Juonittelua ja suuria tunteita
Metropolian Musiikki kokoaa jälleen voimansa suureen oopperaproduktioon. Teos on Wolfgang Amadeus Mozartin säveltämä koominen nelinäytöksinen ooppera Le nozze di Figaro (Figaron häät). Oopperan tapahtumat kietoutuvat monimutkaiseen ihmissuhteiden ja juonittelujen verkkoon, jossa riittää vauhtia ja hurjia käänteitä.
Figaron häät on todellinen oopperaklassikko, jonka tämän kertaisessa esityksessä yhdistyvät Mozartin upea musiikki ja nuori ja raikas tulkinta. Musiikinjohdosta vastaa Ruut Kiiski ja ohjauksesta Juulia Tapola, puvut ovat Pia Lasosen ja valaistussuunnittelu Aslak Sandströmin käsialaa. Rooleissa kuullaan Metropolian opiskelijoita, alumneja ja vierailijoita.
Sirkus Almaviva toivottaa teidät tervetulleiksi Figaron häihin!
Le nozze di Figaro
- Säveltäjä: Wolfgang Amadeus Mozart
- Libretto: Lorenzo da Ponte (pohjautuu Beaumarchais'n näytelmään Le mariage de Figaro)
Taiteellinen työryhmä
- Musiikinjohto: Ruut Kiiski
- Ohjaus: Juulia Tapola
- Valaistussuunnittelu: Aslak Sandström
- Pukusuunnittelu, valmistus: Pia Lasonen
- Visualisointi: Juulia Tapola, Pia Lasonen, Aslak Sandström
- Maskeerauksen suunnittelu: Teri Lindholm
- Maskeerauksen toteutus: Teri Lindholm (päämaskeeraaja) ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston opiskelijat
- Lavasteiden valmistus: Ammattiopisto Samiedu Heikki Lyytikäisen johdolla
- Korrepetitio: Armaan Madar, Davide Massacci
- Valo-operaattori: Rami Raikaslehto
- Ohjausassistentti: Sakari Topi
- Oopperan vastuuopettaja: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- Orkesteritoiminnan vastuuopettaja: Okko Kivikataja
Rooleissa 25.1. ja 28.1.
- Figaro: Tiitus Ylipää
- Kreivi Almaviva: Vladyslav Fedoriaka (UKR)*
- Kreivitär Almaviva: IIrisilona Segerstam
- Susanna: Anna Ginström
- Cherubino: Essi Lind
- Bartolo: Tomi Andersson
- Marcellina: Saara Pääkkönen
- Basilio: Juuso Koski
- Don Curzio: Juuso Koski
- Antonio: Marlon Saares*
- Barbarina: Tiina Salminen
- Kukkaistytöt: Mea Tikkanen, Riikka Mäkinen, Anni Koskinen, Sofia Hiltunen
Rooleissa 26.1. ja 30.1.
- Figaro: Tiitus Ylipää
- Kreivi: Veikko Vallinoja*
- Kreivitär: Olga Harrison
- Susanna: Iida Hirvola
- Cherubino: Maija Turunen**
- Bartolo: Tomi Andersson
- Marchellina: Amanda Sandström**
- Basilio: Joonatan Pylkkönen*
- Don Curzio: Joonatan Pylkkönen*
- Barbarina: Veera Kuusirati**
- Antonio: Marlon Saares*
- Kukkaistytöt: Anni Koskinen, Sofia Hiltunen, Mea Tikkanen, Riikka Mäkinen
* vierailija
** Metropolian alumni
Orkesteri
Metropolian oopperaorkesteri
- Alkuperäisjuliste ja trailerin kuvituskuvat: Pia Lasonen
- Digitaalisen markkinointimateriaalin toteutus: Saskia Sahramäki, Anna Oikarinen I Notio Design
- Traileri: Anna Oikarinen
Esitykset
- 25.1.2025 klo 16 Ensi-ilta 1
- 26.1.2025 klo 16 Ensi-ilta 2
- 28.1.2025 klo 18
- 30.1.2025 klo 18
Esityksen kesto 3 tuntia 15 minuuttia sisältäen väliajan 25 minuuttia.
Esityskieli italia, tekstitys suomeksi.
Liput
- 30 euroa peruslippu
- 15 euroa alennuslippu (opiskelijat, eläkeläiset, työttömät, varushenkilöt)
Osta liput ennakkoon: store.metropolia.fi
Lipunmyynti konserttisalin ovella alkaa tuntia ennen esityksen alkua. Vain korttimaksu.
Paikka
Helsingin Konservatorion konserttisali
Ruoholahdentori 6
Helsinki
Väliaikatarjoilu
Ravintola Konservatorio palvelee ennen esitystä sekä sen väliajalla. Väliaikatarjoilut voit tilata ennakkoon, jolloin pääset nauttimaan väliajasta jonottamatta.
Tilaa väliaikatarjoilut ennakkoon: ravintola.konservatorio [at] palmia.fi (ravintola[dot]konservatorio[at]palmia[dot]fi).
Taiteellinen työryhmä
Ruut Kiiski (kapellimestari)
Ruut Kiiski on johtanut muun muassa Turun filharmonista orkesteria, Malmön sinfoniaorkesteria ja
Orchestre national des Pays de la Loirea. Hän on johtanut oopperaa Norrlandsoperanissa, työskennellyt Göteborgin oopperan orkesterin kanssa ja vieraillut monesti johtamassa Jyväskylä Sinfoniaa. Kaudella 2023–2024 hän debytoi Kuopion kaupunginorkesterin, Tampere Filharmonian, Radion Sinfoniaorkesterin, Lapin kamariorkesterin sekä Kymi Sinfoniettan edessä. Kuluva syksy on täyttynyt Tampereen teatterin Taru sormusten herrasta -suurtuotannon näytöksistä.
Monipuolisena muusikkona ja lauluinstrumentin kanssa pitkään työskennelleenä Ruut viihtyy oopperamusiikin parissa, mutta hänen vahvuuksiinsa kuuluu myös kiinnostus uuteen ja ennen kuulemattomaan musiikkiin sekä mielenkiintoisten ohjelmakokonaisuuksien suunnitteluun. Ruut Kiiski on valmistunut kapellimestariksi Tukholman kuninkaallisesta musiikkikorkeakoulusta vuonna 2015. Hän on aikaisemmin valmistunut Sibelius-Akatemiasta kirkkomuusikoksi ja kuoronjohtajaksi. Ruut toimii myös Tampereen Filharmonisen Kuoron taiteellisena johtajana.
