Jalkaterapeutista hoitotieteen professoriksi

30.9.2024 - 16:00

Turun yliopiston hoitotieteen professori Minna Stolt kertoo opinnoistaan ja urastaan:

Minna Stolt ja Terveet jalat - ja Jalkaterveys-kirjat."Valmistuin Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiasta (nyk. Metropolia) jalkaterapeutiksi keväällä 2003. Kiinnostuin tutkimuksen tekemisestä jalkaterapiakoulutuksen aikana, koska opintojen aikana näyttöön perustuvaa toimintaa korostettiin ja sitä varten luin paljon kansainvälisiä tieteellisiä artikkeleita.

Jalkaterapian merkitys alaraajavaivojen hoidossa ja ennaltaehkäisyssä on merkittävä. Jalkaterapia on erittäin kiinnostava koulutusala, jonka tuottamaa osaamista tulisi Suomessa hyödyntää laajemmaltikin terveyspalvelujärjestelmässä. Halusin omalta osaltani kehittää jalkaterapian tietopohjaa, näyttöön perustuvuutta sekä koulutusta.

Suomessa jalkoihin kohdistuva tutkimus on vähäistä, vaikka monet esimerkiksi ikääntyneet ihmiset kärsivät erilaisista jalkavaivoista. Näiden perusteiden lisäksi jalkaterapian lehtorit Riitta Saarikoski ja Irmeli Liukkonen kannustivat minua hakeutumaan yliopistoon maisterikoulutukseen. Siksi päätin hakea Turun yliopiston hoitotieteen laitokselle terveystieteiden maisterin tutkintoon johtavaan koulutukseen.

Jalkaterveyden tutkimus hoitotieteessä

Hoitotiede on tieteenala, joka tutkii terveyttä ja hoitamista eri näkökulmista, sisältäen myös jalkaterveyden tutkimuksen. Maisteriksi valmistumiseni jälkeen keväällä 2006 aloin heti suunnitella tieteellisiä jatko-opintoja ja väitöskirjan tekemistä. Väittelin keväällä 2013 ikääntyneiden jalkaterveyden arvioinnista.

Kehitin väitöstutkimuksessani jalkaterveyden arviointimittarin, jonka avulla hoitajat voivat arvioida ikääntyneen potilaan jalkojen terveyden ja tarvittaessa ohjata ikääntynyt asiantuntijan vastaanotolle. Kyseinen mittari on käytössä ikääntyneiden palveluissa ja olen edelleen kehittänyt kyseistä mittaria itsearviointimittarin muotoon, jota olen hyödyntänyt tieteellisessä tutkimuksessa.

Hoitotieteen dosentin arvo myönnettiin minulle 2017. Dosentuurin saavuttaminen merkitsee itsenäisen tieteellisen tutkijanuran rakentamista ja aktiivista opetus- ja julkaisutoimintaa akateemisessa ympäristössä. Vuonna 2022 minut valittiin hoitotieteen professorin tehtävään. Professorin tehtävä on korkein akateemisen urapolun tehtävä, joka edellyttää laajaa ja merkittävää tutkimustyötä ja ansioitumista omalla alallaan.

Professorin tehtäviin kuuluu tutkimustyön johtaminen, tutkimuksen tekeminen, tutkimukseen perustuvan opetuksen toteuttaminen ja osallistuminen alan yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen ja kansainväliseen yhteistyöhön.

Työskentelen hoitotieteen professorina Turun yliopiston, lääketieteellisen tiedekunnan hoitotieteen laitoksella ja vastaan hoitotieteen laitoksella toiminnallisen terveyden, kuntoutuksen ja jalkaterveyden tutkimuksesta. Hoitotieteen laitos tarjoaa hyvän mahdollisuuden myös jalkaterapeuteille jatkaa opintoja ja tehdä jalkaterveyteen kohdistuvaa tutkimusta.

Hae opiskelijaksi hoitotieteeseen: jalkaterapia tarvitsee myös tieteentekijöitä

Kannustan jokaista jatkamaan opintoja ja kehittämään osaltaan jalkaterapian tietoperustaa. Jalkaterapia tarvitsee myös tieteentekijöitä. Yliopisto-opinnot hoitotieteessä lisäävät jalkaterapeuttien osaamista terveyspalvelujärjestelmästä, tieteellisen tutkimuksen ja näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisestä ja implementoinnista sekä antavat laajat valmiudet terveydenhuollon asiantuntija-, johto-, opetus- ja tutkimustehtäviin."

Lisätietoja

Kirjoittaja: Minna Stolt, professori, TtT, jalkaterapeutti (AMK), FEANS, FFPM RCPS (Glasg.), Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto

Jalkaterapian opiskelu