan yhteyttä, tuomaan esille erilaisia näkökulmia, kysymään ja pyrkimään yhteiseen ymmärrykseen.
Tällä hetkellä tutkinnon tarjoamat hyödyt ovat aineettomia, jotka näkyvät kehittämisinnon ja -varmuuden sekä työn mielekkyyden lisääntymisen muodossa. Ylempi korkeakoulututkinto avaa rutkasti mahdollisuuksia työnhakuun, ja vielä vuosi sitten pääsin hyvin etenemään useassa eri työnhakuprosessissa.
Työhaastattelukutsut ovat vähentyneet vuoden sisällä samaa tahtia, kun valtakunnallinen yt- ja taloustilanne ovat vaikeutuneet. Tässä ajassa on haastavaa saada kokemusta siitä ensimmäisestä ylempää tutkintoa vaativasta pestistä, jota ilman on taas haastava päästä etenemään uralla. Tiedän kuitenkin, että kuntoutuksen erityisosaajilla on paljon annettavaa sote -palveluiden kehittämis-, johtamis- ja asiantuntijatehtävissä."
Kuntoutusosaaminen on erinomainen lähtökohta kuntoutuksen kehittämis- ja johtamisosaamisen vahvistamiselle
"Kuntoutuksen ammattilainen on empaattinen kohtaaja, joka toimii valmentavalla ja ratkaisukeskeisellä otteella sekä tukee ongelmien ratkaisemisessa, kuten esimerkiksi parhain esihenkilö, asiakkuuspäällikkö, projektikoordinaattori/-päällikkö tai sote -palveluiden kehittäjä tekee.
Kuntoutuksen YAMK-opinnot avartavat sote-ammattilaisen ajattelua, lisäävät asiakasymmärrystä ja sen näkemistä osana palveluiden kehittämistä sekä kirkastavat sen, mikä on kaikkein tärkeintä tässäkin yhteiskunnallisessa myllerryksessä, jota elämme loppuvuonna 2024; yhteiskunta on kaikille, ei vain heille, ketkä säätävät rajat ”meidän” ja ”heidän” välille. Tarvitsemme ihmislähtöistä ja empaattista yhdessä kehittämistä sekä kohtaavaa ja turvallisen tuntuista johtamista."
Lisätietoja
Tutustu ja lue lisää Kuntoutuksen kehittämisen YAMK-tutkinnosta