Sirkun enkelit lavalla!
Kansainvälistä uraa tekevät bassot Mika Kares ja Erik Rousi, pianistinaan Mikael Loponen konsertoivat Ruoholahdessa, Helsingin Konservatorion konserttisalissa keskiviikkona 20.11.2024. Ohjelmassa on mm. Merikannon lauluja sekä Mozartin, Wagnerin ja Verdin suosikkiaarioita. Tervetuloa ainutlaatuiseen ja yllätykselliseen konserttiin!
Esiintyjät
- Mika Kares, basso
- Erik Rousi, basso
- Mikael Loponen, piano
Mukana myös yllätysvieras!
Konsertin tuotto käytetään Metropolian musiikin tutkinnon klassisen laulun opiskelijoiden näyttämökoulutukseen.
Aika
20.11.2024 klo 19
Konsertin kesto on noin 1 tunti 15 minuuttia (ei väliaikaa).
Paikka
Helsingin Konservatorion konserttisali
Ruoholahdentori 6, Helsinki
Hinta
- Normaalihintainen lippu 30 euroa
- Alennuslippu 15 euroa (eläkeläiset, työttömät, varushenkilöt)
- Opiskelijat ja alle 18-vuotiaat ilmaiseksi.*
- Avustajakortilla ilmaiseksi.
Osta liput ennakkoon: store.metropolia.fi
Ennakkomyynti päättyy tuntia ennen konsertin alkua.
Lipunmyynti konserttipaikan ovella alkaa tuntia ennen konsertin alkua. Maksuvälineenä käyvät pankki- ja luottokortit, ei käteismaksua.
Otathan mukaan alennukseen tai ilmaiseen sisäänpääsyyn oikeuttavan dokumentin, se tarkistetaan ovella.
*Lähetä paikkavaraus osoitteeseen musiikki (at) metropolia.fi viimeistään 20.11. klo 15, loput paikat ovelta.
Huomaathan, että paikat ovat numeroimattomat.
Ohjelma
- G. Verdi: A te l'estremo addio (Fiescon aaria oopperasta Simon Boccanegra)
Erik Rousi, basso
Mikael Loponen, piano
- P. Tšaikovski: Ljubvi vse vozrasti pokorny (Prinssi Greminin aaria oopperasta Jevgeni Onegin)
Mika Kares, basso
Mikael Loponen, piano
- 2 x yllätysnumeroa
yllätysesiintyjä, laulu
Mikael Loponen, piano
- R. Wagner: Tatest du's wirklich (Kuningas Marken monologi oopperasta Tristan ja Isolde)
Erik Rousi, basso
Mikael Loponen, piano
- G. Verdi: Ella giammai m'amò (Kuningas Filip II:n aaria oopperasta Don Carlos)
Mika Kares, basso
Mikael Loponen, piano
- O. Merikanto:
Kylän tiellä op. 32 no. 4 (Sándor Petöfi, suom. Jussi Snellman)
Reppurin laulu op. 14 no. 10 (Larin-Kyösti)
Erik Rousi, basso
Mikael Loponen, piano
- O. Merikanto: Onnelliset op. 15 (Aleksis Kivi)
yllätysesiintyjä, laulu
Erik Rousi, basso
Mikael Loponen, piano
- T. Kuula: Eteläpohjalaisia kansanlauluja op. 17b
Niin kauan minä tramppaan
Ei sitä sanaa sanoa saisi
Huuda hautas pohjasta
Voi niitä tuntia tuhansia
Pappani maja
Poijat ne kulkee kyliä
Tuoltapa näkyy
Hautalan Heikki
Tuuli se taivutti koivunlarvan
Ketolan Jukka
Hae pois vaan sormukses
Luullahan, jotta on lysti olla
Mika Kares, basso
Mikael Loponen, piano
Laulutekstien suomennokset
A te l'estremo addio
Sinulle viimeiset hyvästit, mahtaileva palatsi,
minun enkelini kylmä hauta!
En kyennyt suojelemaan sinua!
Oi kirottu! Oi viheliäinen viettelijä!
Ja sinä, neitsyt joka kärsit,
sinäkö veit hänen immen kruununsa?
Ah, mitä sanoin? Hulluutta!