Juulia Tapola (ohjaaja)
Juulia Tapola on ohjannut yli 50 oopperateosta. Hänen viimeaikaisia ohjauksiaan ovat mm. Uljas Pulkkiksen Ada Lovelays -oopperan kantaesitys (2024) Puccinin Tosca Ahvenanmaan ooppera festivaaleilla (2023), Mozartin La finta Giardiniera (2024) Helsingin Konservatoriolla, Kokkosen Viimeiset kiusaukset (2022) Joensuussa ja Ilkka Kuusiston Taipaleenjoki -ooppera Suomussalmella (2021) sekä Kuusiston Aino Ackté -oopperan kantaesitys Savonlinnassa 2017, jota esitettiin myös Ilmajoen Musiikkijuhlilla 2019.
Tapola ohjaa ja opettaa säännöllisesti näyttämöilmaisua laulajille mm. Helsingin Konservatoriossa, Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa ja Metropolia Ammattikorkeakoulussa sekä ohjaa laulajia oopperalaboratorio-kursseilla.
Tapola toimii KLAPS klassista lapsille ry:n taiteellisena johtajana ja on ohjannut Anna Noran säveltämät lastenoopperat Keinulauta (2022), Maaginen kalevala (2020), Maukka, Väykkä ja Karhu Murhinen (2018), Into parrakas vauva (2016) sekä Kani Koipeliinin kuperkeikat (2012). Suomen Kansallisoopperassa Tapola on ohjannut Jukka Linkolan Hölmöläiset (2013) ja Olli Kortekankaan Jannen salaisuus -oopperan (2015).
Tapola on opiskellut Leipzigin Yliopistossa oopperaohjausta ja dramaturgiaa ja valmistunut Tampereen Yliopistosta filosofian maisteriksi (2007) pääaineenaan teatterin ja draaman tutkimus. Laulupedagogiksi Tapola on valmistunut Helsingin Konservatoriosta (2002) ja suoritti opettajan ammatillisen pätevyyden HAMK:issa (2022).
Pia Lasonen (pukusuunnittelija)
Pia Lasonen on helsinkiläinen freelance-pukusuunnittelija. Pia valmistui vuonna 2011 artenomiksi Mikkelin ammattikorkeakoulusta Savonlinnasta pääaineenaan teatteripuvustus ja pukusuunnittelu. Valmistumisensa jälkeen Pia aloitti Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen tuotannoissa ensin pukujen valmistajana. Nykyään hän pyörittää Sibelius-Akatemian puvustoa puvustomestarina sekä suunnittelee puvustuksia oopperakoulutuksen tuotantoihin. Sibelius-Akatemian ohella Pia toimii freelance-pukusuunnittelijana vapaalla kentällä sekä kuvauspuvustajana ja ompelijana tv- ja elokuvatuotannoissa. Vapaa-ajallaan Pia suunnittelee ja toteuttaa esiintymisvaatteita rockbändeille.
Instagram: @pialasonen
Aslak Sandström (valaistussuunnittelija)
Aslak Sandström on monipuolinen ja kokenut valaistussuunnittelija. Hän on tehnyt pitkän, 35-vuotisen uran Suomen Kansallisteatterin valaistussuunnittelijana sen kaikilla näyttämöillä, kiertueilla sekä Willensaunan näyttämöpäällikkönä. Sandströmin kokemus kattaa Kansallisteatterin produktioita niin pienillä kuin suurillakin areenoilla. Rakkaus oopperaan on syntynyt perheen omien laulajien kautta. Metropolian musiikin tutkinto-ohjelmassa Aslak Sandström on vastannut Arabia kaikuu -liedkollektiivin konserttien ja TIIMI-kamarioopperan valaistussuunnittelusta.
Teri Lindholm (päämaskeeraaja)
Teri Lindholm on meikkaaja-maskeeraaja Helsingistä. Hän suunnittelee Metropolian Figaron häiden maskeerauksen ja toimii työelämäohjaajana produktion maskeeraajaopiskelijoille. Lindholm opiskeli maskeeraajaksi Stadin AO:lla, ja kävi opiskeluaikanaan myös Alankomaissa perehtymässä erikoistehostemaskeeraukseen.
Ohjaaja Juulia Tapolan kanssa Lindholm on työskennellyt aiemmin Helsingin Konservatorion tuottaman Mozartin Valepuutarhurittaren parissa. Oopperamaailmassa Lindholm on ollut mukana tekemässä muun muassa Opera Boxin Turandot’a sekä Helsingin työväenopiston Kerjäläisoopperaa. Maskeerauksen kentällä häntä kiinnostavat oopperan lisäksi kameran kanssa työskentely sekä erikoistehostemaskeeraus. Hän löytää usein inspiraationsa mytologiasta, kauhusta ja maalaustaiteesta. Maskeerausmaailman ulkopuolella Lindholm on myös sosiaalialan ammattilainen sekä harrastajamaalari.
Armaan Madar (korrepetiittori)
Armaan Madar on intialais-suomalainen laulumusiikkiin erikoistunut pianisti, joka on saanut kiitosta mm. ”herkkävireisestä ja soinnillisesti rikkaasta soitostaan” (Rondo Classic/Harri Kuusisaari). 13-vuotinen yhteistyö sopraano Maria Turusen kanssa on johtanut mm. Helsinki Lied -kilpailun voittoon vuonna 2021. Armaan toimii muutenkin aktiivisesti laulumusiikin kentällä mm. perustamansa Arabia kaikuu -liedkollektiivin taiteellisena johtajana, Eloa ry:n tuottaman Hilma af Klintistä inspiroituneen oopperaprojektin taiteellisena johtajana ja Suomen Lied-akatemian hallituksessa.
Vuodesta 2022 lähtien Armaan on toiminut tuntiopettajana Metropolia Ammattikorkeakoulussa laulajien säestäjänä, liedopettajana ja korrepetiittorina. Armaan on toiminut myös kurssipianistina Matti Salmisen, Juha Uusitalon, Irja Aurooran ja Sirkku Wahlroos-Kaitilan mestarikursseilla. Hän on toiminut korrepetiittorina Rautavaaran Auringon talossa (Metropolia AMK, kapellimestari Mikko Franck) ja Tauno Marttisen Poltetussa oranssissa (Opera BOX, kapellimestari Jaan Ots). Hän on itsekin vieraillut oopperalavalla näyttämöavustajana Persian prinssin roolissa Puccinin Turandot -oopperassa Suomen kansallisoopperassa.
Armaan on valmistunut muusikoksi Helsingin Konservatoriosta, musiikin kandidaatiksi ja maisteriksi Tukholman kuninkaallisesta musiikkikorkeakoulusta ja musiikkipedagogiksi Metropolia Ammattikorkeakoulusta Antti Hotin, Heikki Pellisen, Stefan Bojstenin ja Joonas Pohjosen opista.
turunenmadar.wordpress.com
Instagram: @armaanmadar
Rooleissa
Vladyslav Fedoriaka (kreivi Almaviva)
Vladyslav Fedoriaka on nuori baritoni ja draamanäyttelijä, joka on menestyksekkäästi esiintynyt Ukrainan näyttämöillä ja syventyy laulajana parhaillaan maisteriopintoihinsa Saksassa.
