Kouluttaja Sirpa Aholan opetustyössä keskeisiä teemoja ovat voimavaralähtöinen toimintakyvyn ja liikkumisen edistäminen neurologisissa ja psykofyysisissä toimintakyvyn haasteissa. Hän on kiinnostunut kehollisuuden, kehotietoisuuteen liittyvän ymmärryksen edistämisessä ja huomioimisessa fysioterapiassa ja kuntoutumisen tukemisessa.
Ahola on täydennyskouluttautunut Norjassa Basic Body Awareness terapeutiksi ja BBAT-opettajaksi.
Aholan artikkeliväitöskirjan aihe Jyväskylän yliopistossa liittyy kehollisuuteen fysioterapiassa, johon liittyen kaksi julkaistua artikkelia:
- Ahola S, Piirainen A, Skjaerven LH (2017) The phenomenon of movement quality: A phenomenographic study of physiotherapy students’ movement experiences. European Journal of Physiotherapy 19: 59–68. doi:10.1080/21679169.2016.1261366.
- Ahola S, Skjaerven LH, Piirainen A (2021) Physiotherapists’ conceptions of movement awareness – A phenomenographic study, Physiotherapy Theory and Practice. DOI: 10.1080/09593985.2020.1868028
Ahola toimii kansainvälisessä International Association of Teachers in Basic Body Awareness Therapy -opettajaverkostossa. Hän toimii kansainvälisen BBAM, 60 opintopisteen koulutuksen opinnäytetöiden yhtenä ohjaajana (Master of Physiotherapy in BBAM, An International clinical post-graduate program of Physiotherapy in Mental Health, University of Almeria, Spain).