Ah, anna minulle anteeksi
Revitty sielu
kärsivän vanhemman
jota pidettiin tuskassa
häpeän ja kidutuksen.
Taivas antakoon armossaan hänelle marttyyrin seppeleen...
Muuttuen nyt enkelin loistoon,
rukoile, Maria, puolestani.
(suomennos: Erik Rousi)
Ljubvi vse vozrasti pokorny
On rakkaus lahja ihmiselle,
sen onni kuuluu jokaiselle,
se nuorukaisen valloittaa,
mi tuskin tuntee maailmaa,
ja sotilaskin harmaapää
sen taikavoiman valtaan jää.
Onegin, tunnustaa voin sulle,
Tatjana kalleinta on mulle!
Kun vanhuus varjoja jo loi,
hän siihen valonsäteen toi
kuin aurinko, mi päivän kultaa,
hän uuden nuoruuden
ja onnen mulle antoi!
Keskellä noiden raukkamaisten
ja nöyräin teeskentelijäin
ja ivallisten nuorten naisten
ja tyhmäin rehentelijäin
ja noiden hurskastelijoiden
ja suurisuisten liehakoiden,
keskellä muotinukkien
ja seurapiirihanhien
ja teeskennellyn ystävyyden
ja hyödyttömän turhuuden
ja touhun tyhjänpäiväisen,
keskellä kylmän itsekkyyden
hän loisteen tähden lailla luo,
mi kirkkauttaan yöhön valaa
ja mieleen mulle kuvan tuo
kuin taivaan enkeli,
kuin taivaan enkeli hän oisi!
On rakkaus lahja ihmiselle,
sen onni kuuluu jokaiselle,
se nuorukaisen valloittaa,
mi tuskin tuntee maailmaa
ja sotilaskin harmaapää
sen taikavoiman valtaan jää.
Onegin tunnustaa voin sulle,
Tatjana kalleinta on mulle!
Kun vanhuus varjoja jo loi,
hän siihen valonsäteen toi
kuin aurinko, mi päivän kultaa,
hän uuden nuoruuden
ja onnen mulle antoi!
Hän mulle nuoruuden taas antoi!
(suomennos: Hannu Heikkilä)
Tatest du's wirklich
Niinkö teit todella? Luuletko niin?
Katso häntä tuolla, uskollisinta kaikista uskollisista:
katso häntä, ystävistä ystävällisintä:
hänen uskollisuutensa vapain teko
kohtaa sydämeni vihamielisimpänä petoksena!
Jos Tristan pettää minut, voisinko toivoa,
että se, minkä hänen petoksensa rikkoo,
saattaisi kunniallisesti palauttaa Melotin sanat?
Minulle tämä? Tämä, Tristan, minulle?
Mihin nyt uskollisuus, kun Tristan minut petti?
Mihin nyt kunnia ja hieno käytös,
kun Tristan, kaiken kunnian puolustaja on ne menettänyt?
Se, minkä Tristan valitsi kilvekseen,
mihin on hyve nyt paennut ystäväni luota,
kun Tristan on minut pettänyt?
Mitä varten lukemattomat palvelukset,
kunnian ylistys, suuri mahti,
jotka voitit Markelle;
täytyykö kunnia ja ylistys, suuruus ja mahti,
täytyykö lukemattomat palvelukset
maksaa sinulle Marken häpeällä?
Tuntuivatko hänen kiitoksensa sinusta niin vähäisiltä
vaikka sen, mitä hänelle voitit, maineen ja valtakunnan
hän antoi sinulle perinnöksi ja omaksi?
Kun lapsettomana hänen vaimonsa kuoli,
rakasti hän sinua niin, että enää koskaan uudelleen
ei Marke halunnut mennä naimisiin.
Kun kaikki kansa, hovissa ja maassa
pyynnöin ja uhkauksin painosti häntä
valitsemaan kuningattaren maalle,
puolison itselleen;
kun sinä itse vannotit enoasi,
hovin tahtoon, maan tahtoon
sovinnollisesti myöntymään;
vastustaen hovia ja maata,
vastustaen jopa sinua
viekkaudella ja ystävällisyydellä hän kieltäytyi,
kunnes Tristan, sinä uhkasit
lähteä lopullisesti hovista ja maasta
ellei sinua itseäsi lähetetä
voittamaan kuninkaalle morsianta.