Vladyslav työskentelee niin laulajana kuin näyttelijänäkin Art Razom kokoonpanossa (Kiova, Ukraina), joka on nuorten taiteilijoiden, ohjaajien ja kirjailijoiden itsenäinen yhteisö, jonka toiminta painottuu erityisesti ukrainalaiseen musiikkiteatteriin. Lisäksi hän esiintyy laulusolistina ja näyttelijänä alueellisen Filharmonian Art Student Laboratoryssa. Hän on vieraillut instrumentaaliyhtyeiden ja Akateemisen sinfoniaorkesterin nuorena solistina Tšerkasyn alueellisen filharmonian konserteissa.
Fedoriaka on suorittanut kandidaatin tutkinnon Ukrainan P. I. Tšaikovskin Kansallisessa Musiikkiakatemiassa ja jatkaa nyt opintojaan maisteritasolla Berliinin Taideyliopistossa (Universität der Künste), jossa hän opiskelee amerikkalaisen oopperalaulajan, professori Dr. Joshua Whitenerin johdolla.
Nuoresta iästään huolimatta Fedoriakalla on laaja lavakokemus. Hänen merkittävimpiä roolejaan ovat olleet osat oopperoissa "The Rape of Lucretia" ja "Blue Monday" sekä ukrainalaisten säveltäjien teoksissa, kuten "Stolen Happiness", "Solaris", oopperatrilogia "KAVKA", musikaali "Okay Moisho" ja päärooli oopperan "Obsessed" maailmanensi-illassa. Tällä hetkellä hän valmistautuu Metropolia Ammattikorkeakoulun oopperaproduktiossa kreivin rooliin W.A. Mozartin oopperassa "Figaron häät" ja odottaa innolla ensiesiintymistään Helsingissä tammikuussa 2025.
Veikko Vallinoja (kreivi Almaviva)
Baritoni Veikko Vallinoja tunnetaan monipuolisena, tekstilähtöisenä laulajana, jonka miellyttävän värinen ääni taipuu monensävyiseen tarinankerrontaan. Veikko sai toisen palkinnon Lappeenrannan laulukilpailussa 2023 sijoittuen miesten sarjan parhaaksi.
Hän opiskelee laulutaidetta Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa, jossa hänen opettajiaan ovat olleet Erkki Rajamäki ja Hannu Niemelä.
Vallinojan laulutaival alkoi 9-vuotiaana Cantores Minores -poikakuorossa, joka tutustutti suuriin kirkkomusiikkiteoksiin ja vei konserttimatkoille Euroopan katedraaleihin. Vallinoja on kysytty solisti konsertti- ja kirkkomusiikkiteoksissa, ja on esiintynyt mm. Cantores Minoreksen, Suomalaisen barokkiorkesterin, Rakuunasoittokunnan ja Lappeenrannan ja Joensuun kaupunginorkestereiden kanssa. Joulukuussa 2024 hän debytoi Helsingin kaupunginorkesterin solistina. Vallinoja on profiloitunut myös lied-laulajana. Pianisti Jussi Littusen kanssa pitkään jatkuneen yhteistyön aikana duo on palkittu mm. Helsinki Lied -kilpailussa ja Kööpenhaminan kansainvälisessä lied-duokilpailussa sekä saanut tunnustusapurahan Martin Wegeliuksen muisto -säätiöltä. Oopperalavoilla Vallinoja on nähty mm. Mr. Gedgen (B.Britten: Albert Herring), tohtori Falken (J. Strauss: Lepakko) ja Christoffer Taxellin (T. Tuomela: Karvalakkiooppera) rooleissa.
Syksyllä 2023 Vallinoja perusti ystäviensä kanssa Bach Collegium Helsinki -kollektiivin tarkoituksenaan esittää ja tehdä tunnetuksi J. S. Bachin kantaatteja.
Olga Harrison (kreivitär Almaviva)
Olga Harrison (1986) on espoolainen sopraano ja instrumentalisti. Harrison on valmistunut muusikoksi Helsingin Konservatoriosta 2022 ja opiskelee parhaillaan laulupedagogiksi Metropolia ammattikorkeakoulussa Reetta Haaviston johdolla.
Hän on ollut Laulustudio Laulaman perustajan Heidi Parviaisen oppilas ja kuulunut Laulustudion opettajiin vuodesta 2023 alkaen.
Kahden kulttuurin kasvattina ja kielialan asiantuntijana Olga Harrison tulkitsee musiikkia luontevasti yhdeksällä eri kielellä. Harrison on esiintynyt solistina sekä kamariyhtyeiden ja oopperaseurojen jäsenenä Suomessa ja ulkomailla. Hän on ollut perustamassa Duo Vesper -kanteleyhtyettä, klassiseen lauluun erikoistuvaa Il Concerto -ryhmää sekä Oopperastudio Luovaa ja tuottanut konsertteja kaikille edellä mainituille. Yhdessä pianisti Zibin Hännisen kanssa Harrison osallistui Helsinki Lied 2024 -kilpailuun, jonka tiimoilta duo konsertoi mm. Mikkelissä ja Helsingissä.
Olga Harrisonin ensiesiintyminen oopperaproduktiossa oli Veeran roolissa, Martti Parkkarin säveltämässä nuoriso-oopperassa Rottakuningas, Turun konservatoriossa vuonna 2002. Sittemmin hänen roolejaan ovat olleet mm. Ida, (J. Strauss, Lepakko), Papagena (W.A.Mozart, Taikahuilu, konserttiversio, Pohjois-Kymen musiikkiopisto), Woglinde (R.Wagner, Reininkulta, konserttiversio) ja Ortlinde (R.Wagner, Valkyyria, konserttiversio) Metropolia ammattikorkeakoulussa 2024. Harrison on esiintynyt myös oopperakuorolaisena Sibelius-Akatemian, Opera Boxin, Helsingin oopperayhdistyksen, Teatro Productionsin ja Musiikkiopisto Juvenalian tuotannoissa.
Muusikon uran rakentamisen ohella Olga Harrison tekee goottilaista fiktiota käsittelevää väitöstutkimusta Turun yliopistolla.
Iirisilona Segerstam (kreivitär Almaviva)
Sopraano Iirisilona Segerstam (s. 1999) on tällä hetkellä ikäpolvensa nouseva tähti, joka voitti vuoden 2023 valtakunnallisen Timo Mustakallio -laulukilpailun.
Segerstam esiintyy aktiivisesti ympäri Suomea, ja on laulanut mm. W. A. Mozartin Requiem- messun sopraanosolistina Joensuun Kaupunginorkesterin kanssa, esiintynyt Urkuyö ja aaria -festivaalilla sekä Korsholman Musiikkijuhlilla. Segerstam teki vuonna 2024 kaksi roolidebyyttiä, Armindan rooli W. A. Mozartin oopperassa La Finta Giardiniera (Helsingin konservatorio) sekä Vuorovaikutuskonsultti/Ylipääjohtajan rooli Joonas Pohjosen kamarioopperassa Tiimi (Metropolia Ammattikorkeakoulu). Metropolian W. A. Mozartin Figaron häät- oopperaproduktiossa Iirisilona Segerstamin roolidebyyttinä on Kreivitär. Kesällä 2025 hän laulaa Savonlinnan Oopperajuhlien kuorossa.
