Digisti yhdessä

Digisti yhdessä -hankkeessa luotiin ja kehitettiin ammattikorkeakoulujen musiikin, tanssin ja esittävän taiteen digitaalisesti toteutettavia yhteisiä oppimiskokonaisuuksia.

Hanke on päättynyt 31.12.2019.

”Se oli ensimmäinen kerta, kun musiikin, tanssin ja esittävien taiteiden koulutukset tekivät ruohonjuuritasolla yhteistyötä. Hanke onnistui, koska kaikki halusivat aidosti tehdä töitä yhdessä ja jakaa osaamistaan. ”

Ote Digisti yhdessä -hankkeen loppuarviointiin osallistuneiden ajatuksista

Digisti yhdessä -hankkeen-toimintamalli esitetty visuaalisena kaaviona.

OKM:n rahoittama Digisti yhdessä -hanke (2017-2019) kokosi yhteen kaikki Suomessa toimivat ammattikorkeakoulut, joissa opetetaan musiikin, tanssin ja esittävän taiteen korkeakouluopiskelijoita. Hanke mahdollisti opettajien verkostoitumisen, lisäsi yhteistyötä ja valmisti opettajia tulevaan. Kukaan ei Digisti yhdessä -hanketta rakentaessaan eikä koko hankkeen aikana aavistanut, miten lähellä kevään 2020 totaalinen hyppy toisenlaiseen musiikin opetukseen olikaan.

Moni opettaja toteutti ensimmäistä kertaa hankkeen aikana musiikin ja tanssin opintojaksoja verkossa tai testasi etävälineitä opetuksessaan. Hankkeessa mukana ollut Laura Huhtinen-Hildén (Metropolia) pohtii blogipostauksessaan sitä, miten pedagogisen ajattelun rakentumista voi tukea digitaalisessa oppimisympäristössä: Opetustaitoa oppimassa mielikuvitellen ja yhdessä pohtien.

Hankkeessa järjestettiin verkkopedagogiikan koulutuksia koko Metropolian musiikin tutkinto-ohjelman henkilöstölle. Tämä osoittautuikin hyväksi ratkaisuksi. Vaikka verkossa opettaminen ei kaikille vielä ollutkaan ajankohtainen tuolloin, kaikille syntyi jonkinlainen käsitys musiikin verkko-opetuksen mahdollisuuksista ja myös kuulokuvan haasteista etävälineillä.

Keväällä 2020 musiikin tutkinto-ohjelmassa oltiinkin hankkeen ansiosta melko valmiita siirtymään lähiopetuksesta kokonaan verkkoon, mikä näkyi henkilökunnan joustavuutena, luovuutena ja innokkuutena uuden tilanteen edessä. Uutiskynnyksen ylitti rumpujen lehtorin Tommi Rautiaisen “koronayllätys” opiskelijoilleen.

Vaikka tarjolla on paljon hyviä ohjeita ja julkaisuja verkkopedagogiikasta (mm. Metropolian digipedagogin Mari Virtasen julkaisu), musiikin ja tanssin opettamiseen liittyy lisäksi erityistarpeita aina nuotinkirjoituksesta äänen laadukkuuden vaatimukseen. Yhteissoittoa ei voi viiveestä johtuen harjoittaa verkon yli tavallisilla verkkokokoustyökaluilla.

Hankkeessa partnereiden kanssa yhteistä opintotarjontaa luoneet opettajat hyötyivät myös muista OKM:n rahoittamista hankkeista, joiden kanssa Digisti yhdessä -hanke oli tiiviissä yhteistyössä, kuten eAMK (josta syntyi CampusOnline) ja Ristiinopiskelun kehittäminen. Opettajat opettelivat verkkototeutuksiin tarvittavia taitoja sekä jakoivat osaamista ja tekivät yhteistyötä eri ammattikorkeakouluista tulevien kollegoidensa kanssa.

Digisti yhdessä -hankkeessa

  • luotiin ja kehitettiin ammattikorkeakoulujen digitaalisesti toteutettavia yhteisiä opintojaksoja yhteistyössä muiden korkeakoulujen opettajien kanssa
  • sujuvoitettiin opiskeluja mm. campus onlineen lisätyn tarjonnan kautta
  • tuettiin opiskelijoiden henkilökohtaisia osaamisprofiileja rakentaen PLE-alusta (Personal Learning Environment)
  • uudistettiin henkilöstön pedagogista osaamista
  • rakennettiin korkeakoulujen yhteistyötä ja profilaatiota
  • rakennettiin toimintamalleja ja yhteistyön muotoja