Silloin hän antoi sen olla niin.
Tämä ihmeellinen nainen, jonka minulle rohkeutesi voitti,
kuka voisi katsoa, kuka tuntea,
kuka ylpeästi sanoa hänen kuuluvan itselleen
onnelliseksi itseään tuntematta?
Sen, mitä tahtoni ei koskaan uskaltanut lähestyä,
sen, mistä toiveeni kunnioittaen luopui,
sen, minkä niin upeana, lempeänä, jalona täytyi sieluani virkistää,
huolimatta vihollisista ja vaaroista,
kuninkaallisen morsiamen sinä toit minulle.
Nyt tämän tilanteen kautta sydämeni olet tehnyt herkemmäksi kivulle,
sinne, missä olin pehmein, arin ja avonaisin,
on minua lyöty, voimatta koskaan toivoa,
että milloinkaan saattaisin parantua:
miksi niin tuskallisesti, sinä onneton minua nyt haavoitit?
Aseesi kiduttavalla myrkyllä,
joka mielen ja järjen kärventäen tuhoaa,
joka estää minut luottamasta ystäviini,
avoimen sydämeni täyttää epäilyksellä niin,
että nyt salaa synkässä yössä
kuunnellen ystäväni yllätän ja kunniani lopun saavutan?
Tämä, mitä ei taivas voi lunastaa,
miksi minulle tämä helvetti?
Tämä, mitä mikään katumus ei sovita,
miksi minulle tämä häpeä?
Tuon tutkimattoman syvän, salaisen syyn,
kuka ilmoittaa sen maailmalle?
(suomennos: Markku Lulli-Seppälä)
Ella giammai m'amò
Eihän hän koskaan minua rakastanut!
Ei, se sydän pysyy minulta suljettuna,
ei hän tunne rakkautta minua kohtaan!
Vieläkin voin nähdä hänet
surullisin kasvoin tuijottamassa
valkeaa tukkaani sinä päivänä
jona hän saapui Ranskasta.
Ei, ei hän tunne rakkautta minua kohtaan.
Missä minä olen?
Nuo kynttilätkin ovat melkein lopussa!
Aamurusko valaisee jo parvekkeeni,
pian on jo päivä!
Näen, kuinka päiväni kuluvat hitaasti!
Hyvä Jumala, uni
ei tule väsyneisiin silmiini.
Unta saan vasta kuninkaallisessa hautavaipassani
päivieni ehdittyä iltaan,
unta saan vasta mustien holvien alla
Escorialin hautakammiossa.
Jospa kuninkaan kruunu antaisi minulle kyvyn
lukea ihmisten sydämiä,
jotka vain Jumala pystyy näkemään.
Jospa kuninkaan kruunu...
Jos ruhtinas nukkuu, niin maanpetturi valvoo;
jospa kuninkaan kruunu...
Unta saan vasta...
Voi, jospa kuninkaan kruunu...
Eihän hän koskaan minua rakastanut!
Ei, se sydän pysyy minulta suljettuna,
ei hän tunne rakkautta minua kohtaan!
(suomennos: Erkki Pullinen)
Mika Kares
Eurajoelta kotoisin oleva Mika Kares on yksi maailman johtavista oopperalaulajista ja Suomen menestynein mieslaulaja. Kareksen taiteellisen uran alku oli musikaaleissa ja näytelmissä Satakunnassa. Hän jatkoi opintojaan Metropolia Ammattikorkeakoulussa, joiden aikana Kares sai ensimmäisen kiinnityksensä saksalaiseen oopperataloon.
Kares oli kiinnitettynä Badisches Staastheaterin solistikuntaan Karlsruhessa 2005–2009. Tämän jälkeen hän jatkoi uraansa vapaana taiteilijana ja on esiintynyt useissa maailman parhaissa oopperataloissa, mm. Baijerin, Berliniin ja Wienin valtionoopperat, Lontoon Royal Opera House, Milanon Teatro alla Scala ja Pariisin ooppera.