Iirisilona Segerstam on Kansan Sivistysrahaston Päivi ja Paavo Lipposen rahaston vuoden 2024 taiteilija.
Segerstam opiskelee laulua Metropolia Ammattikorkeakoulussa Reetta Haaviston ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa Outi Kähkösen johdolla.
Ennen korkeakouluopintojaan Segerstam valmistui Helsingin Konservatorion muusikon ammatillisesta koulutuksesta vuonna 2021. Oopperarepertuaarin rinnalla Segerstam laulaa paljon lied-musiikkia ja osallistui vuoden 2021 Helsinki Lied -kilpailuun pianisti Katarina Katriksen kanssa. Segerstam ja Katris ovat olleet lied-duo jo vuodesta 2020 lähtien. Duo kantaesitti Shenran Wangin vuonna 2023 säveltämän Haukio- laulusarjan tohtori Jenni Haukion runoihin kesän 2024 Arabia kaikuu -festivaalilla.
Anna Ginström (Susanna)
Sopraano Anna Ginström viimeistelee opintojaan Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja Sibelius-Akatemiassa opettajanaan Jenni Lättilä. Annan kiinnostus klassista laulua kohtaan heräsi kamarikuoron riveissä ja hän aloitti lauluopintonsa Helsingin Konservatoriossa vuonna 2015. Vaihto-oppilaana Anna on opiskellut Zürcher Hochschule der Künste- korkeakoulun laulun maisteriohjelmassa Lina Maria Åkerlundin johdolla.
Monipuolisena muusikkona tunnettu Anna on laulanut sopraanosolistina useissa keskeisissä kirkkomusiikin teoksissa, kuten Matteus-passio ja Jouluoratorio (J. S. Bach), Stabat mater (G. B. Pergolesi) ja Oratorio de Noël (C. Saint-Saëns). Oopperalavalla Annaa on kuultu muun muassa Belindan (H. Purcell: Dido & Aeneas), Niiskuneidin (I. Kuusisto: Muumiooppera) ja Eleanorin (E. Rautavaara: Auringon talo) rooleissa.
Anna nauttii kirkkomusiikin ja oopperan lisäksi liedmusiikista ja työskentelee sen parissa yhdessä pianisti Dávid Szilasin kanssa. Liedin saralla Anna on täydentänyt osaamistaan mm. Richard Stokesin ja Graham Johnsonin mestarikursseilla. Kesällä 2024 Anna osallistui Kangasniemen laulukilpailuihin ja sijoittui kolmanneksi. Lokakuussa 2024 Anna Ginström ja Dávid Szilas voittivat neljättä kertaa järjestetyn kansallisen Helsinki Lied -kilpailun.
Iida Hirvola (Susanna)
MuM Iida Hirvola toimii muusikkona niin laulajana, sellistinä, improvisoijana kuin pedagoginakin. Hän inspiroituu upeasta musiikista, kamarimusisoinnista ja itsensä haastamisesta joka päivä. Keväällä 2024 Iida Hirvola esiintyi Joonas Pohjosen Tiimi-kamarioopperassa hurmaavan Vuorovaikutuskonsultin ja pähkähullun Ylipääjohtajan rooleissa (Metropolia Ammattikorkeakoulun tuotanto).
Sooloprojektina hän esittää säännöllisesti uutta musiikkia sellolle ja lauluäänelle. Iida Hirvolan kamariyhtyeistä aktiivisimpia ovat lied-yhteistyö pianisti Liubov Sochnevan kanssa sekä Tampering-ensemble. Iida Hirvola on esiintynyt nykymusiikkiyhtyeiden Accroche Note ja AxisModula jäsenenä, sekä orkesterimuusikkona Strasbourgin Filharmonisen Orkesterin ja Pori Sinfoniettan riveissä.
Musiikin kipinä syttyi Porin Palmgren-konservatoriossa Vesa Vaahtorannan sellotunneilla ja Raija Kemppaisen laulutunneilla. Ammattiopinnoissaan Hirvola on opiskellut laulutaidetta Reetta Haaviston ja Juha Karvosen (Metropolia AMK), Elena Pankratovan (Grazin Taideyliopisto) ja Françoise Kublerin (Strasbourgin Musiikkiakatemia) luokilla, ja selloa Pauli Heikkisen ja Markus Hohdin (TAMK), sekä Véronique Fuchsin ja Eva Böckerin (Strasbourgin Musiikkiakatemia) johdolla. Tärkeitä suunnannäyttäjiä laulun saralla ovat olleet myös Sirkka Parviainen, Piia Komsi, Kajsa Dahlbäck ja Valérie Philippin (improvisaatio ja ranskalainen kirjallisuus sooloäänelle).
Tiitus Ylipää (Figaro)
Tiitus Ylipää vaikuttaa laulajana pehmeän tummalla, pyöreän taipuisalla ja voimakkaalla äänellään sekä ilmaisuvoimaisella lavaolemuksellaan.
Vuodesta 2018 lähtien hän on vieraillut esityskausittain Suomen Kansallisoopperassa solistina. Hän on esiintynyt mm. R.Straussin oopperassa Ariadne auf Naxos (Perückenmacher), koululaisoopperoissa Djurens Planet, Lähde ja Tähtiainesta sekä laulanut Minioopperoissa Carmen, Reininkulta, Tuhkimo ja Taikahuilu. Aiempia rooleja ovat mm. Un Mandarino (Turandot), Matruusin ystävä (Le Pauvre Matelot), Marullo (Rigoletto), Gasparo (Donizetti: Rita), sekä Ford (Falstaff), Kantaesitysteoksista mainittakoon Ihmisiä kesäyössä (Jalmari), Pelastustie/Räddningsväg (E. Wartiovaara) ja Neljä Mieshahmoa (J. Sivén: Pyhä Birgitta).
Syksyllä 2020 hän oli artistina Opernwerkstatt: Festival der Jungen Stimmen-festivaalilla Sveitsissä ja vuonna 2019 Suomen Wagner-seuran stipendiaattina esiintyen stipendiaattien konsertissa Bayreuthissa.
Kirkkomusiikkiteosten bassosolistiosuudet Tiitus Ylipää on laulanut mm. J.S. Bachin teoksissa Johannespassio sekä Matteus-passio, G.F.Händelin oratoriossa The Triumph of Time and Truth ja W.A. Mozartin Requiem.
Kilpailumenestystä Tiitus Ylipäälle on kertynyt Kangasniemen laulukilpailuista, joissa hän voitti ensimmäisen palkinnon vuonna 2018 sekä Lappeenrannan laulukilpailuista, miesten sarjan kolmannen palkinnon saajana vuonna 2019.