Kilpailusta yhteistyöhön

Yksi keskeinen koko hankkeen tavoite oli hankkeen ammattikorkeakoulujen yhteistyön kehittäminen, syventäminen ja vakiinnuttaminen. Hanke lisäsi aiempien päällikkötason kontaktien lisäksi opettajien välistä yhteistyötä. Osallistujien toiveena olikin, että yhteistyö kantaa pitkälle myös hankkeen jälkeiseen aikaan. Hankkeen aktiivisen ja tavoitteisiin sitoutuneen ohjausryhmän muodostivat korkeakoulujen tutkintopäälliköt, jotka voivat valinnoillaan vaikuttaa yhteistyöhön jatkossakin. Organisaatioiden välisestä kilpailusta on siirrytty yhteistyöhön, jossa ratkaisuja haetaan yhdessä. Kahdeksan eri kokoisen ammattikorkeakoulun Suomessa kannattaa yhdessä rakentaa korkeakoulujen profilaatiota, tuottaa toisilleen tietoa, jakaa osaamista ja tehdä yhteisiä taiteellisia produktioita sekä osallistua alan avoimen opintotarjonnan tuottamiseen.

” Hankkeen aikana aloitettiin valtakunnallisesti alan yhteisen pedagogiikan askeleet.”

Ote Digisti yhdessä -hankkeen loppuarviointiin osallistuneiden ajatuksista

Kansainväliset verkostot

Hankkeen toiminta perustui yhdessä sopimiseen, yhteiseen ymmärrykseen ja tahtoon. Tämä herätti paljon kiinnostusta ja ihmetystäkin musiikin korkeakoulutuksen kansainvälisissä verkostoissa (AEC, Nordplus Music). Verkkototeutuksissa ja etäopetuksessa ollaan pitkällä monessa eurooppalaisessa musiikkikorkeakoulussa. Uutta monelle on kuitenkin se, että tarjontaa rakennetaan avoimesti yhteistyössä, ja että opiskelija voi valita muustakin kuin omasta korkeakoulustaan pakollisia opintoja.

ISME-konferenssiin (Intenational Society for Music Education) tehdyn julkaisun kautta hanke saavutti musiikkialan kansainvälistä huomiota. Julkaisun kirjoittivat Matti Ruippo (Tuni) ja Sami Sallinen (JAMK). Suomenkielinen kooste julkaisusta löytyy Suomen musiikkikasvatusseuran FISMEn sivuilta. Digisti yhdessä -hankkeen innoittamana Metropolia rakentaa kansainvälistä yhteistyötä juuri alkaneessa Nordplus-rahoitteisessa Dig.Music -hankkeessa.

Hankkeen aikana tutustuttiin erityisesti musiikin tarpeisiin kehitetyn LoLan (Low Latency) käyttöön. LoLa-järjestelmä hankittiin kaikkiin suomalaisiin ammattikorkeakouluihin, joissa opetetaan musiikkia, tanssia ja esittäviä taiteita. LoLa mahdollistaa laadukkaan äänen ja kuvan siirtymisen ilman havaittavaa viivettä (tai hyvin pienellä viiveellä), jolloin myös yhdessä soittaminen verkon yli mahdollistuu. Samalla suomalaiset ammattikorkeakoulut liittyivät kansainvälisesti kattavaan LoLa-verkostoon. Jatkossa yhteys ja yhteistyö verkon yli reaaliajassa ympäri maailmaa on mahdollista.

Yllätyksiä matkan varrella

Hanketta organisoitiin jaetun asiantuntijuuden ja jaetun vastuun mallin mukaan. Toimenpiteet jaettiin työpaketteihin ja työpakettien saavutuksista vastasi työpaketin vastuullinen amk. Malli sitoutti hyvin sekä ohjaus- että projektiryhmää, vaikka aiheutti ajoittain myös epävarmuutta. Tasajakoon perustuvasta budjetista luovuttiin jo aloituskokouksessa. Projektipäällikkö yhdessä projekti- ja ohjausryhmän kanssa jakoi tuntiresurssia työpakettikohtaisten suunnitelmien ja toteutumien mukaan. Tämä teetti valtavasti työtä, eikä virhearvioinneiltakaan vältytty. Taloushallinnon tuki osoittautui välttämättömäksi. Jaetun vastuun toimintatapa edellytti:

  • resurssien jaon läpinäkyvyyttä ja seurantaa
  • avoimuutta
  • tiedon ja osaamisen jakamista
  • hankaluuksien ja mahdollisten osaamisvajeiden tunnustamista, niihin reagoimista yhdessä
  • toimijoiden eri roolien tehtävien kuvauksia helpottamaan yhteistä työskentelyä
  • säännöllisiä projektiryhmän tapaamisia, joissa oli tarpeeksi aikaa yhteiselle työskentelylle

Säännöllisissä projektiryhmän tapaamisissa varmistettiin, että kaikilla oli yhteinen näkemys hankkeen ja työpakettien tavoitteista ja tuloksista. Tapaamisissa oli aikaa yhdessä rakentaa hanketta tavoitteiden suuntaan, tehdä mahdollisia korjausliikkeitä ketterästi ja tutustua toisiin.