Kares on tunnettu äänensä kauneudesta, joustavuudesta ja iskuvoimasta sekä karismaattisesta lavaolemuksestaan. Suurimmat menestykset Kares on saavuttanut erityisesti Richard Wagnerin ja Giuseppe Verdin oopperoiden roolitulkinnoista, esimerkiksi Hagen (Wagner: Jumalten tuho), Kuningas Marke (Wagner: Tristan ja Isolde) ja Zaccaria (Verdi: Nabucco). Myös pääroolit Paavo Ruotsalainen (Kokkonen: Viimeiset kiusaukset), Ivan Hovanski (Musorgski: Hovantsina) ja Ritari Siniparta (Bartók) ovat olleet hänen uransa suurimpia menestyksiä.
Kares esiintyy oopperauransa ohella paljon orkesterikonserteissa. Hänen keskeiseen repertuaariinsa kuuluvat Šostakovitšin 13. ja 14. sinfonia, Beethovenin 9. sinfonia ja Missa solemnis, Verdin ja Mozartin Requiemit ja Rossinin Stabat mater. Hän tekee yhteistyötä mm. Wienin ja Berliinin filharmonikkojen sekä Lontoon ja Chicagon sinfoniaorkesterien kanssa. Lukuisat tunnetut kapellimestarit ja ohjaajat, kuten esimerkiksi Christian Thielemann, Fabio Luisi, Dmitri Tcherniakov, Sir David McVicar, Romeo Castellucci ja Kirill Petrenko ovat toistuvasti pyytäneet Karesta produktioihinsa.
Kareksen tulevia kiinnityksiä ovat muiden muassa Wagnerin Jumalten tuhon Hagen Pariisin, Wienin ja Berliinin valtionoopperoissa, Boris Godunovin nimirooli Savonlinnan oopperajuhlilla, Ratsumies-oopperan Antti Suomen kansallisoopperassa sekä Paavo Ruotsalaisen rooli oopperassa Viimeiset kiusaukset Tampereen oopperan ja Savonlinnan oopperajuhlien yhteistuotannossa. Kares on myös vakituinen vieras Bayreuthin Wagner-juhlilla, joilla hän esiintyy Lohengrinissa (Heinrich der Vogler) ja Götterdämmerungissa (Hagen) kesällä 2025.
Mika Kares on palkittu useasti sekä kansainvälisestä, että paikallisesta työstään. Vuonna 2009 hänelle myönnettiin "Der Goldene Fächer"- palkinto, joka myönnetään Badisches Staatstheaterin vuoden parhaalle laulajalle. Kares oli myös Savonlinnan oopperajuhlien Vuoden Taiteilija kesällä 2008. Kunnianosoituksena hänelle myönnettiin Beniamino Gigli -palkinto keväällä 2015 hänen menestykkäistä tulkinnoistaan bel canto -repertuaarin parissa. 2011 hän vastaanotti kotiseututyön ansiomerkin, 2013 Länsi-Suomen kulttuurimitalin ja vuonna 2017 Satakuntamitalin.
Kareksen menestyksekkäistä levytyksistä mainittakoon kaksi, jotka ovat saavuttaneet Grammy-ehdokkuuden: Daland/Lentävä hollantilainen (Wagner) 2015 ja Ritari Siniparta (Bartók) nimirooli 2021. Syksyllä 2016 ilmestynyt Sony Classical -levymerkille tehty Mozartin Don Giovanni (Komtuuri) on myös voittanut lukuisia kansainvälisiä palkintoja, joista merkittävimpänä BBC Music Magazine Award. Vuonna 2023 Mika Kares oli yksi International Opera Awards organisaation nimeämästä kuudesta ehdokkaasta “Maailman paras mieslaulaja” -kategoriassa.
Erik Rousi
Erik Rousi on tunnettu vahvasta ja kauniista bassoäänestään. Hänen laaja-alainen ohjelmistonsa sisältää teoksia barokki- ja Lied-musiikista aina raskaaseen saksalaiseen romanttiseen oopperaan. Rousin tulkintoja on luonnehdittu erittäin vahvoiksi ja salin energialla ja lämmöllä täyttäviksi. Kaudella 2024–2025 Rousin ohjelmistoon kuuluvat mm. Mephistophélès (Gounod: Faust), Il Commendatore (Mozart: Don Giovanni), Sir John Falstaff (Nicolai: Die lustigen Weiber von Windsor) ja George Bunting (Tate: The Lodger). Hänellä on parhaillaan rooli myös Suomen kansallisoopperan Salomessa (Richard Strauss). Rousilla on ollut rooleja useissa tunnetuissa oopperoissa, muun muassa Daland (Wagner: Der fliegende Holländer), Landgraf Hermann (Wagner: Tannhäuser), König Marke (Wagner: Tristan und Isolde), Hundig (Wagner: Die Walküre), Filippo II (Verdi: Don Carlo) ja Sparafucile (Verdi: Rigoletto).
