Koulutettujen maahanmuuttajien kautta uusia ideoita ja näkemyksiä yritykseen

Julkaistu

Kuvassa Ayuning Martha Riskiyana.
Suomessa 10 vuotta asunut Ayuning Martha Riskiyana
on valmistunut kotimaassaan viestintäalan
ammattikorkeakoulusta ja tehnyt paljon erilaisia
asiakaspalvelutöitä.

Suomessa 10 vuotta asunut Ayuning Martha Riskiyana on valmistunut kotimaassaan viestintäalan ammattikorkeakoulusta ja tehnyt paljon erilaisia asiakaspalvelutöitä.

Promotion Point Oy:n operatiivinen johtaja Sara Sadikin mielestä korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kanssa työskentely on hyvin inspiroivaa.

Promotion Point on yksi Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaaminen käyttöön Suomessa -hankkeen yhteistyöyrityksistä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun rakentamassa Myyntiosaamisella työhön! -koulutuspolussa. Osana koulutusta yritys on Haaga-Helian Myyntityön koulutusohjelman lehtori Pirjo Pitkäpaasin kanssa yhteistyössä suunnitellut työharjoittelumallin, joka nyt tuottaa hedelmää.

”Lehtori Pirjo Pitkäpaasi aloitti yhteistyön Promotion Pointin perustajien kanssa jo vuonna 2007. Yhteistyön kautta olemme saaneet upeita tekijöitä tiimeihimme ja lisäksi harjoitteluohjelmien kautta tulleet harjoittelijat ovat tuoneet uusia ideoita ja näkemyksiä yritykseemme. Viimeisimpänä opimme harjoittelijoiden kautta Pecha Kucha -esitysformaatin” kehuu operatiivinen johtaja Sara Sadik Promotion Point Oy:stä.

Sadik on itse vahvasti mukana harjoitteluohjelmassa ja sen sisällössä. Hän haluaa tehdä harjoitteluohjelmasta monipuolisen näköalapaikan opiskelijoille ja opettaa heille omaa osaamistaan.

”On ilo tutustua motivoituneisiin opiskelijoihin ja heidän kanssa työskentely on todella inspiroivaa. Toivon, että harjoittelijat syttyvät myyntityöstä ja innostuvat tästä alasta. Lisäksi toivon, että harjoittelujakson aikana saamme uusia ajatuksia rekrytoinnin kehittämiseen”, Sadik avaa kumppanuuden jatko-odotuksistaan.

Kuvassa Promotion Point Oy:n operatiivinen johtaja Sara Sadik.
Promotion Point Oy:n operatiivinen johtaja Sara
Sadikin mielestä korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien
kanssa työskentely on hyvin inspiroivaa.

Koulutetulta konkariltakin kysytään kielitaitoa, näyttöhaluja ja sinnikkyyttä

”Olen ollut erittäin innostunut ensimmäisestä päivästä alkaen ja joka päivä odotan innolla mitä uutta opettaja ja koulutus tarjoaa. Minusta on hienoa oppia uusia asioita ja taitoja. Lisäksi pidän siitä, että luokassa on ihmisiä useista eri kulttuureista ja taustoista.”

Näin kertoo Indonesiasta kotoisin oleva 35-vuotias Ayuning Martha Riskiyana, joka aloitti syyskuun alussa korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille suunnatulla Myyntiosaamisella työhön! -täydennyskoulutuslinjalla Haaga-Heliassa, Pasilassa. Riskiyanan koulutuksen ja urapolun keskeisinä sisältöinä ovat myyntiosaaminen, urasuunnittelu ja suomen kieli.

”Toivon, että tämän ohjelman kautta saisin uuden ammatin, koska ohjelmaan kuuluu työharjoittelu ja sitä kautta on mahdollisuus näyttää oma osaaminen työnantajille. Vähintäänkin tiedän mitä myyntityö pitää sisällään ja osaan käyttää oppimiani taitoja siinä”, Riskiyana iloitsee.

Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien täydennyskoulutuksen hakukriteereinä ovat maahanmuuttajataustan lisäksi aiempi alan korkeakoulututkinto, motivoitunut asenne sekä vähintään B1-tason suullinen ja kirjallinen suomen kielen taito. Riskiyanan suomen kieli on jo erittäin sujuvaa ja oppimisen jano on kova.

”Olen asunut suomessa 10 vuotta. Kotimaassani olen valmistunut viestintäalan (Public Relation) ammattikorkeakoulusta ja tein paljon erilaisia asiakaspalvelutöitä. Viimeisin oli henkilöstöhankinnat World Trade Center leasing -yrityksessä, Jakartassa. Suomessa valmistuin lähihoitajaksi (Sosiaali ja- terveysalan perustutkinto). Nyt työskentelen vakituisena lähihoitajana Vihdissä”, Riskiyana sanoo.

Konkretian kautta pätevöitymiseen ja työllistymiseen

Opintojen aikana saa sekä yksilöllistä että ryhmäohjausta. Lehtori Pirjo Pitkäpaasin mukaan Myyntiosaamisella työhön! –täydennyskoulutuksen tavoitteena on, että opiskelija voi pätevöityä ja työllistyä vaativan henkilökohtaisen myynnin tehtäviin.

”Koulutuksessa opiskellaan tavoitteellisen kohtaamisen taitoja kasvokkain, puhelimessa ja ständillä. Lisäksi opiskellaan tietoteknisinä taitoina Office-sovelluksia, taloudellista ajattelua ja palvelumuotoilua. Suomen kielen opiskelu on lehtori Tuula Jäppisen johdolla täysin integroitu muuhun opetukseen. Oman kokonaisuuden muodostaa itsensä johtaminen ja urasuunnittelu”, Pitkäpaasi kertoo.

Riskiyana on hyvin tyytyväinen koulutukseen ja suosittelee sitä kaikille kotimaassaan korkeakoulutetuille maahanmuuttajille. Mutta millaiset ovat hänen henkilökohtaiset tulevaisuuden suunnitelmansa?

”Haluan saada uuden ammatin toimistotyössä, joka mahdollistaisi työskentelyn ajoittain ulkomailla, koska pidän eri kulttuureihin tutustumisesta. Lisäksi haaveena on perustaa oma yritys.”

Täydennyskoulutus on osa Osaaminen käyttöön Suomessa -hanketta

Täydennyskoulutuslinja, jolla Riskiyana opiskelee, kuuluu vuosi sitten startanneeseen Osaaminen käyttöön Suomessa -hankkeeseen. Hankkeessa pääkaupunkiseudun korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaaminen tunnistetaan ja heidät ohjataan henkilökohtaiselle kotoutumista ja osaamista edistävälle koulutus- ja urapolulle.

Urapolkuja on viisi: Sairaanhoitaja (EU/ETA-maat), Varhaiskasvatuksen opettaja, Asiantuntijatyöhön kiinteistö- ja rakennusalalle, Myyntiosaamisella työhön ja Palveluosaamisella työhön (Matkailu- ja ravitsemisala).

Hankkeessa ovat mukana Haaga-Helia-, Laurea- ja Metropolia ammattikorkeakoulut sekä Helsingin yliopisto.

Maksuttoman täydennyskoulutuksen tavoite on auttaa korkeasti koulutettuja maahanmuuttajia pätevöitymään ja työllistymään Suomessa.

Lisätietoa

Outi Lemettinen
Projektipäällikkö
Osaaminen käyttöön Suomessa -hanke, SIMHE Metropolia
outi.lemettinen [at] metropolia.fi (outi[dot]lemettinen[at]metropolia[dot]fi)
p. 050 370 8120

Pirjo Pitkäpaasi
Myyntityön koulutusohjelman lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
pirjo.pitkapaasi [at] haaga-helia.fi (pirjo[dot]pitkapaasi[at]haaga-helia[dot]fi)
p. 040 488 7066

Artikkeli ja haastattelut:
Simo Ruuskanen
Viestintäsuunnittelija, Metropolia AMK