Työpaketeissa tehtiin hankkeen toimintasuunnitelmien käytännön toteutus. Työpaketit tuottivat toisilleen tietoa ja tuloksia, sekä sparrasivat toisiaan hankkeen tulosten saavuttamiseksi. Työpaketista vastuussa oleva AMK piti huolen, että työpaketissa oli hankkeen osallistujista paras asiantuntemus. Erään osallistujan sanoin:

“Jatkossakin haluan olla mukana hankkeessa, jossa ei etukäteen päätetä, mikä tuloksen pitäisi olla. Tärkeää oli tunne siitä, että nyt tehdään tulevaisuutta.”

Mitä seuraavaksi - jääkö hanke elämään?

Kevään 2020 etäjärjestelyihin siirryttäessä oli helpottavaa huomata, että yhteistyö ja avunanto ammattikorkeakoulujen välillä on jäänyt elämään. Puolin ja toisin kyseltiin vinkkejä etävalintakokeiden järjestelyistä, zoomin käyttökelpoisuudesta musiikin opetuksessa jne. Hankkeen tuloksia julkaistiin hankkeen verkkosivuilla. Osaa tuloksia jatkojalostettiin, joista esimerkkeinä Timo Korhosen (TurkuAMK) julkaisu “Verkkokurssi, oppiminen 3.0. ja eteenpäin” sekä Matti Ruipon (TUNI) julkaisu “Verkkokokousjärjestelmä musiikin etäopetuksessa”.

Osaamista ja tietoa jaettiin myös facebookkiin koronakeväänä luodussa Musiikin etäopetus -ryhmässä. Ryhmässä on tällä hetkellä yli 6000 muusikkoa ja musiikkipedagogia musiikkiopistoista kouluihin, ammattikorkeakouluista ja yliopistoihin. Linkkien ja vinkkien jakaminen, ongelmien ratkominen ja kollegan auttaminen on yhtäkkiä kaikille itsestäänselvää!

Aika näyttää, missä määrin hankkeen synnyttämiin verkostoihin, käytäntöihin ja yhteistyökuvioihin sitoudutaan. Uusia toiveitakin nousi: kansallinen opettajavaihto , opettajien osaamistreffit ja uudet yhteistyöhankkeet.

”Hanke oli haaste, joka oli lähes mahdoton. Monia toimijoita, eri lähtökohdista, yhteisen näkemyksen löytäminen kesti. Loppujen lopuksi juuri ihmiset olivat hankkeen suurin voimavara, ja heidän erilaisuutensa synnytti monimuotoisuutta, joka antoi osallistujille enemmän kuin ennalta osattiin aavistaa. Etukäteen ei tiedetty vastauksia, koska ei osattu tehdä oikeita kysymyksiä. Itse asiassa hankkeen tuloksista keskeisinä syntyikin kysymyksiä, joiden pohjalta voidaan nyt paremmin jatkaa eteenpäin. Digitalisaatio ei noussut kaiken pelastavaksi ratkaisuksi, mutta sen kautta löytyi välineitä, jotka mahdollistavat uudenlaisen yhteistyön, vahvistavat alaa, vähentävät parhaimmillaan keskinäistä kilpailua ja antavat opiskelijoille mahdollisuuden kehittää omaa osaamistaan yhä persoonallisempaan suuntaan.”

Ote Digisti yhdessä -hankkeen loppuarviointiin osallistuneiden ajatuksista

Lisätietoa hankkeesta

tki-info [at] metropolia.fi (tki-info[at]metropolia[dot]fi)

Lea Vartiainen.

Projektipäällikkö Lea Vartiainen
p. 040 184 9142
lea.vartiainen [at] metropolia.fi (lea[dot]vartiainen[at]metropolia[dot]fi)

Hankkeen yhteistyökumppanit. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Metropolia AMK. Savonia AMK. TAMK. JAMK. Turku AMK. OAMK. Yrkeshögskolan Novia.