Erik Rousi tunnetaan myös konserttilaulajana ja ahkerana Lied-musiikin tulkitsijana. Liedissä hän on paneutunut erityisesti Franz Schubertin suuriin laulusarjoihin, joita hän on esittänyt laajalti eri puolilla Eurooppaa. Rousin kuluvan kauden konserttiohjelmistossa ovat mm. Winterreise (Schubert), Wachet auf, ruft uns die Stimme (Bach), Aus tiefer Not schrei ich zu dir (Bach)ja L’Enfance du Christ (Berlioz). Alba Records julkaisee vuosien 2023–2026 aikana kaikki Schubertin suuret laulusarjat Rousin ja hänen pitkäaikaisen pianistipartnerinsa Justas Stasevskij’n tulkitsemina. Die schöne Müllerin julkaistiin maaliskuussa 2023. Laulajantyönsä ohella Erik Rousi toimii Eurajoki Bel Canton toisena taiteellisena johtajana.
Rousi aloitti lauluopintonsa Turun konservatoriossa, ja jatkoi niitä Metropolia ammattikorkeakoulussa, josta hän valmistui musiikkipedagogiksi vuonna 2016. Oopperalaulun maisteriksi hän valmistui vuonna 2018 Wienin kaupungin musiikki ja taideyliopistosta. Rousin taiteilijanuraa ovat tukeneet Alfred Kordelinin säätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Niilo Helanderin säätiö, Paulon säätiö, Suomen Kulttuurirahasto ja Taiteen edistämiskeskus.
Mikael Loponen
Pianisti ja kapellimestari Mikael Loponen (s. 2003) aloitti orkesterinjohdon opintonsa Jorma Panulan johdolla vuonna 2018. Elokuusta 2022 alkaen hän on opiskellut Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalla, professori Sakari Oramon johdolla. Hänen opettajinaan ovat olleet myös lukuisat vierailijat, kuten Johannes Schlaefli, Hannu Lintu, Eva Ollikainen ja Antony Hermus. Orkesterinjohdon lisäksi Loponen opiskelee myös pianonsoittoa Antti Hotin luokalla.
Loponen on johtanut useita orkestereita sekä Suomessa että ulkomailla. Kaudella 2023–2024 hän teki debyyttinsä Latvian kansallisen orkesterin, Joensuun kaupunginorkesterin ja Suomen kansallisoopperan orkesterin (kamarimusiikkifestivaali) kanssa. Mestarikursseilla hän on johtanut mm. Radion sinfoniaorkesteria, Oulu Sinfoniaa, Odensen sinfoniaorkesteria ja Etelä-Jyllannin sinfoniaorkesteria. Huhtikuusssa 2024 Mikael johti Wagnerin Tannhäuserin kamariversion Eurajoki Bel Canto -festivaalilla.
Loposen tärkeimpiin konsertteihin pianistina kuuluvat kolme sooloresitaalia Japanissa helmikuussa 2024, esiintymiset Mäntän musiikkijuhlilla 2018 ja 2023 ja Turun filharmonisen orkesterin nuorten solistien konsertit 2016, 2018 ja 2021. Hänen mestarikurssiopettajiaan ovat olleet muun muassa Marc-Andre Hamelin, Nikolai Luganski, Henri Sigfridsson, Matti Raekallio, Robert Levin ja Björn Lehmann. Loponen on saanut 3. palkinnon Hans von Bülow -kilpailussa Meiningenissa 2023 (kategoriassa ”Conducting from the piano”), 1. palkinnon Leevi Madetoja -pianokilpailussa vuonna 2022 ja 3. palkinnon Helsinki Lied -kilpailussa vuonna 2021. Hän oli myös yksi Tampereen pianokilpailun 2021 finalisteista.