Hän valmistui vuonna 2019 Musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian oopperaluokalta.
Tiitus toimii musiikin alalla myös pedagogina eri musiikkiopistoissa, ja parhaillaan hän viimeistelee pedagogisia opintojaan Metropolia Ammattikorkeakoulussa.
Hänet tunnetaan myös säveltäjänä ja hänen säveltämäänsä mediamusiikkia on esitetty mm. SLUSH Helsinki- ja SLUSH Tokyo-tapahtumissa sekä Imatran taidemuseossa.
Essi Lind-Vallinoja (Cherubino)
Rovaniemeläislähtöinen mezzosopraano Essi Lind Vallinoja on monipuolinen ooppera- ja konserttilaulaja. Hän opiskelee Sirkku Wahlroos-Kaitilan johdolla Sibelius-Akatemian laulumusiikin osastolla ja viimeistelee laulupedagogiopintojaan Metropolia AMK:ssa. Essi on täydentänyt opintojaan mm. Topi Lehtipuun, Andreas Schmidtin ja Graham Johnsonin mestarikursseilla ja opiskellut Erasmus-vaihdossa Berliinin Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulussa Ewa Wolakin laululuokalla.
Essin laaja-alainen ja lämminsointinen mezzosopraano taipuu monenlaisiin tehtäviin. Oopperalavalla hänet on nähty Riinan (Rautavaara: Auringon talo, Metropolia AMK), Arnaltan (Monteverdi: Poppean kruunaus, Helsingin konservatorio), Second womanin (Purcell: Dido ja Aeneas, Helsingin konservatorio) ja Niiskuneidin (Kuusisto: Muumiooppera, Helsingin konservatorio) rooleissa.
Essin laaja kokemus konserttisolistina kattaa muun muassa Bachin, Mozartin, Händelin ja Pergolesin keskeiset kirkkomusiikkiteokset sekä paljon muuta konsertoivaa laulumusiikkia erityisesti barokin ajalta. Liedin parissa häntä on kuultu esimerkiksi Sibelius-Akatemian Soiva kieli -konserttisarjassa sekä Helsinki Lied -kilpailussa. Esiintymisen lisäksi Essi toimii laulunopettajana ja kuorojen äänenmuodostajana.
Vapaa-aikaansa hän viettää mielellään tanssien ja luonnonvesissä uiden, ja suuntaa Lappiin tai mökkeilemään aina kun mahdollista.
Maija Turunen (Cherubino)
Mezzosopraano Maija Turunen on valmistunut musiikkipedagogiksi Metropolia Ammattikorkeakoulusta sekä musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta Sirkku Wahlroos-Kaitilan johdolla. Tällä hetkellä hänen laulunopettajanaan toimii Miina-Liisa Värelä.
Maijan aikaisempia oopperarooleja ovat mm. Mavka Uljas Pulkkiksen All the Truths-oopperan kantaesityksessä (Sibelius-Akatemia), Nooran rooli Einojuhani Rautavaaran Auringon talossa (Metropolia) ja Andra Hovdam Paciuksen Kung Karls jakt-oopperassa (Metropolia). Lisäksi Maija on laulanut Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin solistina Musiikkitalossa.
Maija Turunen on aiemmalta koulutukseltaan musiikkiteknologi. Hän on onnistunut yhdistämään laulutaiteen ja teknologian tohtorintutkintoon tähtäävässä hankkeessaan, jonka tarkoituksena on perehtyä historiallisiin lauluäänitteisiin sekä niiden restaurointiin koneoppimista hyödyntäen.
Tomi Andersson (Bartolo)
Tulossa!
Saara Pääkkönen (Marcellina)
Mezzosopraano Saara Pääkkönen opiskelee klassisen laulun opettajaksi Metropolia Ammattikorkeakoulussa Juha Karvosen johdolla. Hän on esiintynyt lukuisissa kirkko- ja näyttämömusiikkiproduktioissa niin kuorolaisena kuin solistinakin. Hänen rooleistaan mainittakoon Piparkakkunoita (Engelbert Humperdinck: Hannu ja Kerttu, Helsingin työväenopisto), Babette (Franz von Suppé: Kymmenen kaunotarta kaipaa kosijaa, Helsingin työväenopisto), Siegrune (Richard Wagner: Die Walküre, Eurajoki Bel Canto), Vagaus (Antonio Vivaldi: Juditha triumphans, Vokaaliyhtye Incanto ja kamariorkesteri Refugium musicum), Lucy Lockit (John Gay: Kerjäläisooppera, Helsingin työväenopisto) ja Liisa Ahkera (Joonas Pohjonen: Tiimi, Metropolia). Laulamisen lisäksi Saara, joka on luonut uraa kielten ja kirjallisuuden saralla, myös suomentaa lauluja.
Amanda Sandström (Marcellina)
Amanda Sandström on helsinkiläislähtöinen mezzosopraano ja Metropolia Ammattikorkeakoulun laulukoulutuksen alumni. Amanda valmistui Metropoliasta Sirkku Wahlroos-Kaitilan opista kesällä 2024 ja jatkaa nyt lauluopintojaan Malmön musiikkikorkeakoulun laulun maisterikoulutuksessa opettajanaan Maria Streijffert.
Amanda on laulanut Savonlinnan oopperajuhlakuorossa vuodesta 2023 lähtien, ja kesällä 2024 hän esiintyi festivaaleilla Richard Wagnerin Lohengrin oopperassa Dritter Edelknaben roolissa. Muita Amandan oopperarooleja ovat olleet Liisa Ahkera, Joonas Pohjosen uudessa kamarioopperassa Tiimi (Metropolia 2024), Cupido operetissa Orfeus Manalassa (Helsingin Konservatorio 2019), Sylviane Iloisessa leskessä (Operart Jyrki Anttila 2023) sekä Auroran cover joulumusikaalissa Pukit pulassa (Tuomas Kantelinen, Opera Box 2023).
Amanda on ehtinyt opiskella laulun lisäksi kirkkomusiikin kandidaatiksi Sibelius-Akatemiassa sekä pianonsoitonopettajaksi Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Kun opiskelulta jää aikaa, nauttii Amanda maalaamisesta ja sulkapallon pelaamisesta.
Juuso Koski (Basilio ja Don Curzio)
Tenori Juuso Koski opiskelee parhaillaan laulupedagogiksi Metropolia Ammattikorkeakoulussa Sirkku Wahlroos-Kaitilan johdolla. Koski aloitti musiikkiopintonsa Cantores Minores -poikakuorossa, jossa hän lauloi vuosina 1996–2014. Juuso Koski valmistui muusikoksi Helsingin Konservatoriosta keväällä 2022 laulunopettajanaan Hanna-Leena Haapamäki. Hän on opiskellut laulua myös mm. Topi Lehtipuun, Aki Alamikkotervon sekä Heikki Oraman johdolla.
