Monialaisessa ammattikorkeakoulussamme opetusta toteutetaan erilaisin pedagogisin ratkaisuin. Pedagogiset linjaukset ja niiden myötä kaikki opetus- ja oppimistoiminta Metropoliassa pohjautuu kuitenkin perusteiltaan sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, jossa oppiminen nähdään vuorovaikutteisena ja moniulotteisena prosessina, jossa oppijalla itsellään on aktiivinen rooli omassa oppimisprosessissaan.
Tähän oppimiskäsitykseen liittyy keskeisesti periaatteet oppijalähtöisyydestä, oppijakeskeisyydestä ja osaamisperustaisuudesta, joissa ajatuksena on siirtää opetuksen järjestämisen fokus koulutusohjelmalähtöisestä ja opettajavetoisesta opettamisesta kohti oppijan tarpeista lähteviä opetuksen ja oppimisen tapoja.
Oppijalähtöisyydellä tarkoitetaan huomion kiinnittämistä opetuksen järjestämisen tapoihin siten, että opetuksen lähtökohtana ymmärretään, että oppijoilla on erilaisia tarpeita, aiempaa osaamista ja tavoitteita oppimisen suhteen. Oppijalähtöisyyteen liittyy olennaisesti pedagogiset toteutustavat, joissa luodaan erilaisia oppimisen polkuja. Myös oppijan aiemmin hankkiman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ovat tärkeitä oppijalähtöisessä opetuksessa.
Oppijakeskeisyydellä tarkoitetaan näkemystä siitä, että oppija on vastuullinen omasta oppimisestaan ja oppija vahvistaa osaamistaan korkeakoulun lisäksi erilaisissa muodollisissa ja epämuodollisissa verkostoissa. Oppija omistaa aina oman oppimisprosessinsa ja voi olla erilaisissa oppijan rooleissa esim. tutkinto-opiskelijana, itsenäisenä verkko-opintojakson suorittajana tai avoimen koulutuspolkujen asiakkaana.
Osaamisperustaisuudella tarkoitetaan sitä, että oppimistoiminnan keskiössä on oppijan osaaminen ja sen kehittäminen sekä työelämän ja yhteiskunnan tarpeiden huomioiminen koulutuksen järjestämisessä. Metropolian opetussuunnitelmat ja opintojaksojen sisällöt, tavoitteet ja arviointikriteerit kuvaavat tavoiteltavaa tai saavutettua osaamista. Tämä tarkoittaa sitä, että oppijan työssä tai muussa toiminnassa hankkimaa osaamista voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaksi opiskelijan tutkintoa