Vuonna 2022 Koski nähtiin Saint Briochen roolissa (Iloinen leski, Helsingin Konservatorio) ja Monostatoksen roolissa (Taikahuilu, Sibelius-Akatemia). Samana vuonna Juuso Koski teki ammattilaisdebyyttinsä Maximilianin roolissa (Candide, Savoy-teatteri). Syksyllä 2023 hänet nähtiin Voron roolissa Helsingin työväenopiston Kerjäläisoopperassa. Keväällä 2024 hän lauloi Jessmanin roolin Joonas Pohjosen Tiimi -kamarioopperan kantaesityksessä Metropolia Ammattikorkeakoulussa sekä Podestan roolin W. A. Mozartin La finta giardiniera -oopperassa (Helsingin Konservatorio). Naantalin musiikkijuhlilla hän lauloi Nurmahalin roolin Crusellin Pieni orjatar -oopperassa.
Laulamisen lisäksi Juuso Koski on ohjannut useita klassisen musiikin suoria lähetyksiä, mm. Timo Mustakallio ja Helsinki Lied -laulukilpailut. Koski toimii Kausikonserttikuorot ry:n taiteellisen toimikunnan puheenjohtajana. Viime vuosina Juuso Koski on laulanut mm. Suomen Kansallisoopperan kuoron, Savonlinnan Oopperajuhlakuoron sekä Helsingin filharmonisen kuoron riveissä.
Joonatan Pylkkönen (Basilio ja Don Curzio)
Tenori Joonatan Pylkkönen (s. 2001) aloitti lauluopintonsa Helsingin Konservatoriossa syksyllä 2022 opettajanaan Tehi Sulonen-Georgi. Innostus laulamiseen Pylkkösellä syttyi jo pienenä poikana Helsingin Tuomiokirkon Cantores Minores -poikakuorossa vuonna 2009. Kuorouran päätyttyä 2023 Cantores Minores- poikakuorossa on yhteismusisointi kuitenkin pysynyt Pylkkösen mukana. Joonatan Pylkkönen ja lied-parinsa Vinha Rechardt voittivat Helsinki Lied-kilpailun nuorten, alle 25- vuotiaiden, sarjan 1. sijan syksyllä 2024.
Ensimmäisen oopperaroolinsa Pylkkönen teki viime keväänä Helsingin Konservatoriossa, kreivi Belfioren roolissa, W. A. Mozartin oopperassa La finta Giardiniera.
Pylkköstä ovat opettaneet muun muassa Jyrki Korhonen, Jaakko Ryhänen sekä Heikki Orama.
Marlon Saares (Antonio)
Marlon Saares on harrastanut musiikkia ja draamaa lapsesta saakka. Kymmenvuotiaana pianonsoitto vaihtui elokuvien tekoon, joihin hän myös sävelsi musiikin ja esitti sen itse. Valmistuttuaan Arcadan elokuvan ja median -linjalta 2021 Saares kehitteli työkseen pohjoismaisia draamasarjoja. Samalla hän harrasti laulua Mika Nikanderin oppilaana. Vähitellen laulu vei mennessään ja syksystä 2023 Saares onkin opiskellut täysipäiväisesti laulua Helsingin Konservatoriossa. Marraskuussa 2023 hänelle myönnettiin Aune ja Kaarlo Forsmanin säätiön stipendi.
Helsingin Konservatoriossa Saares on laulanut Iloinen leski -operetin ensemblessa (2022), esittänyt konserteissa Liediä ja muuta laulumusiikkia sekä tulkinnut Nardon roolin La finta giardiniera -oopperassa (2024). Keväällä 2025 Helsingin Konservatorio tuottaa Henry Purcellin Dido and Aeneas -oopperan, jossa Saares esittää Sorcerer-hahmoa.
Elokuvan ja laulamisen lisäksi Marlon Saares harrastaa mm. historiallista painia ja miekkailua.
Veera Kuusirati (Barbarina)
Sopraano Veera Kuusirati valmistui keväällä 2024 Metropolia Ammattikorkeakoulusta, missä hän opiskeli laulua ja laulupedagogiikkaa Sirkku Wahlroos-Kaitilan johdolla. Ennen korkeakouluopintojaan hän opiskeli laulua Anitta Ranta-Huikurin johdolla Helsingin Konservatoriossa. Kuusirati on lisäksi valmistunut vuonna 2017 Metropoliasta viulupedagogiksi.
Kuusiradille musiikissa on aina ollut tärkeää tunteiden ilmaiseminen ja niiden välittäminen kuulijalle sävelin ja sanoin. Hän tutustui musiikin maailmaan jo varhain: kolmevuotiaana hän sävelteli omia lauluja ja viisivuotiaana aloitti viulutunneilla käymisen. Vuosien vieriessä hänestä on kasvanut monipuolisuudestaan tunnettu laulaja.
Oopperamusiikki ja erilaisiin rooleihin heittäytyminen on lähellä Kuusiradin sydäntä. Kuusiratia on nähty näyttämöllä mm. Helsingin Konservatorion, OperArtin ja Sibelius-Akatemian tuotannoissa. Syksyllä 2022 Kuusirati oli VocalEspoo-festivaaleilla kantaesittämässä Heinz-Juhani Hofmannin Teosto-ehdokkaaksi valittua ja arvosteluissa kehuttua Aukio-oopperaa. Tammikuussa 2024 Kuusirati oli mukana Joonas Pohjosen kamariooppera Tiimin kantaesityksessä Metropoliassa ja helmikuussa 2024 Kuusirati teki roolidebyyttinsä W. A. Mozartin La finta giardinieran Serpettana Helsingin Konservatorion produktiossa.
Kuusirati laulaa useissa ammattilaisyhtyeissä kuten Sibelius-Akatemian Vokaaliyhtyeessä ja Nils Schweckendiekin johtamassa Helsingin kamarikuorossa, joka on Suomen johtava ammattikamarikuoro.
Tiina Salminen (Barbarina)
Sopraano Tiina Salminen aloitti laulutaipaleensa vuonna 2015. Tiina on koulutukseltaan luokanopettaja. Klassinen laulu vei kuitenkin mukanaan ammattiopintoihin. Syksyllä 2021 Tiina aloitti musiikkipedagogin opinnot Metropolia Ammattikorkeakoulussa pääaineenaan klassinen laulu opettajanaan Juha Karvonen. Tiina valmistuu musiikkipedagogiksi keväällä 2024. Tiina on täydentänyt osaamistaan lukuvuonna 2022–2023 myös Lahden konservatorion oopperastudiossa opettajanaan Mari Karjalainen. Lauluopintojen lisäksi Tiinalla on vahva pianotausta, ja hän on soittanut useiden laululajien liedparina.
Tiina valmistelee tällä hetkellä Barbarinan roolia Metropolian Figaron häät -produktioon. Tiinan aiempia rooleja ovat Anna-Dora Hakotie-Dahlström (Pohjonen: Tiimi, Metropolia), Hänsel ja Taumännchen (Humperdinck: Hänsel und Gretel) sekä First Witch ja Sailor (Purcell:Dido ja Aeneas). Näyttämöllä Tiinaa on nähty myös kuorolaisena Requiem-baletissa (SKOB), Turandot-oopperassa (Opera Box) ja Candide-operetissa (HI Productions). Tiina on laulanut lukuisissa isoissa kuoroteoksissa Helsingin filharmonisen kuoron ja useiden projektikuorojen riveissä.
Tiina kuuluu Arabia kaikuu -liedkollektiiviin ja on yhdistyksen hallituksen jäsen ja sihteeri. Tiina on myös Opera Telluksen ensemblen ja hallituksen jäsen.
Sofia Hiltunen (kukkaistyttö)
Sofia Hiltunen aloitti opinnot Metropolia Ammattikorkeakoulussa syksyllä 2021 opettajanaan Tehi Sulonen-Georgi. Lukuvuoden 2023-2024 Hiltunen opiskeli vaihto-ohjelmassa Wienin musiikki- ja esittävien taiteiden yliopistossa Judith Kopeckyn luokalla. Nyt hän viimeistelee opintojaan Metropoliassa Sirkku Wahlroos-Kaitilan johdolla. Sofia Hiltunen valmistui muusikoksi Jyväskylän konservatoriosta vuonna 2018 ja jatkoi lauluopintojaan Turun Taideakatemiassa. Lisäksi Hiltunen on kerryttänyt lauluoppiaan mm. Hannakaisa Nyrösen, Ulla Raiskion ja Erik Rousin ohjauksessa.
Hiltunen on laulanut mm. Bachin kantaattien sopraanosolistina Eurajoki Bel canto -festivaaleilla sekä Kreivitär-Mariza operetin ensemblessä (Operart Jyrki Anttila).
Anni Koskinen (kukkaistyttö)
Sopraano Anni Koskinen opiskelee laulupedagogiksi Metropolia Ammattikorkeakoulussa Juha Karvosen johdolla. Tamperelaislähtöinen Anni on valmistunut aiemmista opinnoistaan muusikoksi Tampereen konservatoriosta 2023 opettajanaan Tarja Mäki-Latvala.
Opintojensa ohella Anni esiintyy Tampereen oopperakuoron riveissä, jossa hän on laulanut vuodesta 2022. Tampereen Oopperan viimeisimpiä tuotantoja ovat mm. Verdin La Traviata (2024) ja Wagnerin Lentävä hollantilainen (2023). Näyttämöteosten lisäksi Anni on ollut mukana myös kuoron konserttimuotoisten suurteosten esityksissä kuten Verdi: Requiem ja Holst: Planeetat.
Anni esiintyi Eurajoki Bel Canto -festivaaleilla Seireenien ensemblessä R. Wagnerin oopperassa Tannhäuser (2024).
Hänen viimeisimpiin näyttämörooleihinsa kuuluu Suor Osmina G. Puccinin oopperassa Suor Angelica (Tamk Musiikki, 2023).
Oopperan lisäksi Anni on intohimoinen lied-musiikin tulkitsija, ja hän osallistui syksyllä 2024 Helsinki Lied -kilpailuun yhdessä pianistinsa Edit Raution kanssa. Lied-duon ensiesiintymisiin yhdessä kuului Arabia kaikuu -liedkollektiivin ystävänpäiväkonsertti 2024.
Riikka Mäkinen (kukkaistyttö)
Riikka Mäkinen opiskelee klassista laulua ja laulupedagogiikkaa Metropolia Ammattikorkeakoulussa kolmatta vuottaan Reetta Haaviston johdolla. Hän valmistui musiikin kandidaatiksi Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin osastolta kesällä 2024 ja jatkaa siellä nyt maisteriopintoja, opettajanaan Ulla Raiskio.
Kesällä 2024 Riikka esiintyi Santippen roolissa Luigi De Filippin säveltämässä teoksessa Conosci te stesso? Vetrallassa, Italiassa. Hän lauloi myös Waltrauten roolin R. Wagnerin oopperassa Valkyyria keväällä 2024 (Metropolia AMK). Lisäksi hän on ollut kiinnitettynä vuoden 2024 Young Nordic Opera Choir -kuoroon.
Riikkaa kiehtoo taiteessa erityisesti uuden löytäminen, erilaisten tunteiden kokeminen, haastavuus ja taiteen kautta parhaimmillaan muodostuva yhteisöllisyyden kokemus.
Mea Tikkanen (kukkaistyttö)
Sopraano Mea Tikkanen opiskelee laulupedagogiksi Metropolia Ammattikorkeakoulussa kolmatta vuotta Reetta Haaviston johdolla. Hän on valmistunut muusikoksi Tampereen konservatoriosta vuonna 2022 Susanna Tenkanen-Lindemanin luokalta.
Mean viimeisimpiin oopperatöihin lukeutuvat konserttiversiot Ortlinden ja Woglinden rooleista R. Wagnerin oopperoissa Valkyyria ja Reininkulta (Metropolia). Mea esiintyi myös Eurajoki Bel Canto-festivaaleilla Seireenien ensemblessä Wagnerin oopperassa Tannhäuser (2024).
Oopperan lisäksi Mean intohimoihin kuuluu lied-musiikki.
Mea on Arabia kaikuu -liedkollektiivin hallituksen jäsen, ja hän on ollut mukana tuottamassa monia konsertteja kollektiivin järjestämillä festivaaleilla. Arabia Kaikuu -festivaaleilla Mea on myös esiintynyt useana vuonna. Hän osallistui syksyllä 2024 Helsinki Lied -kilpailuun yhdessä pianistinsa Tuomas Kankaan kanssa.
Tiedotteet
TIEDOTE 26.11.2024 Julkaisuvapaa
Juonittelua ja suuria tunteita
Metropolian Musiikin oopperaproduktio Figaron häät esitetään tammikuussa Ruoholahdessa
Metropolian musiikki kokoaa voimansa suureen oopperaproduktioon. La 25.1. saa ensi-iltansa Wolfgang Amadeus Mozartin (1756–1791) säveltämä koominen nelinäytöksinen ooppera Figaron häät (Le nozze di Figaro), joka kuuluu kymmenen maailman suosituimman oopperan joukkoon. Produktion ohjaa Juulia Tapola ja kapellimestarina on Ruut Kiiski.
Oopperan juoni tarjoaa mielenkiintoisen henkilögallerian, jonka hahmot pohjaavat commedia dell’arten perinteeseen: on nokkelia palvelijoita, pöyhkeilijöitä joita huijataan, itseriittoisia pettäjiä jotka saavat maistaa omaa lääkettään ja lopulta onnellinen loppu, tai ainakin melkein. Alkuperäisessä tarinassa kuvataan kreivin epäoikeudenmukaista vallankäyttöä alamaisiaan kohtaan. Tapahtumat kietoutuvat monimutkaiseen ihmissuhteiden ja juonittelujen verkkoon, jossa riittää vauhtia ja hurjia käänteitä.
Metropolian produktiossa Figaron häät sijoittuu sirkusseurueen sisälle nostalgiseen 1900-luvun alkuun.
– Halusimme hieman etäännyttää esitystä sekä alkuperäisestä aikakaudesta että nykypäivästä. Sirkus tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon oopperan tapahtumien ympäristöksi, sillä sirkusteeman ansiosta pääsemme opiskelijoiden kanssa harjoittelemaan monipuolista kehon käyttöä ja erilaisia liikkumisen tapoja laulaessa.
– Oopperan tärkeä teema on vallankäyttö. Omassa #metoo-ajassamme kaikki mahdolliset yhteisöt ovat saaneet omat seksuaalisen häirinnän esimerkkinsä ja syntipukkinsa. Tässä tulkinnassa tirehtööri käyttää valta-asemaansa omien arveluttavien fantasioidensa toteuttamiseksi, samoin kuin alkuperäisen tarinan kreivi Almaviva tekee palvelijoilleen, ohjaaja Juulia Tapola kertoo.
Figaron häät on aina ajankohtainen ooppera, jonka musiikin arvo ja vetovoima säilyvät yli aikakausien. Metropolian oopperakoulutuksen ohjelmistossa on viime vuosina ollut uudempia oopperateoksia, mutta koulutuksen näkökulmasta ohjelmistoon on välillä tärkeää saada myös Figaron häiden kaltainen klassikko. Teosvalintaa määrittää myös se, millaisia laulajia on käytettävissä.
– Meillä on parhaillaan talossa loistavia naislaulajia ja muutama erinomainen mieslaulaja, mikä teki mahdolliseksi tämän teoksen ottamisen ohjelmistoon, oopperakoulutuksen vastuuopettaja Sirkku Wahlroos-Kaitila kertoo.
Mukana esiintyjäkokoonpanossa on opiskelijoiden lisäksi Metropolian alumneja ja vierailijoita.
Oopperan kokonaisuus rakentuu yhteistyössä
Juulia Tapola on kokenut oopperaohjaaja, joka on tuonut lavalle yli 50 oopperateosta lastenoopperoista klassikoihin. Toiselta ammatiltaan hän on laulunopettaja, joten pedagoginen projekti sopii hänelle hyvin.
– Ohjaajan työ on ihanaa ja haastavaa, sillä kokonaisuus syntyy yhteistyössä laulajien ja muun työryhmän kanssa – parhaat ideat voivat syntyä juuri siinä hetkessä kun teosta harjoitellaan yhdessä.
Visuaalisesti herkullinen sirkusteema on ollut innostava myös pukusuunnittelija Pia Lasoselle.
– Olen saanut puvustukseen ideoita, jotka tekevät hahmojen valtasuhteista helposti ymmärrettäviä, Lasonen sanoo.
Figaron rooliin on kiinnitetty kokenut Figaro, bassobaritoni Tiitus Ylipää ja Kreivi Almavivan roolissa nähdään mm. ukrainalainen baritoni Vladyslav Fedoriaka, joka on valmistunut Kiovan konservatoriosta ja opiskelee parhaillaan Berliinin Taideyliopistossa.
– Odotan hetkeä, kun musiikki täyttää minut täysin ja voin vain nauttia ja pitää hauskaa, Fedoriaka tunnelmoi.
Figaron häät on todellinen oopperaklassikko, jonka tämänkertaisessa esityksessä yhdistyvät Mozartin upea musiikki, nuori ja raikas tulkinta sekä ajankohtainen aihe. Teos on nähty Metropolian oopperanäyttämöllä edellisen kerran vuonna 2016, jolloin Figaron roolin esitti Erik Rousi. Ensimmäisen kerran Figaron häät esitettiin Metropoliassa 2005 ja Figarona oli basso Mika Kares.
la 25.1. Ensi-ilta I klo 16.00
su 26.1. Ensi-ilta II klo 16.00
ti 28.1. Esitys III klo 18.00
to 30.1. Esitys IV klo 18.00
Esityksen kesto: 3 tuntia 15 min
Esityskieli italia, tekstitys suomeksi.
Liput: 30 / 15 €
Taiteellinen työryhmä
- Musiikinjohto: Ruut Kiiski
- Ohjaus: Juulia Tapola
- Valaistussuunnittelu: Aslak Sandström
- Pukusuunnittelu, valmistus: Pia Lasonen
- Visualisointi: Juulia Tapola, Pia Lasonen, Aslak Sandström
- Maskeerauksen suunnittelu: Teri Lindholm
- Maskeerauksen toteutus: Teri Lindholm (päämaskeeraaja) ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston opiskelijat
- Lavasteiden valmistus: Ammattiopisto Samiedu Heikki Lyytikäisen johdolla
- Korrepetitio: Armaan Madar, Davide Massacci
- Valo-operaattori: Rami Raikaslehto
- Ohjausassistentti: Sakari Topi
- Oopperan vastuuopettaja: Sirkku Wahlroos-Kaitila
Orkesteritoiminnan vastuuopettaja: Okko Kivikataja
Rooleissa 25.1. ja 28.1.
- Figaro: Tiitus Ylipää
- Kreivi Almaviva: Vladyslav Fedoriaka (UKR)*
- Kreivitär Almaviva: IIrisilona Segerstam
- Susanna: Anna Ginström
- Cherubino: Essi Lind
- Bartolo: Tomi Andersson
- Marcellina: Saara Pääkkönen
- Basilio: Juuso Koski
- Don Curzio: Juuso Koski
- Antonio: Marlon Saares*
- Barbarina: Tiina Salminen
- Kukkaistytöt: Mea Tikkanen, Riikka Mäkinen, Anni Koskinen, Sofia Hiltunen
- Rooleissa 26.1. ja 30.1.
- Figaro: Tiitus Ylipää
- Kreivi: Veikko Vallinoja*
- Kreivitär: Olga Harrison
- Susanna: Iida Hirvola
- Cherubino: Maija Turunen**
- Bartolo: Tomi Andersson
- Marchellina: Amanda Sandström**
- Basilio: Joonatan Pylkkönen*
- Don Curzio: Joonatan Pylkkönen*
- Barbarina: Veera Kuusirati**
- Antonio: Marlon Saares*
- Kukkaistytöt: Anni Koskinen, Sofia Hiltunen, Mea Tikkanen, Riikka Mäkinen
* vierailija
** Metropolian alumni
Tapahtumasivu
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/ajankohtaista/tapahtumat/le-nozze-di-figaro
Tiedustelut
Pirjo Aittomäki, tuottaja
pirjo.aittomaki (at) metropolia.fi